Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była w październiku bieżącego roku o 3,9% wyższa niż przed rokiem, zaś liczba transakcji spadła o ok. 5%, wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel.
„W październiku 2024 r. średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych wyniosła 3,9, czyli o 3,5% więcej niż rok wcześniej (pierwsza połowa października była wtedy bardzo ciepła i sprzyjała małym, impulsowym zakupom). W październiku klienci sklepów małoformatowych za zakupy płacili średnio 25,61 zł, o 9% więcej niż w październiku 2023 r. Najlepszym dniem pod względem liczby transakcji i obrotów był czwartek 31 października, czyli ostatni dzień przed długim weekendem zapoczątkowanym dniem Wszystkich Świętych. W ostatnim dniu października przeciętny sklep małoformatowy odwiedziło o 40% klientów więcej niż w pozostałe październikowe czwartki, a średnia wartość koszyka przekroczyła wówczas 30 zł, a na co czterdziestym paragonie pojawiały się znicze lub wymienne wkłady do nich” – czytamy w komunikacie.
Październik 2024 r. był pod względem średnich temperatur nieco chłodniejszy od rekordowo ciepłego października ubiegłego roku. Widoczne spadki odnotowały takie kategorie jak lody, piwo (liczba paragonów z tą kategorią była o 6% niższa niż rok wcześniej) czy woda (spadek liczby paragonów o 4%). Jak pokazują dane z paragonów analizowanych przez CMR, w październiku 2024 r. klienci sklepów małoformatowych rzadziej niż przed rokiem kupowali elektroniczne papierosy jednorazowe (sprzedano ich o niemal 30% mniej niż rok wcześniej), wzrosła natomiast sprzedaż podów i płynów do elektronicznych papierosów, a także woreczków nikotynowych.
Urodzaj grzybów pozytywnie wpłynął na sprzedaż octu – w październiku 2024 r. w sklepach małoformatowych sprzedało się aż o 33% więcej butelek tego produktu niż w tym samym okresie w 2023 r. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się lekkie alkohole jak drinki (wzrost liczby paragonów o 12%) i cydr (wzrost o 9%). Jeszcze wyższe wzrosty sprzedaży odnotowały napoje funkcjonalne i izotoniczne, mimo iż sprzedaż napojów energetyzujących była zbliżona do tej sprzed roku. Zarówno w sklepach małoformatowych, jak i w supermarketach spadała natomiast liczba paragonów, na których pojawiało się masło, gorzej niż przed rokiem sprzedawały się również m.in. mąki, olej, margaryna, cukier, a także znicze, wskazano również.
W porównaniu z wrześniem 2024 r. łączne obroty sklepów małoformatowych wzrosły w październiku o 3,8%, natomiast liczba klientów była o 1,9% niższa.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: ISBnews