31% polskich przedsiębiorców planuje zakup samochodu do firmy w 2025 r., przy czym 10% spośród przedstawicieli firm zdecydowanych na zakup myśli o samochodzie elektrycznym, wynika z badania „Portfele Polaków pod lupą”, zrealizowanego na zlecenie Volkswagen Financial Services.
„Zainteresowanie zakupem auta wśród przedsiębiorców utrzymuje się na wysokim poziomie. Prawie co trzeci (31%) planuje w 2025 roku kupić pojazd do firmy. W większości będzie to auto nowe, osobowe w cenie powyżej 150 tys. zł. Zauważalny odsetek (10%) zasili swoje przedsiębiorstwo samochodem z napędem elektrycznym” – czytamy w komunikacie.
Nieco ponad połowa badanych firm (56%), które deklarują chęć zakupu samochodu, myśli o jednym pojeździe, 37% – od dwóch do pięciu
pojazdów, a 5% – powyżej 10 aut. Zakupem zainteresowane są przede wszystkim podmioty prowadzące działalność w branży budowlanej (37%) oraz w handlu (29%). Znaczny spadek można natomiast zaobserwować wśród firm usługowych: z poziomu 28% w poprzedniej edycji badania do zaledwie 8% obecnie, wynika z materiału.
74% firm wybierze auto nowe, co stanowi wynik porównywalny do ubiegłorocznego (72%). Choć tradycyjnie w planach zakupowych dominują pojazdy osobowe, wybierane przez 69% ankietowanych, to w 2025 r. można spodziewać się pewnego ożywienia w samochodach dostawczych, na zakup których zdecyduje się w tym roku 44% firm – o 8 pkt proc. więcej niż w poprzedniej edycji badania.
„Kolejna już edycja organizowanego przez nas badania 'Portfele Polaków pod lupą’ pokazuje pewien trend związany z podejściem do zakupów. Plany firm są w dużym stopniu uzależnione od przewidywań dotyczących sytuacji gospodarczej. Co ważne, w najnowszej edycji badania przedsiębiorcy wskazali poprawę ocen zarówno obecnej, jak i przyszłej kondycji gospodarki. Mimo inflacji, której wpływ pozostaje znaczący, wielu respondentów wyraża nadzieję na stabilizację kosztów w nadchodzących miesiącach i lepszą kontrolę budżetów” – powiedział dyrektor departamentu marketingu i brand managementu w Volkswagen Financial Services Dariusz Brodnicki, cytowany w komunikacie.
Najwięcej ankietowanych (29%) deklaruje przeznaczyć na samochód 100-150 tys. zł. Niewiele mniej, bo 27%, zamierza wybrać pojazd o wartości powyżej 250 tys. zł. Z kolei co piąty badany (19%) myśli o wydatku w wysokości 200-250 tys. zł. To oznacza, że pojazdami klasy premium zainteresowana jest prawie połowa badanych firm (46%).
Jeśli chodzi o preferowany rodzaj napędu, na stabilnym poziomie utrzymuje się popularność zarówno benzyny (31% wobec 30% rok wcześniej), jak i diesla (52%, tyle samo co rok temu). Delikatny spadek odnotował napęd hybrydowy (21% wobec 26% w 2024 r.), a wzrost do 10%, czyli o 4 pkt proc. r/r, nastąpił w przypadku pojazdów elektrycznych, wskazano również w materiale.
Najczęściej wybieraną formą finansowania firmowych aut pozostaje leasing klasyczny. Wskazało na niego 68% respondentów. Na drugim miejscu znalazła się gotówka (16% firm). Pozostałe opcje nie przekroczyły 5% wskazań.
Cykliczne badanie „Portfele Polaków pod lupą” zrealizowała firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services pod koniec grudnia 2024 roku na grupie 201 przedsiębiorstw techniką wywiadów telefonicznych CATI.
Źródło: ISBnews