Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 17-21 lutego.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Zboża:Globalne zbiory zbóż w sezonie 2024/2025 mogą wynieść 2 301 mln ton, wynika z raportu Międzynarodowej Rady Zbożowej (IGC). W styczniu IGC szacowało te zbiory na poziomie 2 305 mln ton. Prognozowane zapasy na koniec sezonu 2024/2025 są szacowane na poziomie 576 mln ton (wobec 573 mln ton w styczniowych prognozach), a konsumpcja na poziomie 2 334 mln ton (2 335 mln ton w styczniu), podano.
Rolnictwo:Pozytywne elementy w opublikowanej wczoraj przez Komisję Europejską „Wizji dla rolnictwa i żywności” obejmują m.in. zapowiedź wprowadzenia uproszczeń we Wspólnej Polityce Rolnej (WPR), większej aktywności w promowaniu unijnego eksportu oraz wprowadzenie zasady, zgodnie z którą zakazane w UE, najbardziej niebezpieczne pestycydy nie będą mogły być ponownie wprowadzane do UE poprzez import, oceniło Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW).
Eksport: Wpływy z eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski wzrosły o 2,7% r/r do rekordowego poziomu 53,5 mld euro w 2024 r., wynika z opracowania Biura Analiz i Strategii KOWR na podstawie danych Ministerstwa Finansów. Wzrost wartości sprzedaży towarów rolno-spożywczych odnotowano zarówno w eksporcie do krajów Unii Europejskiej, jak i na rynki pozaunijne.
Piwa bezalkoholowe: Ambicją branży jest, by udział piw bezalkoholowych w polskim rynku piwa wzrósł w przyszłości do ponad 20% wartościowo z 7,5% w 2024 r., poinformował prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie Igor Tikhonov.
Rynek piwa w Polsce: Wzrósł wartościowo o 0,2% do 22,9 mld zł, ale wolumenowo spadł o 1,7% do 3,02 mld litrów w 2024 roku, poinformowali przedstawiciele Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie oraz Nielsen IQ. Kategoria piw bezalkoholowych wzrosła natomiast o 17,4% pod względem wolumenu osiągając udział 6,4% w całej kategorii piwa, a wartościowo wzrost wyniósł 16,8% do 1,727 mld zł (udział w kategorii wzrósł do 7,5% z 6,5%).
HANDEL I DYSTRYBUCJA
E-commerce: Przy założeniu, że przesyłka umieszczona została w automacie na nie dłużej niż 24 godziny (bez sobót, niedziel i świąt), w grudniu 2023 roku wykorzystanie skrytek plasowało się na poziomie 70,6% dla przesyłek kurierskich gotowych do odbioru, a dla przesyłek nadanych za pośrednictwem automatu na poziomie 13,9%, wynika z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Według UKE, są wciąż województwa, gdzie istnieje potencjał do stawiania nowych automatów – liczony liczbą mieszkańców przypadających na automat i skrytkę.
Rynek apteczny: Wartość sprzedaży na aptecznym rynku farmaceutycznym wzrosła o 3,2% r/r w ciągu pierwszych 15 dni lutego 2025 r., wynika z danych firmy PEX. Rynek RX wzrósł w tym okresie o 1,6% r/r, a non-RX wzrósł o 5,2% r/r (w tym leki OTC odnotowały wzrost o 7,2%, suplementy – o 1,9%, wyroby medyczne – o 3,1%, kosmetyki – 2,8%). Wartość sprzedaży na aptecznym rynku farmaceutycznym wzrosła o 12,5% r/r i wyniosła 5,3 mld zł w styczniu, wynika z danych PEX.
Centra handlowe: Obroty generowane przez najemców centrów handlowych GTC w Polsce wzrosły o 13% r/r, a liczba odwiedzających przekroczyła 13 mln w 2024 r., podała spółka.
ROZWÓJ BIZNESU
Grupa Ambra: Podtrzymuje założenie przeznaczania na inwestycje średniorocznie 40 mln zł, poinformował wiceprezes Piotr Kaźmierczak. Zasygnalizował „ambicję” wypłaty wyższej dywidendy za rok obrotowy 2024/2025.
Grupa Ambra: Chce zmniejszyć dynamikę wzrostu kosztów i poprawić dynamikę sprzedaży w kolejnych kwartałach, jednocześnie utrzymując stabilizację marży brutto, poinformowali przedstawiciele spółki. Ambra podtrzymuje, że nie wyklucza akwizycji.
Grupa Muszkieterów: Uruchomiła 400. placówkę w Polsce – sklep Intermarché w Knurowie, podała sieć. Spółka planuje otwarcie 15 nowych sklepów Intermarché oraz 25 Bricomarché w 2025 r.
Miraculum: Chce odbudować eksport do poziomu ok. 25% przychodów w ciągu do 2 lat, obniżyć poziom zapasów do 13 mln zł w ciągu tego roku, a na koniec I kw. br. uporać się w całości z przeterminowanymi zobowiązaniami, obniżając je do ok. zera, poinformował członek zarządu i główny akcjonariusz Marek Kamola. Zasygnalizował, że jednym ze scenariuszy na przyszłość – po odbudowie wyników – może być pozyskanie inwestora finansowego.
Sieć Carrefour: Otworzyła w Warszawie nowy supermarket w kompaktowym formacie 300 m2, podała spółka. Sklep oferuje swoim klientom 6 000 produktów, czyli ponad dwa razy więcej, niż klasyczny, średniej wielkości dyskont. Inwestycja w nowy format „300” ma przyspieszyć ekspansję Carrefour Polska w dużych i średnich polskich miastach.
Ambra: Odnotowała 38,63 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. r.obr. 2024/2025 r. (październik-grudzień 2024 r.) wobec 31,71 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 63,26 mln zł wobec 55,1 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 353,27 mln zł w II kw. 2024 r. wobec 346,75 mln zł rok wcześniej.
Lidl Polska: Osiągnął ponad 7-procentowy wzrost obrotu porównywalnego like4like (LfL) w IV kw. 2024 r., podała spółka.
HiProMine: Ocenia, że współpraca nawiązana z firmą Brenntag może być przełomowa dla spółki. Jednocześnie pracuje nad kolejnymi kontraktami z innymi potentatami na rynku i spodziewa się ich finalizacji jeszcze w tym roku, poinformował ISBnews założyciel i członek zarządu Damian Józefiak. Ponadto HiProMine sygnalizuje zdecydowany wzrost wydajności produkcji, co bezpośrednio przedkłada się na poprawę rentowności.
M Food: Odnotowało 0,52 mln zł skonsolidowanego zysku netto w IV kw. 2024 r. wobec 0,78 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 1,59 mln zł wobec 0,11 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 33,65 mln zł w IV kw. 2024 r. wobec 28,29 mln zł rok wcześniej.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
InPost: 7R dostarczy kolejne dwa obiekty dla InPostu. Obie realizacje na łącznie 20 tys. m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej powstają na Pomorzu: w 7R Park Gdańsk IV i w 7R Park Słupsk.
FoodWell: 20 lutego wystartowała nowa platforma komunikacyjna Purella Superfoods. Marka kieruje ją do świadomych konsumentów, poszukujących naturalnych i przystępnych sposobów dbania o zdrowie. Kampania będzie realizowana w kanałach digital, outdoor oraz poprzez działania BTL. Purella Superfoods, należąca do FoodWell, jest wiodącym producentem żywności funkcjonalnej w Polsce.
ROP: Przedstawiciele 32 organizacji sektora rolno-spożywczego wystosowali wspólny apel do Prezesa Rady Ministrów oraz kluczowych przedstawicieli rządu, wyrażając poważne zaniepokojenie zaproponowaną przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska koncepcją Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), która ma stanowić podstawę przepisów prawa regulujących funkcjonowanie gospodarki odpadami opakowaniowymi w Polsce. Organizacje podkreślają, że zaprezentowana przez Ministerstwo koncepcja jest oparta na oderwanej od realiów gospodarki rynkowej, fiskalno-biurokratycznej regulacji ustanawiającej monopol państwa, co stanowi zaprzeczenie strategii deregulacji i wzmacniania konkurencyjności polskiej gospodarki ogłoszonej przez Premiera Donalda Tuska. W opinii sygnatariuszy apelu wdrożenie tego typu rozwiązania będzie szkodliwe zarówno dla rolnictwa jak i przetwórstwa żywności, które wprowadza na rynek ponad 60% wszystkich opakowań. „Zaproponowany przez MKiŚ model systemu ROP jest modelem zbliżonym do systemu węgierskiego, który jest najdroższym i najmniej efektywnym środowiskowo rozwiązaniem. Nie ma żadnego powodu, żeby polscy konsumenci byli narażeni na kolejne podwyżki cen żywności tylko po to, żeby wdrożyć biurokratyczno – fiskalny państwowy monopol, którego nieefektywność potwierdzają dane z rynku węgierskiego. To całkowite zaprzeczenie szeroko zapowiadanej przez Premiera Donalda Tuska deregulacji gospodarki” – powiedział wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności (organizacji koordynującej apel) Andrzej Gantner, cytowany w komunikacie. Sygnatariusze apelu wskazują, że ministerialna propozycja ROP zakłada nieproporcjonalne koszty, które obciążą przede wszystkim producentów, jednocześnie nie gwarantując realnej poprawy efektywności systemu gospodarowania odpadami. Zdaniem przedstawicieli branży, koncepcja Ministerstwa nie uwzględnia specyfiki i roli produktów żywnościowych, z pominięciem wielu kluczowych postulatów zgłaszanych przez sektor. Wskazują oni przede wszystkim na możliwy brak przejrzystości w ustalaniu przez Ministerstwo stawek opłat za wyroby w opakowaniach i brak powiązania tych opłat z efektywnością i jakością selektywnej zbiórki, co grozi stagnacją, a nawet obniżeniem poziomów selektywnej zbiórki i recyklingu opakowań po żywności. Organizacje domagają się natychmiastowego wstrzymania prac nad obecną koncepcją i podjęcia szerokich konsultacji wszystkich zainteresowanych stron, ze szczególnym uwzględnieniem sektora rolno-spożywczego nad opracowaniem nowego modelu ROP, który zapewni efektywności środowiskową i racjonalności ekonomiczną gospodarki odpadami opakowaniowymi. Nowy model ROP powinien gwarantować nienaruszalność bezpieczeństwa i jakości żywności oraz minimalizować ryzyko podwyżek cen żywności dla polskiego społeczeństwa.
Źródło: ISBnews