W branży handlowej 20% przedsiębiorstw prognozuje spadek sprzedaży, wzrost sprzedaży – 9%, a 71% nie spodziewa się żadnych dużych zmian, wynika z Barometru EFL na I kw. 2025 r. O nowych inwestycjach myśli 7% zapytanych, najmniej wśród sześciu badanych sektorów, ich ograniczenia spodziewa się 22% podmiotów, a 69% myśli o podobnym poziomie inwestycji co kwartał wcześniej
Z Barometru EFL wynika też, że za niską sprzedażą idzie gorsza płynność finansowa firm handlowych – 20% obawia się słabszej kondycji finansowej, 7% jej poprawy, co również jest najniższym wynikiem wśród sześciu branż, a 73% respondentów nie spodziewa się zmian w tym obszarze.
W kontekście finansowania zewnętrznego więcej respondentów wskazuje na wzrost zapotrzebowania niż na spadek (odpowiednio 27% i 3%). Jednak, tak jak w czasach prosperity i „normalności” zewnętrze finansowanie jak leasing czy kredyt było potrzebne głównie na inwestycje, tak teraz przedsiębiorcy dzięki niemu bardzo często płacą bieżące rachunki, wynagrodzenia czy zamawiają potrzebne towary, podano.
Handel, podobnie jak w poprzednim kwartale, odnotował najniższy subindeks wśród 6 badanych sektorów przez EFL. Subindeks Barometru EFL dla sektora handlu na I kw. 2025 roku wyniósł 49,1 pkt, o 0,1 pkt więcej kw/kw i choć drugi raz z rzędu mamy do czynienia ze wzrostem tego wskaźnika, to jednak sektor od grudnia 2021 roku ani razu nie uzyskał wyniku powyżej progu OR, który wynosi 50 pkt, co jest wyjątkiem wśród sześciu badanych sektorów.
„Subindeks dla sektora handlowego rośnie drugi raz z rzędu, jednak ta dynamika jest niemal niezauważalna. Zdecydowanie bliższy rzeczywistości jest obraz, jaki wyłania się z odczytów Barometru w perspektywie długoterminowej. Od ponad trzech lat wartość wskaźnika dla handlu nie przekroczyła progu 50 punktów, co oznacza, że firmy wciąż nie widzą realnych szans na rozwój swojego biznesu. Z taką sytuacją nie mamy do czynienia w żadnej innej branży objętej badaniem Barometru. Oczywiście, nie bez znaczenia dla sektora pozostaje koniunktura w strefie euro czy napięcia polityczne na linii UE-USA-Chiny. Jednak najnowsze dane dotyczące sprzedaży detalicznej napawają umiarkowanym optymizmem. Jak podał Główny Urząd Statystyczny, w styczniu sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,8% w ujęciu rocznym, co jest bardzo przyzwoitym wynikiem. Ale do solidnego i długoterminowego wzrostu sektora potrzebujemy solidnego impulsu – społecznego lub politycznego, a tego na razie na horyzoncie nie widać” – powiedział dyrektor handlowy w Carefleet Robert Dudziński, cytowany w komunikacie.
Wartość głównego indeksu Barometru EFL na I kwartał 2025 roku wyniosła 50,7 pkt i jest to poziom o 0,1 pkt niższy niż w IV kw. 2024 roku.
Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro-, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 1 do 30 grudnia 2024 roku.
Źródło: ISBnews