Rząd planuje przyjęcie w I kw. 2021 r. projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, którego celem jest przyśpieszenie rozwoju elektromobilności oraz ekologicznego transportu poprzez stworzenie bodźców dla branży, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
„W projektowanych przepisach stworzone zostały […] narzędzia, po wprowadzeniu których spodziewany jest szybszy rozwój elektromobilności oraz ekologicznego transportu poprzez stworzenie bodźców dla branży oraz obywateli” – czytamy w uzasadnieniu.
Planowane jest wprowadzenie przepisów doprecyzowujących zasady tworzenia stref czystego transportu w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców oraz możliwości ustanawiania takich stref we wszystkich gminach, niezależnie od liczby mieszkańców (te liczące ponad 100 tys. mieszkańców miałyby taki obowiązek). Dla pojazdów uprawnionych do poruszania się w obrębie stref mają zostać wprowadzone specjalne oznaczenia. Na teren strefy będzie mogło wjechać więcej takich pojazdów niż dotychczas.
Samorządy wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) będą mogły – w ramach ściśle określonej procedury – wyznaczać uprzywilejowane pasy ruchu dla autobusów i pojazdów elektrycznych na drogach szybkiego ruchu w miastach, w miejscach, gdzie występują stałe utrudnienia w jego płynności. Pojazdy niskoemisyjne o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t (samochody ciężarowe i autobusy) miałyby zostać zwolnione z opłat drogowych i środowiskowych.
Planowane jest umożliwienie instalacji punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych (przepisy określą przypadki, w jakich wspólnota mieszkaniowa/spółdzielnia może wydać decyzję odmowną). W przypadku budynków posiadających status zabytków niezbędne będzie uzyskanie zgody właściwego konserwatora zabytków.
Projektowane przepisy dotyczą także rozszerzenia uprawnień posiadanych przez inspektorów Urzędu Dozoru Technicznego o możliwość przeprowadzania kontroli okresowych i doraźnych stacji ładowania oraz punktów ładowania, doprecyzowania przepisów regulujących, które stacje ładowania powinny podlegać kontrolom przeprowadzanym przez UDT oraz doprecyzowania definicji stacji ładowania.
Wprowadzają obowiązek uzyskiwania indywidualnych kodów identyfikacyjnych dla operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania i dostawców usługi ładowania (z wyznaczeniem podmiotu nadającego kody oraz określenie zasad ich wydawania). Dookreślają także definicję współdzielenia (obecnie rozwija się system polegający na krótkoterminowym najmie pojazdu samochodowego, odbywający się za pomocą platform i aplikacji, tzw. carsharing).
Dodatkowo ma zostać opracowany system zachęt dla użytkowników oraz operatorów zajmujących się świadczeniem takiej usługi, m.in. zwolnienie z obowiązku opłaty za parkowanie w przestrzeni miejskiej oraz możliwość poruszania się po buspasach. Planowane jest wprowadzenie przepisów dotyczących amortyzacji pojazdów niskoemisyjnych.
Źródło: ISBnews