Senat wprowadził do nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (JST) poprawki zakładające m.in. zwiększenie tegorocznej subwencji do 12,4 mld zł z 8 mld zł oraz zwiększeniem subwencji rozwojowej do 7,8 mld zł z 3 mld zł. Nowelizację wraz z poprawkami poparło 100 senatorów, nikt nie był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Wprowadzenie ponad 20 poprawek rekomendowały połączone komisje: Budżetu i Finansów Publicznych oraz Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Jedna z nich zakłada m.in. podwyższenie do 12,399 mld zł rekompensaty dla JST z tytułu ubytków w dochodach z powodu zmian podatkowych nie tylko z tytułu m.in. planowanego podniesienia kwoty wolnej od podatku do 30 tys. zł w roku 2022, ale ze względu na ubytki w dochodach JST ze względu na zmiany z lat 2019-2021.
Inna z przyjętych poprawek zwiększa kwotę subwencji rozwojowej z 3 mld zł do 7,8 mld zł (które odpowiada kwocie podatku VAT od inwestycji).
Senatorowie przyjęli też poprawkę, wydłużającą termin wejścia w życie do 14 dni od momentu jej ogłoszenia. Część poprawek miała charakter legislacyjny, redakcyjny i doprecyzowujący.
Nowela zakłada, że środki przekazane samorządom mają być dystrybuowane na podstawie algorytmu, opierającego się na udziale jednostek samorządu terytorialnego w PIT planowanych na rok 2022. Podział ma uwzględniać również poziom zamożności JST.
Wprowadza także modyfikację reguł fiskalnych budżetów JST poprzez stosowanie preferencji w zakresie zasady zrównoważenia części bieżącej budżetu jednostek. Oznacza to, że w okresie czteroletnim w pewnych latach bieżący budżet JST mógłby być niezrównoważony, ale musiałby być zrównoważony w okresie czteroletnim.
Zgodnie z nowelizacją, w 2022 r. JST będą miały możliwość bilansowania części bieżącej budżetu wolnymi środkami pochodzącymi z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych. Będą miały też przejściową możliwość wyboru okresu, na podstawie którego liczona byłaby średnia nadwyżka operacyjna (byłby to wybór pomiędzy trzyletnią średnią arytmetyczną a docelową siedmioletnią średnią arytmetyczną).
Zmniejszono uwzględniany w indywidualnym wskaźniku zadłużenia limit dla udziału środków Unii Europejskiej w programach do 50% z 60% obecnie. Dotychczas w przypadku finansowana powyżej 60% ze środków unijnych, nie był on uwzględniany w indywidualnym wskaźniku zadłużenia.
Od przyszłego roku jednostki samorządu terytorialnego udziały z tytułu PIT i CIT otrzymywałyby w formie zaliczek miesięcznie 1/12 przewidywanych środków na dany rok budżetowy.
Planowane jest wprowadzenie nowej części subwencji ogólnej, tzw. części rozwojowej, która nie traciłaby przymiotu subwencji i mogłaby być wykorzystana na wszelkie zadania JST i traktowana w ich budżetach jako dochód bieżący.
Część rozwojowa subwencji ma składać się z kwoty podstawowej, premii aktywizującej i premii inwestycyjnej. Kwota podstawowa przysługiwałaby każdej jednostce samorządu terytorialnego, a jej podział następowałby proporcjonalnie do liczby mieszkańców z określeniem kwot minimalnych i maksymalnych. Premia aktywizująca – tym JST, których wydatki inwestycyjne w przeliczeniu na jednego mieszkańca utrzymywałyby się się powyżej przeciętnej. Premiera inwestycyjna z kolei – JST, w których procentowy wskaźnik wydatków majątkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca byłby wyższy niż średnia.
Źródło: ISBnews