Dla 52% hoteli wskaźnik obłożenia pogorszył się w ujęciu rocznym w lutym, zaś poprawił się – dla 35%, wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP). 59% hoteli podniosło ceny w stosunku do lutego 2023 r., z kolei 41% hoteli uzyskało ceny na poziomie z zeszłego roku lub niższe.
„Dla ponad połowy hoteli (52%) frekwencja pogorszyła się w stosunku do lutego ubiegłego roku, w tym 1/3 obiektów zanotowała obniżenie o mniej niż 10 pkt proc. 35% obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do lutego ubiegłego roku, z najliczniejszą grupą 28% hoteli z frekwencją wyższą do 10 pkt proc. 13% obiektów uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co w roku ubiegłym. Dane różniły się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe, na korzyść tych pierwszych. Dla 47% hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do lutego ubiegłego roku, w tym 1/3 obiektów zanotowała obniżenie frekwencji do 10 pkt proc. Z kolei 36% hoteli poprawiło obłożenie, w tym 29% stanowiła grupa z frekwencją wyższą do 10 pkt proc. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 64% wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do lutego ubiegłego roku, w tym 44% obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 10 pkt proc. 1/3 obiektów poprawiła obłożenie, z najliczniejszą grupą 24% hoteli z frekwencją wyższą do 10 pkt proc.” – czytamy w komunikacie.
W lutym goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 27%. W hotelach biznesowych wskaźnik ten wyniósł 29%, a w wypoczynkowych 20%.
Podobnie jak w poprzednich miesiącach, w lutym średnie ceny rosły rok do roku, ale tempo tych wzrostów wyhamowało i wyniki są bardzo zbliżone do danych ze stycznia. Odpowiedzi wskazują, że 59% hoteli podniosło ceny w stosunku do lutego 2023 r., w tym prawie połowa (48%) odnotowała wzrost do 10%. 41% hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, wskazano również.
„Luty był okresem obejmującym prawie cały miesiąc kalendarzowy ferii szkolnych (zakończone 25 lutego) w podziale na kolejne województwa. Z danych ankietowych wynika, że faktyczne rezultaty okazały się lepsze od prognoz sprzed miesiąca, jak i od wyników uzyskanych w okresie pierwszych dwóch tygodni ferii w styczniu. Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, 17% uzyskało obłożenie w okresie ferii poniżej 30%. Do tego należy dodać grupę hoteli, które w ogóle nie sprzedawały oferty specjalnej – 39% obiektów. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie było 24%. Podobnie jak w styczniu, a także w prognozach z ankiet sprzed miesiąca, hotele biznesowe wypadły w okresie ferii zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. 64% nie sprzedawało oferty, a obłożenie poniżej 30% odnotowało 18% obiektów. W hotelach wypoczynkowych 8% nie sprzedawało oferty, a 1/5 uzyskała obłożenie poniżej 30%. 52% obiektów zapełniło się w ponad połowie” – zakończono.
W ankiecie przeprowadzonej w dniach od 5 do 11 marca wzięło udział 115 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach.
Źródło: ISBnews