Niemal połowa (46%) Polaków płaci za zakupione przez internet przedmioty i usługi BLIK-iem, wynika z raportu Blue Media „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych”. To o 7 pkt proc. więcej niż rok temu. Począwszy od 2019 r. systematycznie rośnie odsetek osób, które korzystają z tej opcji.
„Tegoroczny raport pokazał, że poza BLIK-iem inne metody płatności zanotowały spore spadki. Badanie Blue Media pozwala spojrzeć na ten proces z kilkuletniej perspektywy, dzięki czemu widać, że w przypadku części metod płatności proces spadku popularności spowolniła pandemia, przyciągając na zakupy w sieci nowych konsumentów. Wielu z nich skorzystało w pierwszej kolejności z dostępnych im metod płatności, by następnie wybrać te najbardziej optymalne. Dojrzewali szybciej, podobnie jak cały e-commerce, w ostatnich dwóch latach” – powiedział head of sales w Blue Media Krystian Wesołowski, cytowany w komunikacie.
Polacy jako swoją ulubioną, preferowaną formę płatności za zakupy internetowe najchętniej wybierają BLIK-a. Jego popularność wzrosła do 35% w 2022 r. z 27% w 2021 r. (w tym pytaniu respondenci mogli wybrać tylko jedną odpowiedź). Jednocześnie spada sympatia respondentów do szybkich płatności elektronicznych, kart płatniczych oraz samodzielnie wykonywanych przelewów, podkreślono.
„W tegorocznym raporcie warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną opcję płatności za zakupy: płatności odroczone. Udział tej metody jest większy o 3 pkt proc. w porównaniu z zeszłym rokiem (wzrost z 5% do 8%) – choć ten kawałek tortu wciąż pozostaje niewielki – z roku na rok zyskuje zwolenników. Najczęściej opcję tę wybierają kobiety oraz osoby ze średniej grupy wiekowej” – czytamy dalej.
„Wygoda i szybkość BLIK-a są zdecydowanym atutem wpływającym na stale rosnącą popularność oferowanej przez nas metody płatności. […] Nie mamy wątpliwości, że w najbliższych kwartałach popularność i zaufanie do BLIK-a będą sukcesywnie rosły. Oferujemy naszym użytkownikom rozwiązanie kompletne, które umożliwia im nie tylko realizację płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, ale także wpłacanie lub wypłacanie gotówki, jak i realizację błyskawicznych przelewów na telefon. A przed nami kolejne nowości, które realnie zmienią rynek płatności w Polsce i odpowiedzą na zmieniające się potrzeby klientów” – stwierdziła dyrektor ds. rozwoju biznesu w Polskim Standardzie Płatności, operatora BLIK-a, Magdalena Kubisa.
Z raportu Blue Media wynika, że dostępność wielu form płatności jest ważna dla co czwartego badanego (24%), a z kolei co drugiemu kupującemu zdarzyło się zrezygnować z zakupu w sklepie internetowym, ponieważ nie znalazł dogodnej dla siebie opcji.
Według respondentów o wyborze preferowanej formy płatności decyduje przede wszystkim wygoda (67%), szybkość płatności (61%) oraz łatwość (57%). Warto zauważyć, że te trzy elementy mają największe znaczenie od trzech lat. Nieco mniej ważne dla Polaków są bezpieczeństwo transakcji (45%) – co może wynikać z ogólnego dużego poziomu zaufania konsumentów do płatności elektronicznych i powoduje, że aspekt ten nie jest aż tak istotny – oraz jej dostępność (33%), zakończono.
Badanie „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych” przeprowadzono w czerwcu 2022 na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1 059 osób.
Źródło: ISBnews