94% firm dostrzega wpływ wojny w Ukrainie w minimum jednym obszarze swej działalności, wynika badania przygotowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK). W przypadku dla 70% firm wojna w silnym stopniu wpłynęła na decyzje związane z podnoszeniem cen.
„Z badań przeprowadzonych 1 lipca b.r. wynika, że zdecydowana większość firm (94%) odczuła negatywny, słabszy lub silniejszy, wpływ wojny w Ukrainie na przynajmniej jeden obszar swojej działalności. Skutki wojny dotykają polski biznes bez względu na wielkość firmy czy rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej. Trwająca wojna przekłada się na dużą niepewność sytuacji gospodarczej. Od wybuchu wojny 75% badanych przez nas przedsiębiorstw wskazuje ją jako barierę silnie utrudniającą prowadzenie biznesu” – czytamy w „Tygodniku PIE”.
PIE podało, że dla 70% firm na decyzje związane z podnoszeniem cen w silnym stopniu wpłynęła wojna.
„Częściej na podwyżki cen decydowały się firmy małe (81%) niż duże (63%), a w branżach najczęściej ceny podnosiły przedsiębiorstwa handlowe (79%) oraz TSL (transport-spedycja-logistyka) (74%)” – czytamy dalej.
Zdaniem 63% przedsiębiorców, wojna silnie wpływa na wyższe koszty prowadzonej działalności, podano także.
„Niewątpliwe wojna przyczynia się do zakłóceń w łańcuchach dostaw oraz do pogorszenia współpracy z kontrahentami. Wśród badanych firm silny wpływ wojny na zakłócenia w łańcuchach dostaw wskazuje 36%. Częściej dotyczą one firm handlowych (42%), budowlanych (41%) oraz TSL (40%). Jednocześnie, blisko co piąta firma (18%) nie widzi wpływu wojny na zakłócenia w łańcuchach dostaw, w szczególności firmy usługowe – niemal co trzecia (30%) takiego wpływu nie dostrzega”- czytamy w Tygodniku.
Silny wpływ wojny na pogorszenie współpracy z kontrahentami sygnalizuje 19% przedsiębiorstw, a brak wpływu 26%.
„Co czwarta firma wskazuje, że wojna silnie wpłynęła na niedostateczny popyt na produkty lub usługi oferowane przez przedsiębiorstwo. Częściej problemy z popytem wskazują mikrofirmy (26%) niż duże przedsiębiorstwa (18%). Najbardziej problemy z popytem w wyniku wojny dostrzegają firmy handlowe (34%) oraz firmy budowlane (30%). Natomiast 27% firm z sektora TSL nie widzi wpływu wojny na popyt oferowanych przez nie usług” – czytamy dalej.
Źródło: ISBnews