Ponad 4/5 firm (87%) twierdzi, że więcej niż 60% ich wolumenu sprzedaży detalicznej nadal pochodzi ze sprzedaży tradycyjnej, wynika z raportu FM Logistic. Z kolei 99% sprzedawców detalicznych chce oferować do 2025 r. dostawy tego samego dnia wobec 35% obecnie. Na uwzględnionych w raporcie rynkach (polski, francuski i indyjski) 64% konsumentów nadal preferuje dostawę do domu, a 23% woli odbiór na ulicy, z kolei polscy konsumenci zdecydowanie najczęściej wybierają automaty paczkowe.
Jak pokazuje raport „Łańcuch dostaw omnichannel. Tworzenie harmonijnych doświadczeń klienta”, opracowany przez FM Logistic, konsumenci chcą wybierać, w którym kanale sprzedaży będziemy realizować poszczególne etapy procesu zakupowego.
Autorzy raportu zidentyfikowali kilka czynników, w których upatrują popularności zakupów online. Jednym z nich jest rozpowszechnienie się smartphone’ów, a w latach 2019-2022 odnotowano niespotykany dotąd wzrost liczby użytkowników smartfonów na całym świecie, na poziomie miliarda ludzi. Stały dostęp do internetu i aplikacji, które zachęcają do zakupów także wpłynęły na wzrost zainteresowania zakupami online. Tym, co – zdaniem ekspertów – ma największy wpływ na wybór e-kanału sprzedaży jest jednak różnorodna oferta dostawy zakupów.
Z raportu wynika, że 46% badanych firm uważa, iż najważniejsze czynniki wpływające na przyjęcie modelu omnichannel w łańcuchu dostaw to dążenie do ograniczenia wysokich kosztów logistyki i zapobiegania brakom magazynowym.
„W przypadku łańcucha dostaw omnichannel zarówno magazyn sprzedawcy detalicznego, odpowiedzialny za realizację zamówień online, jak i jego sklepy stacjonarne mają dostęp do identycznych informacji o konkretnym zamówieniu każdego klienta. To zintegrowane podejście umożliwia sprzedawcy detalicznemu określenie najbardziej opłacalnego i wydajnego kanału realizacji zamówień i pozwala zoptymalizować cały proces” – czytamy w raporcie.
Według raportu, sprzedaż w systemie omnichannel to niedaleka przyszłość dla całej branży handlowej – 56% ankietowanych firm w pełni zintegrowało już łańcuchy dostaw omnichannel zarówno w handlu elektronicznym, jak i tradycyjnym i chce zwiększyć poziom pełnej integracji w przyszłości.
Raport powstał na podstawie badań przeprowadzonych wśród 105 respondentów z trzech sektorów – dóbr konsumpcyjnych (36), sprzedaży detalicznej (49) oraz branży beauty i produktów luksusowych (20). Respondenci pochodzili z Francji (36), Polski (32) i Indii (37).
Źródło: ISBnews