BaltCap zamknął pierwszy etap pozyskiwania kapitału dla funduszu BaltCap Infrastructure Fund II (BlnF II), a znaczna część nakładów inwestycyjnych – ok. 50-100 mln euro – w ciągu najbliższych 3-4 lat ma zostać zainwestowana w Polsce, zaś docelowa wartość BinF II ma wynieść 200 mln euro, podała spółka.
Fundusz na przestrzeni 20 lat ma przyczynić się do wzmocnienia bezpieczeństwa regionu poprzez zmniejszenie luki w finansowaniu infrastruktury w krajach bałtyckich i w Polsce, koncentrując się na inwestycjach w czystą energię, efektywność energetyczną oraz w infrastrukturę społeczną oraz transportową, podano.
Spółka wskazała, że BInF II skupi się przede wszystkim na inwestycjach w projekty związane z energią odnawialną, takie jak farmy wiatrowe i słoneczne, biomasa i biogazownie. Będzie również nadal pomagać samorządom w zwiększaniu efektywności energetycznej budynków, a także w świadczeniu podstawowych usług, w tym budowie i remontowaniu szkół, budynków użyteczności publicznej i innej infrastruktury społecznej.
„Kraje bałtyckie i Polska stoją w obliczu luki infrastrukturalnej wynoszącej około 250 mld euro w ciągu najbliższych 7 lat. Przy wsparciu międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych, fundusz BInF II będzie dążył do finansowania projektów infrastrukturalnych, które zwiększają bezpieczeństwo energetyczne i przyczyniają się do łagodzenia negatywnych skutków zmian klimatycznych” – powiedział partner zarządzający w BaltCap Simonas Gustainis, cytowany w komunikacie.
„BaltCap jest obecny w Polsce od 2019 roku stopniowo zwiększając tutaj swoje zaangażowanie. Polska jest bardzo obiecującym rynkiem, który oferuje wiele interesujących możliwości ze względu na duży obszar, jak i wymagania kapitałowe. Dlatego naszą ambicją jest zainwestowanie tutaj od 50 do 100 mln euro w ciągu najbliższych 3-4 lat” – dodał.
Spółka podkreśliła, że w Polsce luka inwestycyjna w infrastrukturze według szacunków BaltCap wyniesie około 182 mld euro do 2030 roku. Większość tej kwoty dotyczy infrastruktury wytwarzania energii i projektów termomodernizacyjnych (odpowiednio prawie 100 mld euro i 27 mld euro). Sektor transportowy również stanie w obliczu znacznego deficytu kapitałowego (luka w wysokości 43 mld euro). W przypadku inwestycji w infrastrukturę komunalną luka ta wyniesie 9,5 mld euro.
BaltCap Infrastructure Fund II jest następcą funduszu BInF I o wielkości 103 mln euro, który przyciągając kapitał dłużny do projektów i zainwestował w sumie ponad 350 mln euro.
W Polsce BaltCap Infrastructure Fund I zrealizował lub jest w trakcie realizacji kilku inwestycji:
– modernizacja i poprawa efektywności energetycznej infrastruktury publicznej w mieście Mielno (woj. zachodniopomorskie);
– projekt, budowa i konserwacja oświetlenia ulicznego w gminie Kobylnica (województwo pomorskie);
– modernizacja i znacząca rozbudowa infrastruktury oświetleniowej w gminie Miedźno (woj. śląskie);
– kompleksowa modernizacja infrastruktury sportowej w mieście Lubań (woj. dolnośląskie), wymieniono.
Fundusz BaltCap jest największym inwestorem private equity w krajach bałtyckich, obecnym również w Polsce i krajach nordyckich. Od 1995 r. fundusz przeprowadził ponad 120 inwestycji w różnych sektorach przemysłu i pozyskał kapitał w wysokości ponad 900 mln euro. Udziałowcami BaltCap są znani międzynarodowi inwestorzy instytucjonalni, tacy jak EBI, EBOR i wiodące skandynawskie fundusze emerytalne.
W Polsce BaltCap jest obecny od prawie pięciu lat i realizuje projekty infrastrukturalne dla samorządów. Głównym inwestorem funduszu jest Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI). Do inwestorów zaangażowanych w fundusz należą także fundusze emerytalne Swedbank, fundusze emerytalne SEB, Citadele i LHV.
Źródło: ISBnews