Całkowite wstrzymanie importu rosyjskiej ropy naftowej będzie dużym wyzwaniem, ale dzięki zrealizowanym przez PERN w ostatnich latach inwestycjom, spółka poradzi sobie z tą sytuacją, poinformował ISBnews prezes PERN Igor Wasilewski.
„Odejście od importu rosyjskiej ropy naftowej niewątpliwie zmieni sposób funkcjonowania grupy kapitałowej PERN, przede wszystkim Naftoportu, ale i samego PERN. Mieliśmy już próbkę takiej sytuacji w trakcie tzw. kryzysu chlorkowego, kiedy ropa naftowa rurociągiem 'Przyjaźń’ nie płynęła przez 46 dni. Teraz doświadczenie, które zdobyliśmy trzy lata temu, trzeba będzie przełożyć na stałą praktykę i działać nawet na wyższych obrotach przez 365 dni w roku. Jestem przekonany, że dzięki przeprowadzonym w ostatnich latach inwestycjom, zrealizujemy wszystkie konieczne zadania w tym obszarze” – powiedział Wasilewski w rozmowie z ISBnews podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) w Katowicach. Agencja ISBnews jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Przepustowość Naftoportu wynosi około 36 mln ton ropy rocznie, z czego ok. 27 mln ton zużywają rafinerie w Płocku i Gdańsku, a reszta może być zagospodarowywana przez stronę niemiecką.
„Wstrzymanie dostaw ze Wschodu będzie niewątpliwie dużym wyzwaniem logistycznym, które będzie wymagało precyzyjnego zarządzania ruchem tankowców, tak aby surowiec mógł być sprawnie i na bieżąco rozładowywany” – dodał prezes.
Jak podkreślił, dodatkowo trzeba pamiętać, że 100% ropy naftowej przypływającej do Naftoportu będzie pochodziło z innych kierunków niż Rosja, co oznacza konieczność niezwykle sprawnego zarządzania poszczególnymi gatunkami surowca.
„Tutaj kluczowe będą zbiorniki na ropę naftową, zarówno po stronie PERN, jak i w samych rafineriach, żeby na instalacje mogły trafiać odpowiednie mieszanki. Przypomnę, że w ciągu ostatnich dwóch lat oddaliśmy do eksploatacji aż 7 nowych zbiorników na ropę naftową o pojemności prawie 600 tys. m3” – wyjaśnił szef PERN.
Według niedawnych zapowiedzi, rząd planuje odejście od rosyjskiej ropy do końca tego roku.
PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw.
Źródło: ISBnews