Grupa Maspex dostrzega w branży znaczący spadek produkcji i sprzedaży napojów spirytusowych w butelkach o wszystkich pojemnościach, a jednym z czynników jest podniesienie akcyzy do takiego poziomu, który nie jest już akceptowalny przez konsumentów, poinformowała dyrektor ds. komunikacji i public affairs Dorota Liszka w wywiadzie dla ISBnews. Branża musi skupić się na rozwiązywaniu wyzwań, np. na ujednoliceniu obliczania stawek akcyzy według zawartości alkoholu dla wszystkich kategorii.
„Branża spirytusowa to ważna gałąź polskiej gospodarki i myślę, że powinniśmy się skupić na rozwiązywaniu wyzwań jakie są przed nami. Jednym z nich jest ujednolicenie sposobu obliczania akcyzy według zawartości alkoholu dla wszystkich kategorii To doprowadzi m.in. do zmiany profilu konsumpcji w kierunku napojów o niższej zawartości alkoholu oraz wzmocni krajowy przemysł spirytusowy, umożliwiając skuteczniejsze konkurowanie na rynkach zagranicznych polskim markom. Zapewni to także dodatkowe wpływy do budżetu państwa” – powiedziała Liszka w rozmowie z ISBnews.
„Obecnie, patrząc na cały rynek, obserwujemy znaczący spadek produkcji i sprzedaży napojów spirytusowych we wszystkich pojemnościach. Na pewno jednym z czynników jest znaczące podniesienie akcyzy – być może osiągnęła już taki poziom, który nie jest już akceptowalny przez konsumentów. Ponadto kategoria alkoholi dotknięta jest także rosnącymi cenami surowców, energii, pracy itd. – to musi przekładać się na wzrost cen” – dodała.
Wskazała też, że jeżeli chodzi o trendy na rynku wódek to konsumenci z jednej strony cenią zaufane, liderskie marki, takie jak np. należąca do Grupy Maspex Żubrówka, a z drugiej strony coraz chętniej eksperymentują, sięgają po nowe smaki jak np. wódka smakowa Soplica. Zaznaczyła, że konsumenci szukają nowych doświadczeń, konceptów i eksperymentów smakowych.
Z grudniowych danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wynika, że produkcja wódki czystej w przeliczeniu na 100% spadła w okresie styczeń-listopad 2023 roku o 13,9% r/r do 769 893 hl.
Plan podwyżek akcyzy zwany „mapą akcyzową” dla branży alkoholi (na: alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie) został uchwalony w 2021 r. na lata 2022-2027. Stawka akcyzy wzrosła w 2022 roku o 10%, o 5% w 2023 roku oraz o kolejne 5% każdego roku do 2027 roku. Zgodnie z aktualnym harmonogramem od 1 stycznia 2024 roku podatek akcyzowy wzrasta o 5%.
Grupa Maspex jest największą prywatną firmą w branży spożywczej w Polsce oraz jedną z największych w Europie Środowo-Wschodniej. Spółka posiada w swoim portfolio prawie 70 marek, a jej produkty są obecne w ponad 70 krajach na całym świecie. Przychody ze sprzedaży Maspeksu w 2022 roku wyniosły ponad 14 mld zł.
Jest liderem na rynku soków, nektarów i napojów w Polsce, Rumunii, w Czechach i na Słowacji, oraz ich czołowym producentem na Węgrzech, w Bułgarii i na Litwie i Łotwie. Jest czołowym graczem na rynku wody w Rumunii, liderem na rynku makaronów, dżemów, i sosów oraz wiodącym producentem w segmencie keczupów, dań gotowych i przetworów warzywnych w Polsce, wiodącym producentem produktów instant w Europie Środkowo-Wschodniej, liderem na rynku wódki i największym importerem zagranicznych alkoholi w Polsce.
Źródło: ISBnews