Grupa BSH spodziewa się powrotu rynku AGD w Polsce i Europie na ścieżkę stabilnego wzrostu, w związku z czym nie zwalnia tempa swoich inwestycji – także w naszym kraju. W tym roku w Polsce planuje zainwestować podobną kwotę, co w 2023 r. (ok. 400 mln zł), poinformował ISBnews prezes BSH w Polsce Konrad Pokutycki.
„W średnio- i długookresowej perspektywie rynek AGD czeka dalszy stabilny wzrost i w związku z tym BSH nie zwalnia tempa swoich inwestycji. Ostatnie spadki wynikają ze zmniejszania popytu na dobra trwałe w całej Europie. Warto jednak pamiętać, że mamy za sobą lata bardzo dynamicznych wzrostów, które sięgały niemal 20% r/r. Przechodzimy więc przez okres korekty, ale spodziewamy się powrotu na ścieżkę stabilnego wzrostu” – napisał Pokutycki w komentarzu dla ISBnews.
„BSH planuje zrealizowanie w tym roku inwestycji [w Polsce] o podobnej wartości” – dodał, pytany o plany na ten rok.
Wczoraj w komentarzu do globalnych wyników Grupy BSH Pokutycki wskazał, że inwestycje w naszym kraju wyniosły 400 mln zł w 2023 r.
„W ubiegłym roku udowodniliśmy, że nasza organizacja jest w dużym stopniu odporna na niesprzyjające warunki gospodarcze. Biorąc pod uwagę globalny spadek popytu na dobra trwałe, możemy powiedzieć, że również w Polsce z sukcesem odpowiedzieliśmy na szereg wyzwań. Przede wszystkim utrzymaliśmy wysoki poziom inwestycji. W ubiegłym roku przeznaczyliśmy na ten cel 400 mln zł. Inwestujemy głównie w zwiększenie mocy produkcyjnych wszystkich sześciu fabryk BSH w Polsce. Polskie zakłady BSH mają wciąż duży potencjał wzrostu produkcji” – napisał prezes.
„W fabryce pralek w Łodzi uruchomiliśmy na przykład dwie nowe linie produkcyjne. W fabrykach zmywarek i suszarek do ubrań rozpoczęliśmy produkcję nowych modeli urządzeń z najbardziej oszczędnych klas energetycznych. We wrocławskiej fabryce lodówek rozpoczęliśmy produkcję urządzeń z wykorzystaniem tzw. zielonej stali. W fabryce piekarników natomiast zainstalowaliśmy m.in. nową prasę. Wiele z produkowanych w BSH w Polsce urządzeń uzyskało doskonałe wyniki w prestiżowych testach, prowadzonych np. przez uznaną niemiecką organizację Stiftung Warentest” – wymienił także.
BSH Hausgeräte GmbH osiągnęło obroty w wysokości 14,8 mld euro w 2023 r. Skorygowany o efekty kursowe obrót był więc na poziomie z poprzedniego roku, podała Grupa. Jak jednak oczekiwano, po znaczącym wzroście w czasie pandemii koronawirusa, obrót zmalał o 7% w ujęciu nominalnym r/r. BSH było w stanie zwiększyć sprzedaż i zdobyć udziały w rynku w niektórych krajach oraz w kategorii pralek i suszarek, mimo ogólnego trendu spadkowego w regionach.
„Podobnie jak cały sektor przemysłu, wiodący producent AGD w Europie podsumowuje rok pełen wyzwań. Kryzysy geopolityczne, napięta sytuacja gospodarcza na całym świecie i wynikająca z tego stagnacja na globalnym rynku AGD stworzyły trudne warunki. Podczas gdy w poprzednich latach BSH było w stanie skorzystać z 'boomu’ związanego z pandemią w branży dóbr konsumpcyjnych, w 2023 r. wysoka inflacja, wzrosty stóp procentowych i wynikający z tego światowy kryzys na rynkach nieruchomości znacząco osłabiły nastroje konsumentów” – czytamy w komunikacie Grupy.
Liczba sprzedanych urządzeń AGD spadła m.in. w regionie Europy. Spadek nasilał kryzys na rynkach nieruchomości i jego wpływ na sprzedaż urządzeń do zabudowy. Za sprawą wyższych średnich ceny spadek obrotów został ograniczony do 6,3%. Mimo spadku, zwłaszcza na rynku w Niemczech, Grupa BSH osiągnęła również pewne pozytywne wyniki, np. wzrost obrotów w południowej Europie, podano także.
W regionie Rynków Wschodzących, który obejmuje obszary, takie jak Europa Wschodnia, Bliski Wschód i kontynent afrykański, obroty spadły o 2,2%. Pomijając jednak pełne wycofanie się z działalności w Rosji, BSH odnotowało niewielki wzrost obrotów, napędzany zwłaszcza dobrą koniunkturą na rynku AGD w Turcji, podkreślono.
„Choć ubiegły rok był trudny, BSH z optymizmem patrzy w przyszłość. Nasza firma odnosi sukcesy od ponad 55 lat i zajmuje silną pozycję w obecnym otoczeniu gospodarczym z jasną strategią, wyjątkowymi markami, przekonującymi innowacjami i silnym zespołem” – skomentował CEO Matthias Metz.
BSH Hausgeräte GmbH, z całkowitym obrotem w wysokości około 14,8 mld euro i około 60 000 pracowników w 2023 roku, jest europejskim liderem w branży AGD. BSH jest spółką należącą do Grupy Bosch.
BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o. jest częścią międzynarodowego koncernu BSH Home Appliances Group. Firma oferuje na polskim rynku portfolio AGD marek Bosch, Siemens i Gaggenau. BSH posiada w Polsce sześć fabryk. W trzech łódzkich zakładach produkowane są pralki, zmywarki i suszarki do ubrań, w dwóch wrocławskich piekarniki i lodówki, a nieopodal Rzeszowa małe AGD. BSH w Polsce poza produkcją posiada centra usług wspólnych. Pracują one na potrzeby BSH na całym świecie w obszarach, takich jak usługi informatyczne, księgowe, handel zagraniczny czy centralne zakupy. BSH w Polsce rozwija też Centra Badań i Rozwoju w Łodzi i w Rzeszowie oraz Centrum Kompetencyjne Digital & E-Commerce.
Źródło: ISBnews