Budimex z sukcesem zakończył prace na kontrakcie pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdyni” o wartości 1,9 mld zł netto, podała spółka.
„Obecnie jesteśmy na etapie odbiorów końcowych, wszystkie prace zasadnicze zostały zakończone. Powstał piękny układ liczący aż 39 torów. Jest to niewątpliwie największy w historii kontakt infrastruktury kolejowej realizowany przez Budimex” – powiedział dyrektor kontraktu Piotr Czupryn, cytowany w komunikacie.
W ramach umowy Budimex był odpowiedzialny za kompleksową przebudowę stacji kolejowej Gdynia Port wraz z rejonami przedportowymi i infrastrukturą towarzyszącą oraz usprawnienie powiązanych linii kolejowych. Dzięki tym modernizacjom już wkrótce do portu będą mogły dojeżdżać dłuższe, bo aż 750-metrowe pociągi transportujące towary, co znacznie zwiększy przepustowość i efektywność obsługi logistycznej.
Prace modernizacyjne, w które codziennie zaangażowane było blisko 600 osób oraz 200 jednostek sprzętowych, obejmowały unowocześnienie 115 km torów, montaż 359 rozjazdów oraz elektryfikację dojazdów do portu. Dodatkowo przebudowano 13 km dróg, most kolejowy oraz 25 przejazdów kolejowo-drogowych. Powstały także dwa nowe wiadukty kolejowe, budynek Lokalnego Centrum Sterowania, dwie nastawnie kolejowe oraz nowy budynek biurowy PKP Cargo, przypomniano.
„Zakończenie prac na kontrakcie w Gdyni jest nie tylko dowodem naszej determinacji i kompetencji, ale także istotnym wkładem w rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce. Poprzez modernizację węzła kolejowego prawie pięciokrotnie zwiększyliśmy przepustowość pociągów. Otwiera to nowe możliwości dla inwestorów i firm transportowych. Dzięki tej inwestycji wzmacniamy również strategiczne połączenia transportowe, co przyczyni się do zwiększenia efektywności i konkurencyjności polskich portów na arenie międzynarodowej” – dodał dyrektor Rejonu 1 Budownictwa Kolejowego Budimeksu Dariusz Taraszkiewicz.
Realizacja prac przy budowie infrastruktury kolejowej w Porcie Gdynia to nie jedyna inwestycja Budimeksu w tym obszarze. Jako lider konsorcjum wybuduje on falochrony osłonowe dla Portu Zewnętrznego. W ramach zamówienia powstać ma prawie 2,5 km falochronów. Jego realizacja została wsparta dotacją ze Skarbu Państwa. Inwestycja będzie realizowana w trybie zaprojektuj i wybuduj. Powstanie Portu Zewnętrznego ma pozwolić na obsługę większych jednostek morskich oraz większej liczby statków, przypomniano także.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2023 r. miał 9,8 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews