Grupa Eurocash liczy, że końcówka tego roku i początek przyszłego przyniosą oczekiwany wzrost konsumpcji, poinformował prezes Paweł Surówka w wywiadzie dla ISBnews.
„Mamy bardzo wysoki wzrost płac realnych, po raz pierwszy w tej dekadzie, dlatego większość ekonomistów, jak i ja sam spodziewałem się, że konsumpcja odpowiednio wrośnie. To, że konsumpcja nie podąża za wzrostem płac realnych zadziwia. Większość ekonomistów i prezesów spółek zakładało, że w II poł. 2024 r. ten wzrost konsumpcji będzie widać, a on nadal każe na siebie czekać” – powiedział Surówka w rozmowie z ISBnews.
„Wydaje się, że jednym z powodów mogą być nadal wysokie stopy procentowe, które przenoszą się z jednej strony na koszty finansowe, które konsumenci ponoszą jak np. leasingi i kredyty, a z drugiej strony konsumenci odbudowują oszczędności, co może skutkować odroczeniem konsumpcji. Wszyscy liczymy oczywiście, że końcówka 2024 i początek 2025 r. przyniesie nam oczekiwany wzrost konsumpcji, ale dziś nie jestem w stanie powiedzieć, kiedy to nastąpi” – dodał.
Spółka zaznaczyła wcześniej w komunikacie, że najnowsze badania optymizmu konsumenckiego wskazują na niewielką poprawę nastrojów, która jednak nie przekłada się konsumpcję. Zdecydowana większość Polaków nadal obawia się powrotu wysokiej inflacji i woli odbudować oszczędności niż wydawać. Według danych Nielsen IQ, dynamika sprzedaży żywności na całym rynku wyniosła w III kw. br. 4,1%. Najboleśniej odczuły to dyskonty, których dynamika wzrostu sprzedaży spadła o 13 pkt proc., oraz hipermarkety z dynamiką o 9 pkt proc. niższą. W tym czasie sprzedaż Grupy Eurocash spadła w segmencie hurtowym o 0,9% w porównaniu do III kw. 2023 r., detalicznym – o 3%, natomiast segment Projektów, czyli supermarket online Frisco i sieć specjalistycznych marketów Duży Ben – przyniósł ponad 13% wzrostu, podano.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.
Źródło: ISBnews