Małe i średnie przedsiębiorstwa staną się bardziej konkurencyjne w handlu detalicznym w 2024 r. – w szczególności w branży spożywczej, elektroniki użytkowej oraz jako biura podróży w branży podróży i rozrywki (T&E), wynika z raportu Mastercard Economics Institute (MEI). Rośnie też udział MŚP w wydatkach online, także w Polsce.
„W 2024 r. wydatki w małych i średnich przedsiębiorstwach przewyższają obecnie wydatki dużych firm w kluczowych branżach. Wraz ze znacznym spowolnieniem inflacji i spadkiem stóp procentowych presja finansowa na małe i średnie przedsiębiorstwa oraz konsumentów maleje. Wydatki MŚP w sektorze detalicznym (spożywczym) szczególnie przyspieszyły, ponieważ inflacja na żywność i napoje bezalkoholowe spadła z najwyższego poziomu 19,2% w marcu 2023 r. do 1,6% w lipcu 2024 r. To spowolnienie inflacji czyni jeszcze bardziej imponującym fakt, że udział MŚP w wydatkach konsumenckich wzrósł w tym czasie i prawdopodobnie odzwierciedla subtelne zachowania handlowe w kategorii artykułów spożywczych” – czytamy w raporcie.
Małe i średnie przedsiębiorstwa osiągają gorsze wyniki niż duże firmy w sektorze hotelarskim. Prawdopodobnie odzwierciedla to przesunięcie w górę rynku w europejskim sektorze turystycznym. Ponieważ luksusowe hotele wymagają większych inwestycji kapitałowych, są one naturalnie zdominowane przez większych graczy, wskazano także.
„Większość krajów UE wskazuje, że małe i średnie przedsiębiorstwa staną się bardziej konkurencyjne w handlu detalicznym w 2024 r. – w szczególności w branży spożywczej, elektroniki użytkowej oraz jako biura podróży w branży podróży i rozrywki (T&E). Ponadto wydatki w małych firmach odzieżowych przewyższają wydatki w dużych firmach w krajach takich, jak Austria, Czechy, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia i Portugalia. Możliwą przyczyną jest to, że mniejsze firmy stają się bardziej konkurencyjne, zwiększając swoją obecność w Internecie i dostosowując swoją ofertę, aby uwzględnić wrażliwość cenową konsumentów i preferencje dotyczące doświadczeń” – czytamy dalej w raporcie.
Autorzy zwracają też uwagę, że wzrost udziału MŚP w wydatkach online jest widoczny w większości krajów europejskich. W sektorze turystyki i rozrywki największy wzrost zanotowano w Słowacji (13 pkt proc.), Czechach (9 pkt proc.), we Włoszech (7 pkt proc.) i w Danii (7 pkt proc.), podczas gdy Szwecja i Portugalia odnotowały największy wzrost udziału MŚP w wydatkach detalicznych online (sklepy sportowe, elektronika i meble) – o 4 pkt proc. W Polsce wskaźnik ten wzrósł od 2021 r. z 18% do 19,5% w tym roku. Niewielka zmiana nastąpiła również u nas w sektorze turystki i rozrywki – wzrost o 1,3 pkt proc.
„Dane MEI pokazują, że nad Wisłą małe i średnie przedsiębiorstwa mają największy udział w wydatkach konsumenckich w takich branżach jak restauracje i hotelarstwo (w obu przypadkach blisko 70%), a także w usługach profesjonalnych (powyżej 40%) – co znacząco przewyższa wydatki w tym sektorze w państwach takich jak: Słowacja, Włochy, Dania, Czechy. Z drugiej strony sektory takie jak elektronika użytkowa czy branża spożywcza pozostają w Polsce zdominowane przez duże przedsiębiorstwa (udział MŚP odpowiednio 10% i 20%). Na przestrzeni ostatniego roku udział wydatków konsumenckich w MŚP w poszczególnych branżach nie zmienił się w Polsce znacząco. Największy wzrost nastąpił w sektorze biur podróży – o 5,59 pkt proc.” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Źródło: ISBnews