Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wydatkowała na drogi ponad 1,3 mld zł od początku br., podała instytucja.
„Od początku tego roku zasililiśmy branżę budowlaną kwotą ponad 1,3 mld zł. Jest to ponad 57 mln zł więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. i o niemal 180 mln zł więcej niż w roku 2019. Wzrost wydatków względem roku 2018 wyniósł aż 368,5 mln zł. W całym 2021 roku planujemy przeznaczyć na inwestycje ok. 19,3 mld zł” – czytamy w komunikacie.
GDDKiA poinformowała też, że obecnie w Polsce mamy 4 269 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 712 km autostrad i 2 557 km dróg ekspresowych. W realizacji znajduje się 106 zadań z PBDK o długości ponad 1 365 km oraz 3 obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic o długości niemal 20 km.
W toku są przetargi na 31 odcinków nowych dróg o długości niemal 391 km (21 zadań z PBDK o długości 303,5 km oraz 10 obwodnic z PB100 o długości 87,2 km). W przygotowaniu znajduje się 106 zadań, które realizowane będą w ramach PBDK (niemal 2105 km) oraz 87 obwodnic, które powstaną w ramach PB100 (751 km).
„Obecna sytuacja w Polsce i na świecie tworzy wiele ryzyk i wyzwań, z którymi musimy się mierzyć, a ich rozwiązanie nie zawsze zależy wyłącznie od nas. Niezależnie od tego kontynuujemy nasze prace. W tym roku mamy już podpisanych 10 umów, a kolejne będziemy podpisywać już niebawem” – powiedział p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski, cytowany w komunikacie.
GDDKiA, powołując się na analizę Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, podała też, że w I kw. 2021 r. zmniejszyła się liczba ofert w przetargach GDDKiA w porównaniu z dwoma poprzednimi kwartałami. Firmy biorące udział w postępowaniach składały oferty stanowiące między 65 a 105% szacunków GDDKiA. Najniższe oferty oscylowały w przedziale od 55 do 90% budżetu i były przeciętnie o ok. 24% niższe od najwyższych ofert w danym przetargu.
„Zdaniem PZPB, kluczowymi wyzwaniami na najbliższy czas będzie przede wszystkim silna konkurencja między wykonawcami, rosnące ceny materiałów oraz możliwa kumulacja inwestycji w latach 2022-2025, która w 2018 r. negatywnie wpłynęła na marżę firm wykonawczych” – skomentowała Dyrekcja.
Wskazała też, że branża infrastruktury odbierana jest przez przedstawicieli sektora finansowego jako stabilna. I to mimo zawirowań rynkowych na całym świecie, związanych z pandemią koronawirusa. Nie oznacza to jednak, że jej funkcjonowanie nie napotyka po drodze żadnych trudności.
„Wzrosty cen (przede wszystkim stali) nie wpłynęły, póki co, na realizację inwestycji drogowych, ale taki scenariusz też jest brany pod uwagę przez branżę finansową. Inwestycje infrastrukturalne są przez wiele krajów traktowane jako recepta na pozytywny impuls gospodarczy, który pomóc może w walce z kryzysem. Globalne zapotrzebowanie na materiały niezbędne do realizacji prac infrastrukturalnych może więc znacząco wzrosnąć wraz z procesem odbudowy światowych gospodarek po pandemii. Zapotrzebowanie na surowce (stal, asfalt, kruszywa) i międzynarodowa konkurencja ze strony państw, wpłynąć mogą na wzrost cen. Podczas dyskusji przedstawiciele branży ubezpieczeniowej podkreślili potrzebę rozpoczęcia rozmów na temat zabezpieczenia się przed nagłymi podwyżkami cen materiałów budowlanych lub ich deficytem na rynku” – czytamy dalej.
Sektor finansowy widzi też zagrożenia w możliwym wzroście inflacji, cen surowców energetycznych oraz energii elektrycznej. Nie zmienia to jednak ogólnej oceny perspektyw dla inwestycji drogowych, które rysują się dobrze, a ich otoczenie rynkowe jest stabilne, ocenia GDDKiA.
Według stanu na 1 kwietnia 2021 roku, wartość zabezpieczeń w gwarancjach bankowych i ubezpieczeniowych wyniosła ok. 8,36 mld zł. Na tę kwotę złożyły się gwarancje należytego wykonania o wartości ok. 6,77 mld zł oraz gwarancje spłaty zaliczki o wartości niemal 1,6 mld zł.
„Szacujemy, że do końca tego roku wartość zabezpieczeń w gwarancjach należytego wykonania wzrośnie o kolejne 1,6 mld zł. Pokazuje to, jak silnie skorelowane są branże budowlana oraz finansowa” – dodała GDDKiA.
Dyrekcja przypomniała, że w planach na ten rok ma ogłoszenie kolejnych przetargów na 26 odcinków w ramach PBDK o łącznej długości 313 km. Będzie to m.in. sześć odcinków drogi ekspresowej S19 od granicy woj. mazowieckiego i lubelskiego do Lubartowa (woj. lubelskie), trzy odcinki drogi S17 Piaski – Hrebenne, cztery odcinki drogi ekspresowej S10 Toruń – Bydgoszcz oraz trzy odcinki S6 między Koszalinem a Słupskiem.
W ramach Programu budowy 100 obwodnic planuje ogłoszenie przetargów na sześć odcinków o łącznej długości 34 km. Będą to m.in. obwodnice Tarnowa w ciągu DK73 (woj. małopolskie), Strykowa w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie), Koźmina Wlkp. w ciągu DK15 (woj. wielkopolskie) czy Gorajca i Dzwoli w ciągu DK74 (woj. lubelskie).
Planuje również ogłoszenie 96 przetargów na roboty na istniejącej sieci o długości ok. 255 km i wartości szacunkowej ok 1,79 mld zł.
Źródło: ISBnews