Wśród polskich firm, które planują dalszy rozwój ekspansji zagranicznej, 58% ocenia, że kapitał ludzki jest kluczowy, wynika z badania EY.
„Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej – wskazują że 86% rodzimych przedsiębiorstw obecnych na rynkach zagranicznych planuje dalszą ekspansję. Zarówno w obszarze nowych regionów, jak i krajów, gdzie są one aktualne obecne. W tym procesie kluczową rolę ogrywają kwestie ludzkie. Aż 84% organizacji analizując możliwe kierunki rozwojowe bierze pod uwagę sytuację na rynku pracy. Dla 58% kluczową zaletą rozwojową płynącą z ekspansji w zakresie kapitału ludzkiego jest wysoka jakość pracowników w Polsce pozwalająca eksportować produkty i usługi, a dla 52% jest nim dostęp do międzynarodowego rynku pracowników dzięki pracy zdalnej” – czytamy w badaniu.
Wchodząc na nowe rynki, firmy najczęściej skupiały się na szkoleniach (47%), zakupie sprzętu (45%) i infrastrukturze IT (43%). Środki w większości pochodziły z zysków (49%), w 44% organizacji bazowano na istniejących zasobach.
Wśród polskich firm eksportowych 47% z nich planuje ekspansję na nowych rynkach, a 43% – na tych gdzie są już obecni.
„Jednym z kluczowych, poddawanych analizie, obszarów jest sytuacja na rynku pracy. Jedynie 13% przedsiębiorstw przyznaje, że nie ma ona wpływu na obrany kierunek ekspansji międzynarodowej. Dla porównania – znacząco oddziałuje on na proces decyzyjny w 37% firm, a w niewielkim stopniu – w 47%” – czytamy dalej.
Partner EY Polska i lider zespołu People Consulting Artur Miernik ocenił, że w ekspansji zagranicznej dostęp do kapitału, technologii wszystkie podmioty mają podobny dostęp, a to, co stanowi różnicę – to ludzie.
„Dostępność talentów często definiuje skalę oraz kierunek ekspansji. Sami pracownicy, ich kompetencje, stopień zaangażowania odgrywa przynajmniej równie ważną rolę jak produkt lub usługa oferowane przez konkretne przedsiębiorstwo” – powiedział Miernik, cytowany w komunikacie.
Badania wykazały, że w zakresie kapitału ludzkiego w procesie ekspansji zagranicznej kluczowe pozostają kompetencje menedżerskie (51%), wyprzedzając kwestie językowe (50%), wiedzę na temat konkretnej dziedziny biznesowej (46%) oraz aspekty cyfrowe (43%).
„Nie powinno to dziwić, gdyż poza obszarem regulacyjnym związanym z prawem pracy (32%), w obszarze wyzwań firmy najczęściej wskazywały różnice kulturowe mogące prowadzić do wzajemnego niezrozumienia (26%). Jasno wskazuje to, jak ważne w procesie wejścia przedsiębiorstwa na zagraniczne rynki jest nie tylko zrozumienie lokalnej specyfiki, ale również zarządzanie różnymi oczekiwaniami pracowników” – czytamy dalej.
„W budżetach i planach aspekt ludzki zajmuje niższe miejsce na liście priorytetów. Niesłusznie. To właśnie wiedza i kompetencje pracowników, zarówno merytoryczne jak menedżerskie, często stanowią barierę pomiędzy sukcesem a porażką procesu wejścia firmy na zagraniczne rynki. Zrozumienie specyfiki rynku pracy, dostępnej puli talentów i innej kultury pracy oraz umiejętność odpowiedniej adaptacji jest równie ważna jak znajomość aspektów prawnych lub podatkowych obowiązujących w danym regionie” – podsumował starsza menedżerka w zespole People consulting Wiolett Marciniak-Mierzwa.
Badanie „Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej” zostało zrealizowane na zlecenie EY Polska przez CubeResearch w czwartym kwartale 2023 roku na grupie 314 średnich i dużych firm prowadzących aktywną ekspansję na rynkach zagranicznych.
Źródło: ISBnews