Lavazza ocenia polski rynek jako jeden z najciekawszych na świecie, a według danych z lutego br. grupa utrzymuje pozycję lidera w rynku kawy ziarnistej z udziałem 21,6% wartościowo, zaś w rynku R&G jest 3. graczem z udziałem 12%. W dłuższej perspektywie Lavazza chce być liderem także w kategorii R&G (kawa palona i mielona), która obecnie stanowi 78% całkowitego wolumenu rynku kawy, poinformował ISBnews Lavazza country sales manager Poland Marco Barbieri. Podkreślił też, że Polacy piją kawę coraz chętniej, ale powoli wycofują się ze spożywania kapsułek.
„W ostatnich latach Grupa Lavazza rozpoczęła proces międzynarodowego rozwoju, który ma na celu wzmocnienie jej niezależności i zdolności do konkurowania na poziomie globalnym. Polska jest jednym z najciekawszych rynków na świecie dla Lavazzy, na którym firma działa od ponad 20 lat. Polacy postrzegają Lavazzę jako autentyczną, włoską ikonę klasy premium i doceniają jej doświadczenie w dziedzinie kawy oraz wysoką jakość produktów. Świadomi swoich potrzeb, niezwykle uważnie dokonują zakupów, które są zgodne z DNA i wartościami naszej marki. Bliskość w stosunku do lokalnych konsumentów i lojalność wobec najbardziej autentycznych wartości są kluczem do sukcesu. Pozytywne wyniki w kategorii kawy palonej i mielonej oraz wiodąca pozycja w segmencie kawy ziarnistej potwierdzają, że preferencje kawowe Polaków i oferta Lavazzy doskonale do siebie pasują” – powiedział Barbieri w wywiadzie dla ISBnews.
Zapowiedział, że w nadchodzących miesiącach 2023 roku Lavazza będzie kontynuować pracę nad utrzymaniem pozycji lidera w segmentach R&G premium i superpremium, koncentrując się na młodych konsumentach. Jednocześnie marka potwierdziła konkretne plany inwestycyjne w zakresie komunikacji, wraz z planem mediowym i emisją kampanii telewizyjnej More Than Italian.
„W dłuższej perspektywie Lavazza ma ambicję, aby umocnić swoje pozycjonowanie w polskim segmencie detalicznym, stając się liderem w kategorii R&G. Obok tego ważnego celu, marka stara się być jak najbliżej polskich konsumentów w ich codziennej konsumpcji kawy, dostosowując się do nowych trendów i wciąż poszerzając ofertę produktową” – dodał.
Grupa Lavazza podała, że zanotowała w 2022 r. przychody w wysokości 2,7 mld euro, czyli wzrost o 17,6%, pomimo trudnej sytuacji makroekonomicznej, która spowodowała gwałtowny wzrost cen kawy oraz energii, gazu, usług logistycznych, frachtowych, a także materiałów opakowaniowych, co jest efektem odpowiedzialnego zarządzania budżetem oraz zwiększenia wolumenów na wszystkich światowych rynkach. Analizując poszczególne rynki, Lavazza odnotowała wzrost sprzedaży w oparciu o wartość w kanale sprzedaży detalicznej w Niemczech o 18%, w Stanach Zjednoczonych o 14%, a w Polsce aż o 28%. Włochy i Francja również odnotowały wzrost odpowiednio o 1,5% i 6%, po spadku w 2021 r.
„Lavazza funkcjonuje w Polsce głównie w kategorii Roast&Ground (kawa palona i mielona), gdzie jest 3. graczem i jednym z najszybciej rozwijających się wśród 10 najmocniejszych firm (wzrost o 12% wartościowo; 8,5% wolumenowo na rynku R&G), z udziałem w rynku R&G na poziomie 12% wartościowo. Oferta Lavazza, obejmująca zarówno segmenty kawy mielonej jak i ziarnistej premium, składa się z 5-ciu podstawowych produktów: Qualità Oro jest ikonicznym produktem i naszym bestsellerem, stanowiącym 56% całkowitej wartości sprzedaży Lavazza w segmencie R&G. Następnie Qualità Rossa, Espresso i Crema e Gusto. Dużą część portfolio stanowią dziś nasze linie w segmencie ziaren: Crema e Gusto Tradizione Italiana i gama Caffè Crema” – powiedział ISBnews Lavazza country sales manager Poland.
„Skupiając się na rozwoju kultury kawowej w Polsce, byliśmy świadkami z jednej strony spadku ilości kawy mielonej, co zostało zrównoważone przez odpowiedni wzrost cen na rynku, a z drugiej strony odnotowaliśmy wzrost ilości kawy ziarnistej, w której Lavazza utrzymuje pozycję lidera z 21,6% wartości rynku (Źródło: MAT Data, Luty 2023). Strategia ostatnich kilku lat okazała się słuszna: Lavazza postanowiła zaabsorbować znaczną część wzrostu kosztów i przerzucić tylko część z nich na konsumentów, co zaowocowało solidnym wzrostem pod względem kategorii Roast&Ground. Lavazza odnotowała w nim największy wzrost, bo aż z 14,6% do 19,0%, a w 2022 roku firma była jednym z głównych czynników przyczyniających się do wzrostu rynku R&G, zarówno pod względem wolumenu (+23% w stosunku do roku 2021), jak i wartości (+28% w stosunku do roku 2021)” – dodał.
Podkreślił też, że Polacy piją kawę coraz chętniej i spożywają ją głównie w domu, ale wycofują się powoli ze spożywania kapsułek.
„Kategoria R&G stanowi 78% całkowitego wolumenu rynku, podczas gdy pozostała część rynku reprezentowana jest przez ofertę instant i single-serve (stanowiące odpowiednio 21% i 1% całkowitego wolumenu rynku kawy). W ramach kategorii R&G największym segmentem jest kawa mielona (68% udziału ilościowego), ale to kawa ziarnista jest najszybciej rozwijającym się segmentem i głównym czynnikiem wzrostu (21% wartości rynku; +30% sprzedaży wartościowej w porównaniu z ubiegłym rokiem)” – wskazał przedstawiciel Lavazzy.
„Polacy wycofują się powoli ze stosowania kapsułek. Trend ten świadczy o rosnącej świadomości, którą konsumenci wykazują się w coraz bardziej profesjonalnym i wyrafinowanym podejściu do metod przygotowania kawy w domu. Obserwujemy trend zmierzający w kierunku premiumizacji i bardziej świadomego podejścia do zakupów – co odpowiada naszej misji, którą jest wzbudzenie zainteresowania kawą premium i superpremium oraz zapewnienie, że zróżnicowane potrzeby Polaków zawsze zostaną zaspokojone” – dodał.
Zaznaczył też, że dysponując szeroką gamą produktów do konsumpcji zarówno w domu, jak i poza nim, Lavazza działa w Polsce we wszystkich kanałach sprzedaży: retail, food service, office coffee service (OCS) i vending, a obecna sieć dystrybucji w Polsce jest solidna.
„Dążymy do oferowania najbardziej odpowiednich rozwiązań wszystkim konsumentom i klientom, niezależnie od okazji i pory dnia. Aby to osiągnąć, kluczową rolę odgrywa ścisła współpraca z lokalnymi, niezawodnymi partnerami – pomaga budować odpowiednie strategie i podejście zgodne z naszymi autentycznymi wartościami, w połączeniu z lokalnymi zwyczajami w konsumpcji kawy. Obecna sieć dystrybucji w Polsce jest solidna, zwłaszcza jeśli chodzi o konsumpcję kawy w domu, w której Lavazza w dalszym ciągu dąży do bycia niekwestionowanym liderem. Jeśli chodzi o kanał away from home, to firma planuje rozszerzyć dystrybucję, aby jeszcze bardziej zbliżyć do klientów” – wskazał.
Odnosząc się do swoich wyników finansowych Lavazza wskazała, że segment ziaren wciąż wzrasta i również w 2022 r. okazał się najbardziej dynamiczny. Patrząc na 15 głównych obszarów geograficznych, w których działa Lavazza, segment ziaren odnotował 1,4% wzrostu udziału w rynku w stosunku do roku 2021, podczas gdy firma zyskała 1,5 pkt udziału w wyniku 12% wzrostu. W segmencie kapsułkowym, który pozostaje najbardziej konkurencyjny, Lavazza kontynuuje realizację planu wprowadzenia na rynek kapsułek aluminiowych. EBITDA Lavazzy wyniosła 309 mln euro, EBIT wyniósł 160 mln euro, a zysk netto 95 mln euro w porównaniu do 105 mln euro w roku ubiegłym.
Grupa Lavazza, założona w Turynie w 1895 roku, jest jednym z wiodących graczy na światowym rynku kawy. Prowadzi działalność na 140 rynkach, posiadając 9 zakładów produkcyjnych w 6 krajach. Ponadto Lavazza 31 marca 2023 roku sfinalizowała przejęcie francuskiej MaxiCoffee, która z około 1500 współpracownikami, osiąga obroty rzędu 300 mln euro.
Źródło: ISBnews