Grupa Maspex, która podpisała w grudniu umowę kupna marki Becherovka i zakładu w Czechach, a w 2022 r. przejęła alkoholową firmę CEDC, ocenia, że to był ostatni moment, kiedy można było zrealizować transakcję na taką skalę w tej branży. Alkohole to według Maspexu ważny i perspektywiczny segment, powiedziała ISBnews dyrektor ds. komunikacji i public affairs Dorota Liszka. Budowa biznesu Grupy opiera się na rozwoju organicznym i przejęciach, zaznaczyła.
„Na rynku alkoholi jesteśmy obecni od 2022 roku, w którym zakupiliśmy firmę CEDC – lidera na rynku wódki i największego importera zagranicznych alkoholi w Polsce. Posiadamy kultowe i historyczne portfolio wiodących marek wódki takich jak: Żubrówka (legendarna polska marka z blisko 500-letnią tradycją, wolumenowy nr 3 na globalnym rynku wódki, obecna na prawie 90 rynkach), Soplica (światowy nr 8), Absolwent i Bols” – podkreśliła Liszka w wywiadzie dla ISBnews.
„Oczywiście mamy świadomość, że rynek alkoholi jest inny, niż sektor spożywczy, który do tej pory reprezentowaliśmy. Ma wiele ograniczeń, ale uważamy, że to był ostatni moment, kiedy można było zrealizować transakcję na taką skalę i w tej branży, która sprawiła, że jesteśmy pierwszym polskim istotnym graczem na rynku alkoholi mocnych. Dla nas to ważny i perspektywiczny segment” – dodała.
Nie wykluczyła innych akwizycji Grupy, ale nie zdradziła czy Maspex jest obecnie w trakcie jakichś rozmów i w jakich segmentach Grupa chciałaby dokonać jeszcze akwizycji.
„Wybierając cel akwizycyjny zawsze patrzymy na to, jak jest dopasowany do naszych kanałów sprzedaży. Chodzi o to, by efektywniej współpracować z naszymi partnerami handlowymi i mieć większą skalę biznesu w sklepach, co pozwala na lepszy serwis na półkach” – wskazała dyrektor.
„Natomiast często mówi się o naszym rozwoju z punktu widzenia dobrze przeprowadzonych akwizycji. To oczywiście prawda, natomiast nigdy nie zaniedbaliśmy drugiej, ważnej dla nas drogi, czyli rozwoju poprzez wzrost organiczny. Ten mix, czyli rozwój organiczny plus przejęcia, stał się pomysłem na budowę biznesu i rozwoju naszego portfolio. Przejęcia się zdarzają, można ich szukać, ale nie można ich zaplanować. Jak coś będzie się ciekawego działo na pewno o tym poinformujemy” – zaznaczyła.
W lutym 2022 roku Grupa Maspex sfinalizowała przejęcie CEDC International oraz jej spółki zależnej B2B Wine & Spirits, po tym jak w listopadzie 2021 r. podpisała warunkową umowę z Roust Corporation na zakup jej spółki zależnej CEDC (prowadzącą całą działalność grupy Roust w Polsce). Wtedy było to 20. przejęcie firmy z Wadowic, w tym 9. w naszym kraju. Z kolei w grudniu 2023 roku Grupa Maspex podpisała umowę z Pernod Ricard, w wyniku której stanie się właścicielem marki Becherovka oraz zakładu produkcyjnego wraz z magazynem w Karlovych Varach w Czechach. To 21. przejęcie Grupy, w tym 12. za granicą.
Grupa Maspex jest największą prywatną firmą w branży spożywczej w Polsce oraz jedną z największych w Europie Środowo-Wschodniej. Spółka posiada w swoim portfolio prawie 70 marek, a jej produkty są obecne w ponad 70 krajach na całym świecie. Przychody ze sprzedaży Maspeksu w 2022 roku wyniosły ponad 14 mld zł.
Grupa jest liderem na rynku soków, nektarów i napojów w Polsce, Rumunii, w Czechach i na Słowacji, oraz ich czołowym producentem na Węgrzech, w Bułgarii i na Litwie i Łotwie. Jest czołowym graczem na rynku wody w Rumunii, liderem na rynku makaronów, dżemów, i sosów oraz wiodącym producentem w segmencie keczupów, dań gotowych i przetworów warzywnych w Polsce, wiodącym producentem produktów instant w Europie Środkowo-Wschodniej, liderem na rynku wódki i największym importerem zagranicznych alkoholi w Polsce.
Źródło: ISBnews