Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) zamierza uprościć procedury inwestowania w punkty tankowania skroplonego gazu ziemnego (LNG), w tym procedury uzyskiwania niezbędnych pozwoleń, zapowiedział wiceminister klimatu i środowiska oraz główny geolog kraju Piotr Dziadzio.
„Kluczowe jest zapewnienie jasnych i trwałych norm prawnych. Ministerstwo zamierza uprościć procedury inwestowania w punkty tankowania skroplonego gazu ziemnego, w tym procedury uzyskiwania pozwoleń. Zależy nam na zapewnieniu warunków dla szybkiej realizacji inwestycji w rozbudowę infrastruktury tankowania LNG” – powiedział Dziadzio podczas panelu dyskusyjnego „Paliwo LNG jako przyszłość dla transportu ciężkiego”.
W ocenie branży, takim uproszczeniem byłoby wyłączenie konieczności uzyskiwania oceny wpływu na środowisko przy budowie stacji LNG.
„Postulujemy, żeby budowa stacji LNG była wyłączona z konieczności uzyskiwania decyzji środowiskowej, co trwa najdłużej spośród wszystkich niezbędnych procedur” – powiedział wiceprezes Polskiej Platformy LNG i Gas Business Development Manager w Iveco Poland Jacek Nowakowski.
Wiceminister podkreślił, że krajowe ramy polityki rozwoju paliw alternatywnych zakładają, że do 2025 roku w Polsce powstanie 14 stacji tankowania LNG wzdłuż transeuropejskich korytarzy transportowych, a na rynku będzie ok. 3 tys. pojazdów zasilanych tym paliwem.
Obecnie w Polsce jest ok. 500 pojazdów ciężarowych zasilanych LNG i kilkadziesiąt autobusów komunikacji miejskiej.
„W LNG widzimy największy potencjał do zastępowania oleju napędowego w transporcie ciężkim. W następnej kolejności, bez konieczności wymiany taboru, to paliwo mogłoby zostać zastąpione przez bio-LNG” – dodał Dziadzio.
Jak podkreśliła dyrektor ds. sprzedaży kart paliwowych w Shell Polska Katarzyna Warzywoda, poza poprawą jakości powietrza, jako że LNG emituje o jedną piątą mniej gazów cieplarnianych niż diesel, LNG może pomóc utrzymać i zwiększyć konkurencyjność polskiego sektora transportu ciężkiego w Europie.
„Shell planuje uruchomienie w Europie 39 stacji tankowania LNG, z których 25 już działa, w tym pierwsza w Polsce pod Wrocławiem” – zapowiedział prezes Shell Polska Piotr Dziwok.
„Shell pracuje, na razie poza Polską, nad dopełnieniem łańcucha dostaw bio-LNG. Nasze najbliższe plany uruchomienia skraplarni bio-LNG to Niemcy i Holandia” – dodała Warzywoda.
Źródło: ISBnews