PKP Intercity ocenia, że przekształcenie Grupy PKP w holding da bardzo szybko efekty w postaci wyższej jakości usług przewozowych i pomoże przewoźnikowi m.in. w kontekście spodziewanego w 2023 roku wzrostu kosztów, poinformował prezes Marek Chraniuk.
„W centrum naszej uwagi jest pasażer i zależy nam przede wszystkim na jakości usług. Wierzę, że dzięki holdingowi ta jakość się podniesie. Jako kolejarze podchodzimy do holdingu tak, by szukać synergii różnych działań: informatycznych, operacyjnych, organizacyjnych. Będzie to silny team. To jest dopiero początek holdingu, ale myślę, że pierwsze efekty pojawią się bardzo szybko” – powiedział Chraniuk w rozmowie z ISBnews.
Prezes przypomniał, że spółki kolejowe w Polsce pokazały już dobre praktyki współpracy, przewożąc ponad 2,5 mln uchodźców z Ukrainy w kwietniu i marcu br.
Jednocześnie zauważył, że otoczenie gospodarcze jest trudne również dla spółek kolejowych.
„Jeśli chodzi o kwestie kosztowe, myślę, że znajdziemy przestrzeń, by wspólnie jako grupa obniżać koszty i wspólnie realizować projekty. Przyszły rok zapowiada się kosztowo jako trudny rok, ceny energii pójdą w górę. Będziemy szukać rozwiązań, by przejść przez te trudne czasy i by pasażer nie odczuł tych zmian drastycznie w cenie biletu. Musimy znaleźć rozwiązania które pozwolą kolei być nadal środkiem transportu pierwszego wyboru” – dodał.
6 września 18 spółek z grupy PKP podpisało „Kartę Grupy PKP” co oznaczało zakończenie prac nad stworzeniem holdingu. Głównym celem jego powołania jest wzmocnienie pozycji rynkowej polskiej kolei oraz jej dalszy rozwój.
W skład holdingu Grupy PKP weszło, oprócz Polskich Kolei Państwowych S.A., dziewięć spółek pozostających w bezpośredniej zależności od PKP, czyli: PKP Cargo, PKP Intercity, PKP Informatyka, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, PKP Telkol, Xcity Investment, CS Natura Tour oraz Kolejowe Zakłady Łączności, a także osiem przedsiębiorstw zależnych pośrednio: PKP Intercity Remtrak, Wars, PKP Cargo Terminale, PKP Cargotabor, PKP Cargo Service, PKP Cargo Connect, Cargosped Terminal Braniewo oraz Transgaz.
Utworzony holding posiada strukturę otwartą. Członkiem Grupy PKP może zostać każdy podmiot, prowadzący działalność na rzecz podstawowej działalności Grupy PKP.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2021 r. miał ok. 35,5 mln pasażerów, co oznaczało wzrost o blisko 9 mln r/r.
Źródło: ISBnews