PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”. Ta część nowego połączenia kolejowego w Małopolsce ma być gotowa w 2029 r. Szacowany koszt budowy to ponad 2 mld zł, zostanie on sfinansowany ze środków budżetowych, podało Ministerstwo Infrastruktury.
Tory pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem poprowadzone będą przez dwa tunele, wiadukty i mosty, podano.
„Mimo że to jedna z najdroższych inwestycji w naszym państwie o wartości ok. 12 mld zł, mamy zabezpieczone na nią pieniądze – zarówno z KPO, jak i z Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycję zamierzamy sfinalizować do 2030 roku” – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie.
Fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia „Podłęże – Piekiełko”, do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.
Linia kolejowa w tym miejscu przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.
Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy trzech innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), która również jest częścią tego przedsięwzięcia.
Wykonawcy pracują na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się w przyszłym roku, a do 2030 r. powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
Źródło: ISBnews