Polska ma jedne z najbardziej skomplikowanych regulacji dla biznesu w Europie. Pod względem złożoności przepisów, a także trybu komunikacji administracji z biznesem zajmuje 6. miejsce w Europie i 24. na świecie, wynika z raportu „Rules, Regulations and Penalties” (z ang. Przepisy, Regulacje i Kary), opracowanego przez TMF Group. Najwięcej barier w Europie przedsiębiorcy napotykają we Francji, najmniej – w Holandii.
„W Europie krajami o najbardziej przyjaznych przepisach i regulacjach dla biznesu są Holandia, Ukraina, Dania i Norwegia. Polska znalazła się tuż za najniżej notowaną w raporcie europejską piątką – Francją, Grecją, Niemcami, Szwajcarią i Rosją” – podała TMF Group w komunikacie.
Na świecie najlepsze notowania pod tym względem mają: Curaçao, Izrael i Stany Zjednoczone, a najsłabsze: Indonezja, Nikaragua i Zjednoczone Emiraty Arabskie.
„Złożoność przepisów i regulacji to jedno. Te same przepisy dotyczą często wielu krajów. Praktyka pokazuje jednak, że nawet przy konieczności przestrzegania podobnych przepisów w jednych krajach przedsiębiorcy mogą zrobić to łatwiej, podczas gdy w innych napotkają trudności. Te wynikają głównie ze sposobu implementacji danego przepisu. W krajach, gdzie użyte do tego są nowoczesne technologie, komunikacja z administracją jest prosta i szybka” – powiedziała dyrektor zarządzająca TMF Group w Polsce i na Ukrainie Joanna Romańczuk, cytowana w komunikacie.
Eksperci TMF Group analizując przepisy i regulacje dla biznesu zwrócili uwagę na rosnącą rolę międzynarodowych regulacji, których celem jest na przykład przeciwdziałanie praniu pieniędzy.
Przykładami są tu amerykańska ustawa o ujawnianiu informacji o rachunkach zagranicznych dla celów podatkowych FATCA (The Foreign Account Tax Compliance Act) wdrożona już obecnie w 79% jurysdykcji podatkowych na świecie, czy jeszcze powszechniej wdrażany (82% jurysdykcji) CSR (ang. common reporting standard) – globalny standard w zakresie automatycznej wymiany informacji w sprawach podatkowych opracowany przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
W raporcie wskazano również, że na drodze do większej przyjazności danych krajów biznesowi stoją tradycyjne przepisy i procedury. Najlepsze kraje w zestawieniu radzą sobie z tym problemem wdrażając całkowicie nowe procedury formalne, znacznie łatwiejsze do zrozumienia i przestrzegania przez firmy międzynarodowe. Korzystają przy tym z nowoczesnych technologii umożliwiających skrócenie procesów i ich uproszczenie.
„Dobrym przykładem uproszczenia procedur dla biznesu jest Dania, która wdrożyła dwa portale, każdy w języku duńskim i angielskim, które pozwalają przeprowadzić zagranicznemu inwestorowi cały proces rejestracji i uruchomienia firmy w tym kraju. Komunikacja ze wszystkimi zaangażowanymi w proces rejestracji firmy urzędami odbywa się online. W Polsce radzimy sobie z upraszczaniem procedur o wiele gorzej niż większość europejskich krajów, z którymi przecież przychodzi nam walczyć o zagraniczne inwestycje” – powiedziała Romańczuk.
Istotnym wyzwaniem są również regulacje związane z rozpoczynaniem działalności za granicą przez spółki publiczne, choć 25% jurysdykcji umożliwia założenie działalności w takim przypadku nawet w tydzień (np. w Danii, Hongkongu czy na Kajmanach), to w większości miejsc na świecieten proces trwa o wiele dłużej, czasem nawet ponad rok. W Polsce to średnio dwa miesiące.
Jak zaznaczono w komunikacie, utrudnieniem dla biznesu są również regulacje związane z transparentnością prowadzenia biznesu. Jako przykład podano wdrożony pod koniec zeszłego roku w Polsce Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (stosowany już w 68% jurysdykcji na świecie), czy (stosowana w 26% jurysdykcji) KYC (ang. know your customer) – procedura należytej staranności oraz regulacja bankowa jaką muszą przeprowadzać instytucje finansowe oraz inne prawnie określone podmioty do zidentyfikowania swoich klientów i uzyskania określonych informacji wymaganych do prowadzenia interesów ze stroną zainteresowaną.
„Wiodące jurysdykcje pokazują, że nowe przepisy nie muszą prowadzić do większego skomplikowania. Najbardziej innowacyjne z nich udoskonalają swoje procesy tak, aby nowe przepisy i regulacje nie były boleśnie odczuwane przez przedstawicieli biznesu. Kluczową strategią w tym zakresie jest wykorzystanie technologii w celu jak najprostszych interakcji pomiędzy organami władzy, a przedsiębiorstwami” – dodała Romańczuk.
Raport Rules, Regulations and Penalties jest pogłębioną analizą Global Complexity Index 2020 w zakresie regulacji i przepisów obowiązujących firmy w poszczególnych krajach. Obejmuje analizę podstawowych regulacji prawnych i administracyjnych dotyczących prowadzenia biznesu w ramach 77 jurysdykcji na całym świecie. Zawarte w nim dane są brane pod uwagę przez międzynarodowe firmy podejmujące decyzję o rozpoczęciu działalności w danym kraju.
TMF Group jest firmą świadczącą administracyjne usługi biznesowe dla firm, w obszarze rozwoju międzynarodowego – zarówno organicznego lub w wyniku fuzji i przejęć, oraz dla funduszy inwestycyjnych. Ma ponad 7,8 tys. ekspertów w ponad 80 lokalizacjach. Oferuje łącznie usługi powiernicze, sekretariatu korporacyjnego, księgowe i podatkowe oraz w zakresie kadr i płac.
TMF Polska jest jednym z największych oddziałów Grupy TMF w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Zatrudnia ponad 500 ekspertów w biurach w Warszawie i Katowicach. Obsługuje ponad 800 polskich i międzynarodowych klientów w zakresie księgowości i podatków, obsługi kadrowo-płacowej oraz sekretariatu korporacyjnego.
Źródło: ISBnews