PKP Cargo deklaruje, że w 100% wypełnia zlecenia na przewóz węgla z polskich i zachodnioeuropejskich portów oraz rozmawia o uruchomieniu transportu znad Adriatyku, poinformowali przedstawiciele zarządu.
„Zlecenia ze spółek, które chcą, żeby przewieźć węgiel z portów, realizujemy w 100%. To, co zostało zlecone PKP Cargo, zostaje wywiezione z portów. Oscyluje to, wywóz z portów, całego węgla [w tym koksującego], […] jak patrzymy za sam wrzesień, to jest to ponad 3 mln t. Robimy bardzo duży wolumen, […] a jeśli będziemy się odnosić do IV kw. to z miesiąca na miesiąc rośnie. Cała operacja, jaka została nam zlecona, jest realizowana praktycznie w 100% […] nie tylko z portów, ale też z kopalń” – powiedział członek zarządu ds. operacyjnych Marek Olkiewicz podczas konferencji prasowej.
Poinformował, że PKP Cargo wozi węgiel też z zagranicznych portów: Amsterdamu, Bremy, Rostocku, Rygi.
„Mamy w planie też południowe porty, prowadzimy rozmowy, ale one muszą nam się spinać biznesowo. Ale jesteśmy z dużymi partnerami w trakcie rozmów, jest Słowenia, mamy Czechy [po drodze] do wykorzystania” – dodał prezes Dariusz Seliga.
Prezes pytany o zabezpieczenie kosztów energii trakcyjnej na przyszły rok, poinformował o trwających negocjacjach.
„Jesteśmy w trakcie negocjacji. Do końca tego roku jesteśmy oczywiście zabezpieczeni, natomiast od nowego roku – jesteśmy blisko porozumienia, które zostało wypracowane w poczuciu biznesowej odpowiedzialności” – wyjaśnił.
Zarząd odniósł się też do przebiegu rozmów ze stroną społeczną o podwyżkach płac.
„Jesteśmy w sporze zbiorowym, jesteśmy na etapie mediacji. Wczoraj odbyły się rozmowy, […] nastąpiło zbliżenie stanowisk, ale nie na tyle, by osiągnąć porozumienie. Istotne jest, że nie podpisaliśmy protokołu rozbieżności” – powiedział członek zarządu,przedstawiciel pracowników Zenon Kozendra, dodając, że kolejne rozmowy odbędą się nie później niż w styczniu i że myśli, że zakończą się podpisaniem porozumienia.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2021 r. miała 4,27 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews