Liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5 t w Polsce wyniosła 2 697 w czerwcu 2021 r., co oznacza wzrost o 59,9% r/r, podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów.
„W czerwcu 2021 r. zarejestrowano 2 697 pojazdów użytkowych pow. 3,5t, to 'tylko’ 59,9% więcej niż przed rokiem ale mniej niż w maju br. (-10,7%). Po trzech miesiącach trzycyfrowych wzrostów ostatni miesiąc przyniósł powrót do wymiaru dwucyfrowego. Stało się tak ze względu na wyższą niż dotychczas bazę odniesienia. W czerwcu ub.r. rynek pojazdów użytkowych dalej kurczył się (-54,5% r/r), ale wyraźnie zaczął się odbudowywać (+61% m/m) po pierwszym przygaśnięciu pandemii COVID-19 i ustaniu związanych z nią ostrych restrykcji. Na wysoki wzrost w czerwcu br. mocniej wpłynęły rezultaty samochodów ciężarowych, które nadal mimo przyhamowania (m/m) dynamiczne odrabiają wcześniejsze straty. Przybyło ich 2 545 szt. To trzeci po czerwcu 2019r. (3 311 szt.) i 2018r.(2 614 szt.) najlepszy miesięczny rezultat czerwca i jednocześnie czwarty w tym roku po marcu (3 213 szt.), kwietniu (3 166 szt.) i maju (2 889 szt.) ” – czytamy w komunikacie.
Trzeci miesiąc z rzędu utrzymuje się w obydwu kategoriach składowych zgodny kierunek zmiany – z tym, że rynek samochodów ciężarowych zwiększył się o 64,4% r/r, a autobusów – o 9,4%, dodano.
„W grupie samochodów ciężarowych poprawę zanotowaliśmy we wszystkich kategoriach – liczba najliczniejszych ciągników samochodowych wzrosła najsilniej – o 77,9% , podwozi ciężarowych o 35,3%, a samochodów specjalnych o 11,3%. Dostawy łącznie wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 2 545 szt., a autobusów 152 szt.” – czytamy dalej.
Od początku 2021 roku przybyło 16 736 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t., co oznacza wzrost o 89,6% r/r.
„W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było więcej o 97,5% niż w tym samym okresie 2020 r. a w grupie autobusów mniej o 3,5%. Porównanie z analogicznym okresem 2019 roku w grupie samochodów ciężarowych wskazuje nieznaczny spadek (-4,3%), natomiast rynek autobusów jest ciągle ponad dwa razy mniejszy (-56,6%)” – podano także.
Źródło: ISBnews