Rynek dóbr luksusowych w Polsce z powodu pandemii skurczył się o 4,9% r/r w 2020 r. i osiągnął wartość 24 mld zł, wynika z raportu KPMG w Polsce pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja XI”. Największy segment rynku – samochody luksusowe i premium – okazał się odporny na skutki pandemii, natomiast segment luksusowych hoteli i SPA skurczył się o połowę.
„W ostatnich latach grono potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych dynamicznie rosło. Wzrostowi gospodarczemu towarzyszył nieustanny wzrost wynagrodzeń – czego potwierdzeniem jest rosnąca liczba dobrze zarabiających Polaków, która w 2019 roku zwiększyła się o 17,5% i wyniosła blisko 1,7 mln osób. Sytuacja gospodarcza związana z pandemią z pewnością wpłynie na dynamikę wzrostu liczby osób dobrze zarabiających i ich łączny dochód. Jak pokazują jednak dane, recesja w Polsce była łagodniejsza niż w wielu innych krajach Europy, co pozwala wierzyć, że negatywny wpływ na dochody Polaków będzie ograniczony” – powiedział partner w KPMG w Polsce Andrzej Marczak, cytowany w komunikacie.
Sektor luksusowych hoteli i SPA, przy przewidywanym średniorocznym wzroście o 28,3% do 2025 roku, będzie segmentem, który tuż po rynku aut najszybciej spośród analizowanych odbuduje swoją wartość sprzed wybuchu pandemii.
„Kategoria luksusowych alkoholi, która w poprzednich latach odnotowywała jedną z najwyższych dynamik wzrostu spośród analizowanych segmentów odnotowała w 2020 roku spadek o 15,2% r/r do wartości 1,1 mld zł. Z kolei niższa o 16,6% wartość sprzedaży luksusowych kosmetyków i perfum spowodowała, że segment ten osiągnął wartość 833 mln zł na koniec 2020 roku” – czytamy dalej.
Największy spadek sprzedaży w przypadku luksusowych dóbr konsumpcyjnych odnotowała kategoria luksusowej biżuterii i zegarków. W ostatnim roku zmniejszył się o ok. 1/3 i osiągnął wartość 376 mln zł.
Wartość rynku samochodów luksusowych i premium spadła o 1,6% r/r do 16,3 mld zł w ub.r. W tym czasie nabywców znalazło 76,6 tys. nowych aut luksusowych i premium, o 3,9 tys. mniej niż w 2019 roku – co oznacza spadek o 4,8% r/r.
„Dużo większy spadek zanotował w ubiegłym roku rynek luksusowej odzieży i akcesoriów, który zmniejszył się o 19,9% r/r i osiągnął wartość 2,5 mld zł. Prognozy wskazują, że do 2025 roku średnioroczny wzrost tego segmentu będzie wolniejszy niż przed wybuchem pandemii. Zgodnie z przewidywaniami wartość rynku powróci do stanu sprzed pandemii dopiero w 2024 roku. Niezmiennie największą część tej kategorii dóbr luksusowych stanowi segment odzieży, który po spadku o 20,3% w 2020 roku był wart 1,6 mld zł. Wartość sprzedaży luksusowego obuwia zmniejszyła się o 20,7% do poziomu 415 mln zł. Pandemia i trudności gospodarcze w niemal identycznym stopniu dotknęły segmentów ubrań i obuwia. Tylko nieznacznie mniejszy spadek odnotowano w segmencie luksusowych akcesoriów. O 19,4% spadła sprzedaż okularów, ale tylko o 14,4% zmniejszyła się wartość pozostałych dodatków ubraniowych” – czytamy dalej.
Liczba zamożnych Polaków w 2019 roku wzrosła do ponad 265 tys., których zarobki przekraczały 20 tys. zł brutto miesięcznie, a ponad 69 tys. osób zaliczało się do grupy bogatych, zarabiając powyżej 50 tys. zł miesięcznie, podano również.
Nie zmieniła się liczba bardzo bogatych osób, zarabiających rocznie powyżej 1 mln złotych brutto i w 2019 roku w Polsce było 32,1 tys. takich osób (wzrost zaledwie o 0,1% r/r), a ich łączne dochody w 2019 roku wyniosły 74,1 mld zł, co oznacza wzrost o 7,8% w stosunku do 2018 roku.
„Pomimo pandemii, na koniec I połowy 2020 roku całkowita wartość majątku zgromadzonego przez gospodarstwa domowe w Polsce wzrosła o 8,4% wynosząc blisko 2,4 bln zł” – czytamy dalej.
W rankingu analizowanych państw Europy z największą liczbą milionerów Polska wyprzedziła Portugalię, Grecję oraz Finlandię, podał KPMG.
Raport pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja XI” jest kolejną edycją publikacji KPMG o rynku luksusu w Polsce. Na potrzeby raportu przyjęto, że dobrem luksusowym jest każde dobro opatrzone marką powszechnie uznawaną za luksusową na danym rynku lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoką cenę itp.) nabiera luksusowego charakteru. W raporcie wykorzystano także dane firmy Credit Suisse, Euromonitor International, GUS-u, Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Cenatorium/urban.one., Urzędu Lotnictwa Cywilnego, S&P Global Market Intelligence, S&P Capital IQ. Analiza została uzupełniona o wypowiedzi specjalistów z analizowanych w raporcie segmentów.
Źródło: ISBnews