Korzyści dla środowiska wynikające z instalacji automatów paczkowych są na tyle duże (obecność jednego automatu sprawia, że w danej części miasta pojawia się w ciągu dnia nawet o 13 pojazdów dostawczych mniej), że muszą stać się pełnoprawną częścią miejskiej infrastruktury. Oznacza to, że powinny być uwzględniane w projektach architektonicznych i urbanistycznych, a aktywna współpraca z firmami oferującymi tego typu urządzenia powinna stać się stałym zadaniem miejskich samorządów, oceniają eksperci Zespołu Doradców Gospodarczych TOR (ZDG TOR) w raporcie pt. „Automaty przesyłkowe – zielone rozwiązanie dla ostatniej mili”.
„Wzrost popularności handlu elektronicznego rodzi wyzwania związane z zarządzaniem logistyką ostatniej mili oraz jej wpływem na środowisko. Powszechne wykorzystanie automatów przesyłkowych sprawia, że branża e-commerce może rozwijać się w bardziej efektywny i zrównoważony sposób. Gdyby nie automaty do odbioru przesyłek, na ulicach pojawiłoby się znacznie więcej pojazdów dostawczych generujących zanieczyszczenia w trakcie długotrwałych i wielokrotnie problematycznych dostaw do domu. W przeliczeniu na jedną paczkę, emisje CO2 związane z dostawą do automatu są w większości przypadków od 3 do 20 razy mniejsze. Jeden pojazd dostawczy jest w stanie w ciągu dnia dostarczyć do automatu 13 razy więcej paczek niż klasyczny kurier do domu” – powiedział prezes ZDG TOR Adrian Furgalski, cytowany w komunikacie poświęconym raportowi.
Ekspert podkreślił, że przesyłkomaty są znacznie bardziej „zielone”, kiedy więcej osób dociera do nich pieszo, rowerem czy też na trasie, którą i tak codziennie pokonuje.
„Już dziś większość konsumentów odbiera swoje paczki 'przy okazji’. Automaty przesyłkowe obsługiwane pojazdami dostawczymi o napędzie elektrycznym to najlepsze z dostępnych dziś (i realistycznych do wdrożenia) rozwiązań dla masowej logistyki miejskiej. Jeśli zaniedbana zostanie kwestia efektywności miejskiej logistyki (i szerzej: całego sektora transportu), za kilka lat możemy obudzić się w rzeczywistości, w której nawet pomimo wielomiliardowych nakładów na elektromobilność i inwestycje w zrównoważony transport, nasze miasta będą bardziej zatłoczone niż kiedykolwiek wcześniej” – ocenia Furgalski.
Dlatego – według ZDG TOR – automaty przesyłkowe muszą stać się pełnoprawną częścią miejskiej infrastruktury – uwzględnianej w projektach architektonicznych i urbanistycznych. Aktywna współpraca z firmami oferującymi tego typu urządzenia powinna stać się stałym zadaniem miejskich samorządów.
„To sektor prywatny wprowadza do miejskiej logistyki innowacje i nową jakość na dużą skalę, także w wymiarze ochrony środowiska. Program Green City, realizowany przez InPost we współpracy z władzami Łodzi, to doskonały przykład kierunku działań, który łączy możliwości sektora prywatnego i publicznego. W zarządzaniu logistyką miejską nie chodzi o przejęcie od sektora prywatnego zadań w tym obszarze, a o świadomość wyzwań, budowanie partnerstw i międzysektorowe poszukiwanie rozwiązań” – czytamy także.
Według TOR, dobrym wzorcem w zakresie inicjatyw w miejskiej logistyce jest Londyn, gdzie utworzono „Plan Transportu Towarowego dla Londynu”. W ramach działań na rzecz bardziej zrównoważonej logistyki wdraża się tam m.in. automaty przesyłkowe Amazona i InPostu w pobliżu stacji metra i przystanków kolejowych – tam, gdzie ruch pieszy jest największy. W planie działań Transport for London (lokalnego zarządcy) mowa jest nawet o promowaniu wykorzystania przesyłkomatów wśród mieszkańców.
„Powszechne wykorzystanie automatów przesyłkowych i punktów odbioru przesyłek sprawia, że wyzwania związane z miejską logistyką ogniskują się w konkretnych punktach. Jak pokazały dane o emisji CO2 – jest to rozwiązanie dużo bardziej korzystne i efektywne niż klasyczne dostawy do domów. Powszechne wdrożenie automatów przesyłkowych wymaga jedynie punktowych zmian w miastach – nie zmiany filozofii budowy budynków czy ulic, jak w wypadku innych rozwiązań dla ostatniej mili” – dodaje TOR.
„Automaty przesyłkowe są krokiem milowym na drodze do wykorzystania nowych technologii dla rozwiązywania codziennych problemów z poszanowaniem środowiska. Skala wyzwań związanych ze wzrostem popularności handlu elektronicznego w Polsce bez tego rodzaju urządzeń byłaby dużo bardziej zauważalna i dotkliwa. Ograniczenie możliwości rozwoju sieci automatów przesyłkowych to przepis na zwiększenie zatłoczenia na drogach miast i pogorszenie bilansu środowiskowego dostaw. Międzysektorowa współpraca na rzecz takiego dostosowania rozmieszczenia automatów, by odpowiadały na potrzeby i uwagi mieszkańców, sprawi, że skorzystamy na tym wszyscy” – podsumowano.
Zespół Doradców Gospodarczych TOR jest jedną z polskich firm doradczych. Specjalizuje się w usługach obejmujących obszary od infrastruktury transportowej, poprzez kolej oraz systemy transportu publicznego, aż po zarządzanie ruchem powietrznym i zagadnienia związane z przestrzenią miejską.
Źródło: ISBnews