Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 28-31 października.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Branża piwowarska: Według raportu Europe Economics w 2022 r. produkcja i sprzedaż piwa umożliwiły stworzenie ponad 2 mln miejsc pracy, czyli blisko 1% w UE w tym: 118 tys. miejsc pracy przypadało na sektor piwowarski, 217 tys. na dostawców, szczególnie w rolnictwie, 220 tys. na handel i 1,5 mln na sektor hotelarsko-gastronomiczny, mimo że wciąż zmaga się ze skutkami pandemii Covid-19. W 2022 r. Europejczycy wydali na piwo 110 mld euro, a wartość dodana sektora w gospodarce przekroczyła 52 mld euro, z czego 14 mld przypada na browary, 10 mld na dostawców i 22 mld na gastronomię. W 2022 r. branża wpłaciła do budżetów krajowych łącznie ponad 40 mld euro. Na tę kwotę składa się m.in. 7 mld euro z podatku akcyzowego i 12,5 mld euro z podatku VAT od piwa sprzedanego w gastronomii. Wśród największych płatników podatku akcyzowego od piwa w UE jest Polska, która ustępuje pod tym względem jedynie Francji. Wartość piwnej akcyzy w Polsce w 2022 r. wyniosła 781 mln euro, co oznacza, że polskie browary wpłacają do budżetu państwa więcej, niż browary niemieckie i czeskie razem wzięte (odpowiednio: 600 i 171 mln euro). Wynika to z faktu, że stawka akcyzy od piwa w Polsce jest 2,5-krotnie wyższa niż w Niemczech oraz ok. 2-krotnie wyższa niż w Czechach.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Liczba placówek gastronomicznych: Szacowana liczba placówek gastronomicznych (stałych i sezonowych) wzrosła o 11,2% r/r do 93 306 na koniec 2023 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Liczba sklepów: Szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła blisko 327 tys. na koniec 2023 r. i była o 0,2% (o 0,8 tys.) wyższa niż rok wcześniej, zwiększyła się również powierzchnia sprzedażowa sklepów o 1,4% i stanowiła wielkość 39 102,6 tys. m2, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Wydatki konsumentów: Zwiększenie wydatków na koniec roku deklaruje 7,8% badanych Polaków (najwięcej w Europie), a 8,1% zakupowe okazje gotowa jest finansować kredytem (najwięcej, obok Bułgarii i Rumunii), wynika z raportu Dynata na zlecenie Revolut. Dla 22% badanych Polaków (najwięcej wskazań w Europie) ważnym powodem, by oszczędzać są duże życiowe wydatki, jak wesele lub dom, 18% traktuje je priorytetowo (najwięcej w Europie). Według „Revolut Money Report (IV kw. 2024)”, przeszkodą w oszczędzaniu dla 11% Polaków jest brak dyscypliny (najwięcej wskazań w Europie), 27% przekracza budżet na prezenty, bo nie kontroluje wydatków (najwięcej, obok Czechów). Dobrym powodem, by skorzystać z karty kredytowej jest wykorzystanie okazji na Black Friday (20% wskazań) i zakup prezentów na Święta i Nowy Rok (22%). Za najbardziej przydatne produkty kredytowe badani Polacy uważają kredyt gotówkowy online (28%), zakupy ratalne (26%), fizyczną kartę kredytową (22%), BNPL i limit w rachunku (po 20%), podano.
Handel w Wigilię: Ministerstwo Rozwoju i Technologii nie zgadza się, by proponowana przez Lewicę regulacja dotycząca wprowadzenia wolnej Wigilii obowiązywała od tego roku; przedsiębiorcy oczekują, że przepisy ich dotyczące będą obowiązywały z odpowiednim wyprzedzeniem, zapowiedział szef resortu Krzysztof Paszyk. Odnosząc się natomiast do propozycji na kolejne lata, powiedział, że jest gotów do dialogu w tej sprawie.
Obroty najemców w centrach handlowych: Wzrosły o 4,4% r/r w sierpniu br., podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w sierpniu 2024 r. o 0,2% wyższa niż w sierpniu 2023 r.
Centra handlowe: Ruch w galeriach i centrach handlowych spadł o ok. 12,4% r/r w III kw. br., wynika z raportu firmy Proxi.cloud. W tym samym czasie zmniejszyła się liczba unikalnych klientów – o prawie 10% r/r. Skróceniu uległ przeciętny czas trwania wizyty – o 18 sekund, a także średni łączny czas pobytu w placówce – o ponad 5 minut.
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw: Rządowa propozycja wprowadzenia nocnej prohibicji wyłącznie na stacjach paliw jest dyskryminująca dla branży paliwowej i nie służy osiągnięciu celu ograniczenia spożycia napojów alkoholowych w Polsce, wynika ze wspólnego oświadczenia Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) oraz Polskiej Izby Paliw Płynnych (PIPP).
Alkotubki: Projekt ustawy dotyczący zakazu sprzedaży alkotubek w przyszłym tygodniu trafi do konsultacji społecznych, zapowiedziała minister zdrowia Izabela Leszczyna.
Handel w Wigilię: Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD) opowiada się przeciw zgłoszonemu przez Lewicę projektowi nowelizacji ustawy o dniach wolnych od pracy, zgodnie z którym za taki dzień miałby zostać uznany 24 grudnia, podała Organizacja.
System kaucyjny: Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD) apeluje o przesunięcie wejścia w życie obowiązkowego systemu kaucyjnego na 1 stycznia 2026 r. oraz wyłączenie z jego obowiązywania sklepów non-food o powierzchni powyżej 200 m2, wynika ze stanowiska organizacji do projektu nowelizacji ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Stanowisko to pojawiło się na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
Znicze: Wdrożenie unijnego pakietu Fit for 55, który ma na celu m.in. zapobieganie przenoszeniu wysokoemisyjnej produkcji za granicę, znacząco wpłynie na chiński eksport zniczy i świec, co oznaczałoby szansę dla Polski, by stać się numerem 1 w globalnym eksporcie tych towarów, ocenia dyrektor zarządzający Akcenty w Polsce Radosław Jarema.
E-commerce: 81% przedstawicieli Pokolenia Z, 92% Milenialsów, 91% X-ów i 87% Baby Boomers deklaruje, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy zdarzyło im się zrobić zakupy przez internet. Konsumenci podkreślają, że przy podejmowaniu decyzji o zakupie w sklepie online kwestia darmowych zwrotów jest z ich perspektywy istotna – na co wskazuje 82% respondentów z Pokolenia X i 77% ankietowanych Milenialsów, wynika z badania Omnibus przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie platformy IdoSell.
ROZWÓJ BIZNESU
Biedronka: Pomimo wzrostu dochodów i oszczędności konsumentów, w Polsce nie widać skłonności zwiększania wydatków na żywność, oceniła CFO Jeronimo Martins – właściciela sieci Biedronka – Ana Luisa Virginia.
Biedronka: Spodziewa się kontynuacji deflacji koszyka, co utrzyma presję na marżę EBITDA, poinformował Jeronimo Martins – właściciel m.in. sieci Biedronka i Hebe.
Biedronka: Sprzedaż w sieci Biedronka wzrosła ogółem, liczona w PLN, o 2,6% r/r w III kwartale br., zaś w euro zwiększyła się o 7,8% r/r do 5 921 mln euro, podał właściciel sieci Jeronimo Martins. Sprzedaż w sklepach porównywalnych (like-for-like, LFL, liczona w złotych) spadła w tym okresie o 1,9% r/r. W I-III kw. br. sprzedaż ogółem liczona w PLN wzrosła o 3,9%, w tym LFL – spadła o 0,7%, natomiast liczona w euro zwiększyła się o 10,4% r/r i wyniosła 17 460 mln euro, podano.
Amazon.pl: Uruchomił sklep Polskie Marki, aby zwiększyć widoczność produktów od rodzimych przedsiębiorców i pomóc im rozwinąć się w e-commerce, podała platforma. Przedsiębiorcy mogą udostępniać produkty klientom w 9 sklepach Amazon w Europie.
Auchan Polska: Rozpoczął budowę ultranowoczesnego, w pełni zrobotyzowanego centrum dystrybucyjnego w Wilczej Górze pod Warszawą, podała spółka. Będzie ono wspierać obsługę klientów zmodernizowanej platformy e-commerce Auchan dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań Ocado Smart Platform – z wykorzystaniem unikatowych systemów automatyzacji i rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego. Inwestycja w znaczący sposób przełoży się na optymalizację procesów i skalowanie biznesu online Auchan na polskim rynku.
Erli: Planuje intensywny rozwój w 2025 r., rozpoczynając od szeroko zakrojonej kampanii 360 w I kwartale, podała spółka. Celem kampanii będzie przede wszystkim zwiększenie rozpoznawalności marki wśród kupujących online. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie programu lojalnościowego.
Erli: Platforma odnotowała przychody netto na poziomie 43 mln zł w III kwartale 2024 r., co oznacza wzrost o 87% r/r, podała spółka. Z kolei w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku przychody netto wzrosły o 97% r/r do ponad 117 mln zł.
Kernel Holding: Przerobił 684 tys. ton nasion oleistych w I kw. roku obrotowego 2024/2025 (zakończonego we wrześniu 2024), co oznacza wzrost o 12% r/r, podała spółka.
Kernel Holding: Odnotował 167,95 mln USD skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w roku obrotowym 2023/2024 (zakończonym 30 czerwca 2024) wobec 299,19 mln USD zysku rok wcześniej, podała spółka.Zysk operacyjny wyniósł 276,43 mln USD wobec 439,46 mln USD zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 381 mln USD wobec 544 mln USD zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
Eurocash: Rada nadzorcza Eurocash powołała do zarządu Piotra Nowjalisa z dniem 15 listopada, podała spółka. Wcześniej rezygnację z dniem 14 listopada złożył członek zarządu i dyrektor finansowy Jacek Owczarek.
Amazon: Deklaruje „niezachwiane” zaangażowanie w działalność w Polsce i zapowiada, że będzie nadal inwestować w centra technologiczne, operacyjne oraz obszar e-commerce, oczekując dalszego wzrostu, poinformował Senior VP of International Consumer w Amazon Russell Grandinetti. Zakłada też dalszy wzrost zatrudnienia.
Mex Polska: Zawarł umowę z Pizzanova i planuje otwarcie co najmniej trzech nowych lokali tej marki w ciągu najbliższych 18 miesięcy, podała spółka.
Carrefour Polska i Pyszne.pl: Nawiązały współpracę w zakresie rozszerzenia oferty Carrefour o zakupy spożywcze z szybką dostawą do domu, a klienci Pyszne.pl zyskali możliwość zakupu do 4000 produktów spożywczych z asortymentu sieci, podał Carrefour. Test wystartował w Warszawie, ale partnerzy zapowiadają dalszy rozwój współpracy w obszarze quick-commerce.
Wawel: Liczy się z ryzykiem obniżenia marży brutto oraz z wyższym poziomem kosztów produkcji w 2025 r. ze względu na wzrosty cen ziarna kakao i na problemy z dostawami miazgi kakaowej, a ponadto istnieje ryzyko negatywnego wpływu wyższych cen produktów na realizowane wolumeny sprzedaży, podała spółka. Trudno jest precyzyjnie oszacować wpływ tych wahań na poziom sprzedaży oraz na wyniki spółki w całym 2024 roku, wskazano także.
Wawel: Odnotował 13,78 mln zł jednostkowego zysku netto w III kw. 2024 r. wobec 17,85 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 13,61 mln zł wobec 19,7 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 20,6 mln zł wobec 26,76 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 158,63 mln zł w III kw. 2024 r. wobec 157,66 mln zł rok wcześniej.
Upfield Group BV: W połowie września br. nazwa spółki holdingowej zmieniła się z Upfield Group BV na Flora Food Group BV, a nową stroną internetową stała się florafoodgroup.com. W konsekwencji, niedawno dokonano także zmian nazw spółek w Polsce: Upfield Polska sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie zmieniła nazwę na Flora Food Poland sp. z o. o., zaś Upfield (Manufacturing) sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach zmieniła nazwę na Flora Food Manufacturing Poland sp. z o.o.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
PRCH Retail Awards: Jury oceniające aplikacje zgłoszone do XV edycji konkursu PRCH Retail Awards nominowało 113 projektów do ostatecznej rywalizacji o złote i srebrne statuetki, podał organizator. Agencja ISBnews jest patronem medialnym tego wydarzenia. „W XV edycji PRCH Retail Awards jury nominowało 113 projektów do ostatecznej rywalizacji o złote i srebrne statuetki. W tej edycji uznanie sędziów zyskały 72 aplikacje w kategoriach marketingowych i 41 projektów w kategoriach biznesowych. Laureatów poznamy już 14 listopada, podczas uroczystej Gali” – czytamy w komunikacie.
Kaufland: Wprowadził na rynek nową markę własną – K-Carinura, oferującą produkty premium dla czworonogów i innych zwierzęcych przyjaciół. Karmy i akcesoria opracowane we współpracy z lekarzami weterynarii dopasowane zostały do potrzeb psów, kotów oraz mniejszych zwierząt, jak np. gryzoni. W ofercie K-Carinura znajduje się wybór suchych i mokrych karm oraz przysmaków premium, dopasowanych do potrzeb zwierząt w różnych fazach życia – od szczeniaka po psa seniora. Ponadto wśród produktów dla kotów klienci znajdą karmę dla zwierząt po sterylizacji lub takich, które mają wrażliwy układ pokarmowy. Z kolei w ofercie dla gryzoni K-Carinura oferuje wszystko, co powinien zawierać zbilansowany pokarm królika, chomika lub świnki morskiej. Produkty K-Carinura są rozszerzeniem marki K-Favourites.
Światowy Dzień Mięsa: Podczas Kongresu Światowy Dzień Mięsa – World Meat Day w Warszawie kluczowym punktem było uroczyste podpisanie Deklaracji ustanawiającej 6 czerwca Światowym Dniem Mięsa (World Meat Day) przez przedstawicieli 13 polskich i zagranicznych organizacji branżowych.
Źródło: ISBnews