Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 19-22 listopada.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Zbiory zbóż: Globalne zbiory zbóż w sezonie 2024/2025 mogą wynieść 2 311 mln ton, wynika z raportu Międzynarodowej Rady Zbożowej (IGC). W październiku br. IGC szacowało te zbiory na poziomie 2 315 mln ton. Z kolei szacunki na obecny sezon 2023/2024 mówią o 2 308 mln ton (wobec 2 306 mln ton w październikowych prognozach).
Podatek rolny: Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, której celem jest przede wszystkim zapewnienie jednolitych zasad opodatkowania garaży w budynkach mieszkalnych i wprowadzenie do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych kompleksowej definicji budynku i budowli. Za przyjęciem nowelizacji bez poprawek głosowało 58 senatorów, nikt nie był przeciwny, 30 wstrzymało się od głosu.
Wsparcie dla rolnictwa: Rolnicy mogą od dzisiaj składać wnioski do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) o wsparcie na inwestycje w gospodarstwach, zwiększające konkurencyjność, podało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW). Nabór, prowadzony w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej (PS WPR) na lata 2023-2027, potrwa do 30 grudnia.
Skup produktów rolnych: Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR), który przewiduje ułatwienia dla podmiotów skupujących produkty rolne, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Nowe przepisy rozszerzają także listę beneficjentów tego funduszu.
Wsparcie dla rolnictwa: O wsparcie na Inwestycje w gospodarstwach rolnych zwiększające konkurencyjność można się ubiegać od 21 listopada 2024 r. Pomoc obejmuje obszary B i C. Nabór jest realizowany w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Beneficjentami wsparcia mogą być posiadacze użytków rolnych o powierzchni nie większej niż 300 ha. Maksymalna kwota pomocy na jednego rolnika i gospodarstwo w trakcie realizacji PS WPR 2023-2027 w każdym z obszarów to 1,3 mln zł. Dofinansowanie ma formę refundacji. Wnioski będą przyjmowane do 30 grudnia 2024 r.
Wsparcie dla rolnictwa: od 22 listopada do 30 grudnia 2024 r. rolnicy poszkodowani w wyniku powodzi we wrześniu 2024 r. będą mogli składać wnioski o pomoc do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Wsparcie dotyczy „Inwestycji odtwarzających potencjał produkcji rolnej” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (poddziałanie 5.2). Wsparcie uruchomione jest wyłącznie dla gospodarstwach położonych na obszarach objętych stanem klęski żywiołowej, w których powstały szkody w wyniku powodzi we wrześniu 2024 r. Z pomocy mogą skorzystać rolnicy, którzy ponieśli straty w gospodarstwie na poziomie co najmniej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej lub zwierzęcej. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 300 tys. zł, a wsparcie polega na refundacji 80% kosztów kwalifikowalnych.
Polskie Mięso: Wystartowała VII edycja kampanii edukacyjnej „Marka Polskie Mięso – Polska Smakuje” pod hasłem „Polskie mięso w dobrej formie”. Jej twarzami są najbardziej znany w Polsce mistrz kulinarny, legenda polskiej piłki nożnej oraz wybitna dietetyczka. Tegoroczna edycja poświęcona jest dobrej formie psychicznej i fizycznej. Kampania łączy wiedzę specjalistów z praktycznymi wskazówkami, podkreślając znaczenie zbilansowanej diety bogatej w wysokowartościowe białko zwierzęce i regularnej aktywności fizycznej.
Mięso drobiowe: Zakończył się audyt inspektorów Generalnej Administracji Celnej (GACC) oraz Ministerstwa Rolnictwa i Obszarów Wiejskich Chińskiej Republiki Ludowej (MRiOW). W wyniku audytu chińscy przedstawiciele pozytywnie ocenili polski system nadzoru nad produkcją mięsa drobiowego oraz stosowanie regionalizacji. To kolejne działanie zmierzające do wznowienia eksportu polskiego mięsa drobiowego do Chin.
Przekąski słone: Kontrola przeprowadzona przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) w II kwartale 2024 roku w 30 zakładach produkcyjnych przekąsek słonych wykazała nieprawidłowości w 13 zakładach (43,3% skontrolowanych). Produktami priorytetowymi były: przekąski kukurydziane (np. chrupki, popcorn, pałeczki), w tym oznakowane jako wolne od GMO oraz inne przekąski zbożowe (np. krakersy, precle, paluszki).
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Sklepy małoformatowe: Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była w październiku br. o 3,9% wyższa niż przed rokiem, zaś liczba transakcji spadła o ok. 5%, wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel.
Black Weeks: Pojęcie Black Friday zna 90% Polaków, spośród nich 21% planuje już zakupy, a 83% z tego grona zamierza dokonać zakupów za pośrednictwem internetu, wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Banku Millennium.
Black Weeks: Odsetek uczestników Programu Payback deklarujących chęć skorzystania z wyprzedaży w Black Friday i Cyber Monday spadł o 2 pkt proc. r/r do 37%, wynika z badania Payback. Jednocześnie ponad 54% ankietowanych nie podęła jeszcze decyzji w tej sprawie.
Handel w Wigilię: Wicemarszałek Sejmu i przewodniczący Lewicy Włodzimierz Czarzasty ma wątpliwości czy wprowadzenie wolnej Wigilii będzie możliwe już w tym roku. Opowiadając się co do zasady za projektem dotyczącym wprowadzenia wolnej Wigilii, przyjmuje argument, że „prawa nie można wprowadzać w tak krótkim czasie.”
Black Weeks: Podczas tegorocznego Black Friday najwięcej Polaków – 16,4% – zamierza zapłacić za zakupy od 400 do 500 zł, wynika z raportu przygotowanego przez UCE Research i Grupę Offerista. Autorzy badania prognozują, że rzeczywiste wydatki w tym roku mogą być nieco wyższe od deklarowanych, tj. o ok. 8-10%.
Omnichannel: Ponad połowa klientów centrów handlowych (52%) odwiedza je w wyniku zainteresowania zakupem bądź sprawdzeniem produktu wyszukanego w internecie, wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) i Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH).
Inwestycje: Prawie 2/3 firm z branży handlowej (64%) nie spodziewa się zmian w wysokości swoich nakładów inwestycyjnych w IV kw. br., 4% planuje wzrost (w III kw. odsetek ten wynosił 5%), a spadek przewiduje 14%, wynika z badania Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL).
Black Weeks: W ramach najbliższego Black Friday zakupy zamierza zrobić 64,2% Polaków – w ub.r. tak deklarowało 63,2% ankietowanych, wynika z badania UCE Research i Grupy Offerista. Zakupy planują głównie osoby w wieku 18-34 lat.
Koszyk zakupowy: Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 2,02% r/r i spadła o 6,56% m/m do 288,99 zł w październiku, wynika z danych ASM Sales Force Agency. Z październikowego badania wynika, że na pozycji lidera najniższych cen znalazł się Lidl.
Black Weeks: Allegro odnotowało najwięcej wskazań jako miejsce w internecie, w którym Polacy najczęściej korzystają z promocji na Black Friday oraz Black Weeks (48%), wynika z badania SW Research. Zainteresowanie promocjami dostępnymi na platformie potwierdzają dane własne Allegro: w ub.r. ponad 6,5 mln allegrowiczów zrobiło zakupy z rabatami w ramach Black Weeks, podała spółka.
System kaucyjny: Sejm przyjął nowelizację ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, która zakłada przesunięcie wprowadzenia systemu kaucyjnego w sklepach o powierzchni powyżej 200 m2 na 1 października 2025 r. i wprowadza trzymiesięczny okres przejściowy dla zapasów produktów nieoznakowanych symbolem kaucji.
System kaucyjny: Minister klimatu i środowiska udzielił spółce Reselekt zezwolenia na prowadzenie systemu kaucyjnego, podał resort. Dotychczas zezwolenia otrzymały: Krajowy System Kaucyjny Zwrotka, „PolKa” Operator Systemu kaucyjnego Not For Profit, Eko-Operator oraz OK Operator System – po ponownym rozpatrzeniu z 29 sierpnia 2024 r.
ROZWÓJ BIZNESU
Astarta: Odnotowała 28,49 mln euro skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 1,24 mln euro zysku rok wcześniej, podała spółka.
Pepees: Odnotował 4,75 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 0,32 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Makarony Polskie: Pracują, aby w 2025 roku zrealizować projekt akwizycji, jak też realizować projekty organicznego wzrostu, poinformował prezes Zenon Daniłowski. Spółka jest w trakcie przygotowań projektów rozwojowych na lata 2025-2026, co wpłynie na wzrost przychodów i realizowane zyski, a długoterminowym planem – za kilka lat – jest 1 mld zł przychodów.
Gobarto: Odnotowało 12,83 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 22,97 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Makarony Polskie: Odnotowały 8,21 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 11,99 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Mex Polska: Odnotował 3,34 mln zł skonsolidowanego zysku netto w I-III kw. 2024 r. wobec 4,07 mln zł rok wcześniej, podała spółka, prezentując szacunkowe dane. Na wysokość zysku netto w dużej mierze negatywny wpływ miało zastosowanie MSSF16.
Paymentic: Operator płatności online Paymentic zadebiutował na polskim rynku, oferując zaawansowane i bezpieczne rozwiązania płatnicze dla sklepów internetowych, podała spółka. Firma umożliwia szeroki wybór metod płatności, od BLIK-a, poprzez przelewy online i paysafecard, aż po rozwiązanie DirectBilling, w którym jako jedyna na rynku wprowadziła dodatkowy etap weryfikacji. Pozwoliło to zredukować liczbę oszustw poniżej 1%, podkreślono.
Allegro: Allegro Business, który od czerwca działa w Czechach i ma tam ponad 60 mln ofert dla biznesu, udostępniła wsparcie dla transgranicznych transakcji ze stawką VAT 0%, by umożliwić polskim firmom prostą sprzedaż B2B do Czech, podało Allegro.
Studenac Group: Widzi zainteresowanie w Chorwacji jego akcjami z IPO, w tym ze strony Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR), poinformowali przedstawiciele spółki.
Studenac Group: Prowadzi rozmowy w sprawie przejęć i jest przekonana, że zrealizuje plan przejęć 1 200 sklepów do 2028 r., poinformował członek zarządu, CFO Michał Halwa. Grupa analizuje wejście na rynki dookoła Chorwacji, ale na razie trudno jest mówić o konkretnych kierunkach rozwoju, w tym o planach wejścia do Polski.
Studenac Group: Oferta publiczna do 31 103 927 istniejących akcji oraz do 24 066 667 akcji nowej emisji Studenac Group zostanie przeprowadzona w Chorwacji i w Polsce, podano w prospekcie, zatwierdzonym przez luksemburski organ nadzoru CSSF. Cena maksymalna dla polskich inwestorów detalicznych została ustalona na 14,4 zł za sztukę.
Biedronka: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przedstawił sieci Biedronka zarzuty dotyczące akcji promocyjnych, podał Urząd. Spółka Jeronimo Martins Polska obiecywała zwrot wartości produktów promocyjnych na voucher, ale – w ocenie Urzędu – nie informowała o istotnych zasadach i ograniczeniach promocji, podano. Spółce grozi kara do 10% obrotu.
Biedronka: Jest zaskoczona zarzutami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dotyczącymi akcji promocyjnych, szczególnie że jest w trakcie dialogu z Urzędem w tej sprawie, podała spółka.
Kaufland: Dąży do zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku. Do 2034 roku sieć planuje zmniejszyć o 42,4% emisje związane z uprawą produktów (tzw. emisje FLAG) oraz o 35% emisje generowane w sektorze produkcyjnym i przemysłowym (Energy & Industry). W tym celu dostawcy odpowiadający za 80% emisji w zakresie trzecim (Scope 3) do 2026 roku zostaną zobligowani do wyznaczenia własnych celów w oparciu o inicjatywę SBTi. Sieć zobowiązała się do redukcji emisji pochodzących z własnej działalności (Scope 1 i 2) o 80% do 2030 roku w stosunku do poziomu z 2019 roku.
PepsiCo: Uruchomiło swoją największą jak dotąd farmę fotowoltaiczną w Polsce o mocy 3,5 MWp w miejscowości Święte na Dolnym Śląsku. Jest to część tegorocznej inwestycji o wartości 22 mln zł w rozwój własnych odnawialnych źródeł energii.
NTFY: Bank Pekao finansuje przejęcie 55% udziałów w spółce Nice To Fit You (NTFY), jednego z liderów branży food e-commerce w Polsce przez fundusz private equity MCI.EuroVentures 1.0.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Lagardère Travel Retail: Wprowadził nowy hybrydowy koncept, który czerpie z doświadczeń Inmedio i So Coffee. Dwie strefy – sklepowa i kawiarniana – w Inmedio So Coffee Park! tworzą dwa współgrające ze sobą światy: ulicy i parku.
Amazon: Od 21 listopada do 2 grudnia na Amazon.pl trwa Black Friday Week. Na klientów Amazon.pl czekają okazje na dziesiątki tysięcy produktów w cenach niższych nawet o 30%.
Carrefour Polska: W listopadzie w sklepach Carrefour Polska można zaoszczędzić nawet do kilkudziesięciu procent przy zakupach produktów przemysłowych. W ramach miesiąca Black Friday sieć co tydzień oferuje zniżki na całe kategorie produktów lub wybrane marki.
IdoSell: Platforma IdoSell – należąca do lidera technologii e-commerce w Polsce grupy IAI – stworzyła dedykowane rozwiązanie, które wspiera rozwój sklepów internetowych poprzez ułatwienie developerom tworzenia aplikacji i dotarcia do klientów – IdoSell Apps. Głównym celem tej platformy z aplikacjami jest dostarczenie narzędzi, które pozwolą usprawnić zarządzanie sklepem, automatyzacje procesów oraz integrację z zewnętrznymi rozwiązaniami. IdoSell Apps zostało oparte na modelu Open SaaS, dzięki czemu implementacja konkretnych narzędzi i wdrażanie innowacji jest bezproblemowe oraz intuicyjne.
Goodspeed: Rozszerzył obszar dostaw o blisko 500 nowych lokalizacji, zamieszkałych łącznie przez ponad 600 tys. osób. W nowej strefie dostaw obejmującej blisko 500 nowych lokalizacji, są m.in. Świnoujście, Szczecinek, Wałcz (woj. zachodniopomorskie), Bolesławiec – województwo dolnośląskie, Kwidzyń – województwo pomorskie; Brodnica i Rypin (województwo kujawsko-pomorskie), także inne miejscowości w woj. mazowieckim m.in. Garwolin, w woj. wielkopolskim Nowy Tomyśl, w woj. lubuskim Międzyrzecz.
HalfPrice: Od 15 listopada klienci największego parku handlowego w regionie warmińsko-mazurskim – BIG Ostróda – mogą robić zakupy w pierwszym sklepie sieci HalfPrice w tym mieście. Multibrand urządził w BIG Ostróda salon o powierzchni blisko 1 200 m2.
Biedronka: Jako główny partner Szlachetnej Paczki organizowanej przez Stowarzyszenie WIOSNA, po raz piąty zaprasza klientów do wspólnego niesienia pomocy. We wszystkich sklepach sieci dostępnych jest 28 wyjątkowych produktów z linii świątecznych słodyczy Magnetic, oznaczonych logo Szlachetnej Paczki. Każdy zakup to realne wsparcie działań programu, który zmienia życie tysięcy potrzebujących rodzin. Biedronka szerzy magię pomagania na wiele różnych sposobów – nie tylko poprzez zakupy, ale także dzięki dodatkowym inicjatywom, jak wolontariat pracowniczy, który angażuje pracowników sieci w tę wyjątkową akcję.
Carrefour: Klienci korzystający z aplikacji mobilnej sieci, w której mają połączone konto Carrefour z kontem PAYBACK, mają szansę zaoszczędzenia na zakupach przedświątecznych 100 z i otrzymania dodatkowo do 10 000 pkt PAYBACK. Wystarczy, że zrobią ośmiokrotnie zakupy za minimum 99 zł oraz zeskanują przy kasie aplikację „Mój Carrefour” z połączonym kontem PAYBACK. Punkty można przeznaczyć na obniżenie swoich rachunków za zakupy w sklepach Carrefour. E-bony natomiast należy zrealizować w ciągu 14 dni od następnego dnia po ich otrzymaniu. Nowa akcja oszczędnościowa Carrefour i PAYBACK potrwa do 31 grudnia 2024 r.
Źródło: ISBnews