Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 10-14 lutego.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Produkcja cukru: Plony w kampanii cukrowniczej 2024/2025 wyniosły średnio 67,19 ton z hektara, co jest wynikiem o 5% lepszym niż w poprzednim roku, podał Związek Producentów Cukru (ZPC) w Polsce. W kampanii 2024/2025 krajowi producenci cukru wyprodukowali 2,58 mln ton cukru i oznacza to najwyższy wynik w historii branży cukrowniczej w Polsce.
KOWR: W 2024 r. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa realizował prawie 70 zadań wspierających rozwój polskiej wsi i rolnictwa. Jednym z głównych zadań KOWR jest gospodarowanie nieruchomościami rolnymi będącymi w Zasobie Własności Rolnej Skarbu Państwa. Na koniec grudnia 2024 r. w ZWRSP znajdowało się 1 mln 330 tys. ha. Podstawowymi formami zagospodarowania ziemi są dzierżawa i sprzedaż. Na koniec ubiegłego roku w dzierżawie pozostawało 1 mln 50 tys. ha na podstawie 70,3 tys. umów.
Przejęcia w branży mięsnej: Jameticoll Investments sp. z o.o z siedzibą w Warszawie złożyła 31 stycznia br. wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) o zgodę na przejęcie wyłącznej kontroli nad Polska Grupa Madej Wróbel sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz jej spółkami zależnymi. Sprawa jest w toku. Jameticoll Investments jest spółką prowadzącą działalność holdingową, a w grupie kapitałowej znajduje się szereg podmiotów prowadzących działalność w Polsce m.in. w zakresie dystrybucji produktów mięsno-wędliniarskich i mleczno-nabiałowych a w branży odzieżowej czy kosmetycznej. Polska Grupa Madej Wróbel, wraz z kontrolowanymi przez nią podmiotami, stanowią grupę zajmującą się obróbką, produkcją oraz przetwarzaniem mięsa. Produkt końcowy jakim są przetworzone produkty mięsne jest dystrybuowany zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Przejęcia w branży mleczarskiej: Spółdzielnia Obrotu Towarowego Przemysłu Mleczarskiego z siedzibą w Białymstoku złożyła 7 lutego br. wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) o zgodę na przejęcie kontroli nad ALPAN Maciej Pankiewicz spółka jawna z siedzibą w Warszawie. Sprawa jest w toku. Spółdzielnia Obrotu Towarowego Przemysłu Mleczarskiego jest obecna na rynku od ponad 30 lat, a przedmiotem jej działalności jest sprzedaż hurtowa i detaliczna produktów (w tym artykułów mleczarskich) na obszarze wybranych rejonów Polski i poza nią. Spółka ALPAN Maciej Pankiewicz również prowadzi działalność polegającą na sprzedaży hurtowej i detalicznej produktów (w tym artykułów mleczarskich) na obszarze niektórych rejonów Polski i poza nią.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
SPAR Polska: Grupa kapitałowa Specjał (GK Specjał) – nowy właściciel sieci SPAR Polska – otworzył 8 lutego w miejscowości Zawichost w woj. świętokrzyskim pierwszy sklep SPAR po przejęciu sieci przez Grupę, podała spółka.
Ceny w sklepach detalicznych: Wzrosły średnio o 5,9% r/r w styczniu 2025 r., wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio o: 5,6% i 5,5% r/r.
Galerie handlowe: Funkcjonowanie parkingu za element determinujący wybór galerii handlowej uznaje 73% Polaków, wynika z badania Omnisense zrealizowanego na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) i Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH).
Kram Investment: Chce rozpocząć budowę trzech parków handlowych w 2025 r., podała spółka. Pierwszym z nich będzie park handlowy w miejscowości Bratian (woj. warmińsko-mazurskie), którego budowa rozpocznie się w I poł. 2025 r., a budowa kolejnych dwóch inwestycji, które będą zlokalizowane w woj. warmińsko-mazurskim i mazowieckim, ruszy w II poł. br., podano.
PKB Inwest Budowa: Spółka rozpoczyna budowę parku handlowego w Rokietnicy (województwo wielkopolskie). W ramach inwestycji powstanie sześć budynków handlowo-usługowych o łącznej powierzchni około 6 700 m2, zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie niedawno otwartego sklepu Biedronka. Otwarcie obiektu planowane jest na IV kwartał 2025 r.
Perspektywy branży FMCG w 2025 r.: Zdaniem co drugiego globalnego producenta dóbr FMCG podnoszenie cen nie będzie napędzało wzrostu przychodów w 2025 r., a 70% globalnych firm z branży dóbr konsumpcyjnych zamierza zmienić swoją ofertę produktów w 2025 r. 80% globalnych przedsiębiorstw z tego sektora zamierza w najbliższym roku skupić się na inwestycjach prowadzących do powstania nowych produktów lub usług, wynika z raportu „2025 Consumer Products Industry Outlook” firmy Deloitte. Wśród priorytetów wymieniane są także wzrost wydatków na cyfrowy marketing oraz działania prowadzące do redukcji kosztów funkcjonowania. Innowacje, zwiększenie efektywności procesów oraz automatyzacja będą najważniejszymi trendami w branży dóbr FMCG w 2025 r. Zdaniem 51% ankietowanych strategia polegająca na podnoszeniu cen w celu maksymalizacji przychodów przestaje być efektywna, a nawet może doprowadzić do spadku popytu. 64% badanych wskazało, że mimo spadku tempa inflacji konsumenci nadal są niezadowoleni z kosztów zakupów w porównaniu z czasami sprzed pandemii Covid-19. Negatywne nastroje mogą z kolei skłonić ich do poszukiwania tańszych zamienników, a nawet rezygnacji z części dotychczas nabywanych produktów. Na pytanie dotyczące tego, który z trzech elementów – cena, nakład czy miks produktów – będzie najważniejszy w najbliższych miesiącach, 72% badanych (+10 p.p. r/r) uznało, że będzie to zmiana oferty produktów. Odsetek odpowiedzi dotyczących zwiększenia liczby sprzedanych towarów spadł o 14 p kt proc.do 22%. Najmniej badanych (6%) wskazało na wzrost cen. Założenia te znajdują odzwierciedlenie w planach firm na najbliższy rok – 95% menadżerów uznało, że w 2025 r. priorytetem ich firm będzie wprowadzenie nowych produktów lub usług. W tym celu 80% badanych organizacji zamierza zwiększyć inwestycje w obszarze innowacji (wśród liderów rynkowych odsetek ten jest o 5 pkt proc.wyższy). Zróżnicowane preferencje grup odbiorców dotyczące m.in. kanałów zakupowych sprawiają, że 79% detalistów planuje inwestycje w cyfrowe platformy sprzedażowe. 7 na 10 podmiotów zamierza zwiększyć wydatki na marketing w najbliższych 12 miesiącach, a 68% stwierdziło, że nakłady na reklamę w sieci będą wyższe w porównaniu z poprzednimi latami. Oprócz promocji, istotną kwestią dla firm z branży dóbr konsumpcyjnych ma być poprawa produktywności – 96% ankietowanych menadżerów wskazało, że będzie ona stanowić jeden z priorytetów ich organizacji. Zwiększenie efektywności procesów jest kluczowe dla redukcji kosztów, czyli obszaru, na którym dwie trzecie badanych podmiotów zamierza się skupić w nadchodzących miesiącach. Jedną ze strategii prowadzących do wyższej skuteczności działań ma być digitalizacja, która dla 67% badanych stanowi wręcz warunek konieczny dla zachowania konkurencyjności. Na znaczeniu zyskują rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję, w które inwestuje obecnie trzy czwarte firm celem optymalizacji efektywności działań marketingowych czy sprzedażowych.
Smart-shopping: Według danych z raportu Regiony Nexery, do najważniejszych wyróżników przypisywanych zakupom internetowym Polacy zaliczają możliwość zapoznania się z opiniami innych użytkowników (73%) i lepsze opisy produktów (72%), a możliwość porównania różnych marek ma dla nas równie istotne znaczenie, co bardziej atrakcyjne ceny (po 70%). „Okazuje się, że Polacy są coraz bardziej uważnymi konsumentami. Ponad połowa respondentów deklaruje, że zwraca uwagę na programy lojalnościowe, a 43% szuka opcji tzw. cashbacku przy wyborze platformy zakupowej. Smart-shopperzy oczekują przede wszystkim przejrzystej, pełnej i rzetelnej informacji o produktach. Dla 78% respondentów naszego badania zawartego w najnowszym raporcie Regiony Nexery nieodzownym elementem opisu produktu w sklepie online jest realistyczne zdjęcie. A poza tym, bardzo ważne są dla nich również opinie innych konsumentów” – powiedział członek zarządu ds. komercyjnych w Nexerze Paweł Biarda, cytowany w komunikacie. Smart-shopperzy cenią sobie także możliwość szybkiego i prostego porównywania cen oraz cech produktów między różnymi sprzedawcami, chcą rozwiązań, które umożliwiają szybkie i efektywne zakupy (m.in. inteligentne koszyki – rozpoznające i samodzielnie skanujące kupowane produkty, bez konieczności stania w kolejce do kasy – czy uproszczone procesy płatności). Według raportu PYMNTS, 51% konsumentów wyraża zainteresowanie funkcjami opartymi na sztucznej inteligencji przy zakupach. Wg raportu Consumer Panel Services GfK w 2024, 73% polskich konsumentów można było określić mianem „sprytnych nabywców”, definiowanych jako osoby podejmujące przemyślane decyzje zakupowe, dobrze orientujące się w ofertach różnych sieci handlowych oraz aktywnie poszukujące okazji. To wzrost o 2 pkt proc., w porównaniu z rokiem 2021.
ROZWÓJ BIZNESU
Grupa InPost: Uruchomiła maszyny Paczkomat w 20 szpitalach i rozszerza swoją usługę także o sanatoria, podała spółka. Obecnie finalizowane są instalacje w czterech placówkach uzdrowiskowych – w tym w Ciechocinku czy Jeleniej Górze. Do końca 2025 roku InPost będzie mieć swoje maszyny w 50 szpitalach i uzdrowiskach.
Henkel: Od stycznia 2025 roku zakład produkcyjny detergentów Henkel Polska w Raciborzu ma nowego dyrektora – jest nim Mateusz Ozór, związany z firmą od 17 lat. Jest odpowiedzialny za kierowanie rozwojem zakładu i wdrażanie strategii zapewniających optymalną wydajność produkcji, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa i jakości. Raciborska fabryka produkuje proszki i żele do prania oraz płyny zmiękczające na potrzeby dwunastu rynków w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski, Czech, Węgier i Ukrainy.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
ROP: Przygotowywane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) zmiany dotyczące modelu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP) mogą okazać się niezgodne z prawem UE i stać się podstawą do ich zaskarżenia przez przedsiębiorców – jeśli potwierdzą się doniesienia medialne, ocenia partner, szef Zespołu Dekarbonizacji w kancelarii Osborne Clarke Katarzyna Barańska.
Pierwsza biometanownia: Pierwsza w Polsce biometanownia w ciągu najbliższych 4 tygodni rozpocznie produkcję biometanu na potrzeby polskiej gospodarki. Będzie on wykorzystywany w transporcie, zapowiedziała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej na terenie Rolniczego Gospodarstwa Doświadczalnego w Brodach.
Lidl Polska: Rozpoczął testy systemu kaucyjnego udostępniając klientom 300 butelkomatów w różnych regionach Polski. Testowe butelkomaty mają usprawnić proces zwrotu i zachęcić klientów do regularnego korzystania z systemu kaucyjnego w bliskiej przyszłości. Butelkomaty zlokalizowane są w specjalnych dobudowanych pomieszczeniach lub wewnątrz sklepu. Ze względu na to, że jest to akcja promocyjna oraz testowa sieć nie pobiera od klientów kaucji. Do automatów przyjmowane są wszystkie butelki plastikowe po napojach do pojemności 3 l oraz puszki metalowe do 1 l (w wybranych sklepach) – również od innych producentów i sieci handlowych.
FoodWell: BeRAW, marka FoodWell stworzona z ambasadorką Ewą Chodakowską, kontynuuje ekspansję w segmencie batonów. W lutym do sprzedaży trafiła nowa linia Crispy Fruit – batonów owocowych odpowiadających na potrzeby konsumentów poszukujących zdrowyc – w trzech wariantach smakowych: Cherry & Cocoa, Mango & Passion Fruit oraz Strawberry & Brownie. W pierwszej połowie 2025 roku planowany jest lifting opakowań. Ceny będą się kształtować w przedziale 2,99 – 4.99 zł.
Żabka Polska: Rozwija aplikację Żappka – od teraz w Żappce można kupić bilety komunikacji miejskiej dzięki współpracy z mPay i wybrać w aplikacji w sekcji Bilety miasto, w którym klienci będą podróżować, a dzięki współpracy z FREENOW zamówić taksówkę. Przejazdy z Żappką dostępne są we wszystkich 25 polskich miastach, w których operuje FREENOW, a nowa funkcjonalność będzie udostępniana grupom użytkowników etapowo, w ciągu najbliższych tygodni.
E.Wedel: W ramach kampanii „Podaruj Ptasie Mleczko na każdą okazję” wystartował z konkursem, który potrwa do 9 marca. Trzeba odpowiedzieć na pytanie: „A Ty na jaką okazję podarujesz Ptasie Mleczko?” i popisać się kreatywnością, aby mieć szansę na nagrody od E.Wedel. Wystartowała także specjalna aktywacja w Pijalni Czekolady E.Wedel na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie. Powstała tam Strefa Pianek Ptasie Mleczko, gdzie odwiedzający będą mogli zaprosić bliskich, aby wspólnie zrobić sobie zdjęcia w tematyce kampanii. Całość kampanii dopełnią szeroko zakrojone działania OOH, w tym murale, które przyciągną uwagę przechodniów w największych miastach Polski.
Źródło: ISBnews