Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 7 – 11 kwietnia.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Ceny jaj: Jaja, które są jednoznacznie kojarzone z tradycją wielkanocną w tym roku mogą być o 15-17% droższe niż w ubiegłym roku, głównie z powodu ich niższej podaży, wynika z danych BNP Paribas Bank Polska. Ze względu na grypę ptaków, część stad kur niosek musiała zostać wybita jeszcze w 2024 r. (spadek wstawień kur niosek o 14% r/r), a początek 2025 r. przyniósł kolejną falę ognisk, które jeszcze bardziej pogłębiły spadek produkcji. Dodatkowo wzrostom cen sprzyja sezonowy wzrost popytu na jaja przed Wielkanocą.
Eksport wina: W 2024 roku do Polski z Alzacji wyeksportowano 2500 hektolitrów wina; wksport wzrósł o 27% r/r, podała CIVA (Comité Interprofessionnel des Vins d’Alsace) – organizacja zajmująca się międzynarodowym wsparciem i promocją win alzackich. Eksport alzackiego crémant wzrósł o 315% w porównaniu do 2019 roku. 90 alzackich winnic eksportuje wino do naszego kraju.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Świąteczne zakupy spożywcze: Najliczniejsza grupa Polaków (29,1%) planuje świąteczne zakupy spożywcze na tydzień przed Wielkanocą (rok temu – 29,7%). Z kolei wzrost odsetka Polaków łączących zakupy online i offline z 4,2% do 10,5% r/r to mocny sygnał dla rynku, wynika z badania Grupy BLIX i Proxi.cloud.
Ceny w sklepach detalicznych: Wzrosły średnio o 6,7% r/r w marcu 2025 r., wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio o: 5,8% i 5,9% r/r.
Dochody z podatku od sprzedaży detalicznej: Wyniosły 782 mln zł w okresie styczeń-luty 2025 r., podało Ministerstwo Finansów. Oznacza to wykonanie rocznego planu dochodów z tego źródła w 15,8%. Resort podał w sprawozdaniu operatywnym z wykonania budżetu państwa, że w styczniu-lutym br. łączne dochody wyniosły 75,72 mld zł (tj. 12% rocznego planu), zaś wydatki – 112,06 mld zł (12,2% planu). Deficyt budżetu sięgnął 36,34 mld zł (12,6% planu).
Sprzedaż detaliczna: Wyrównana sezonowo w Polsce spadła o 1,5% r/r w lutym 2025 r., podał unijny urząd statystyczny Eurostat. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna w Polsce spadła o 1,2%. W całej Unii Europejskiej sprzedaż detaliczna wzrosła o 2% w ujęciu rocznym i wzrosła o 0,2% m/m.
Wielkanocne wydatki: 15,6% Polaków zamierza średnio wydać 200-300 zł na wielkanocną żywność w przeliczeniu na jedną osobę, wynika z badania UCE Research i Shopfully (do niedawna Offerista Group). To najczęściej wskazywana kwota w badaniu, która oznacza, że czteroosobowa rodzina łącznie na samą żywość przeznaczy średnio ok. 800-1200 zł.
E-commerce: Liczba internautów wyniosła 29,7 mln zarówno w marcu 2025 r., przy czym liczba użytkowników (real users) Grupy Google sięgnęła 29,03 mln, Grupy Meta Platforms – 26,35 mln, a Grupy Allegro – 21,77 mln, wynika z Mediapanelu Polskiego Badania Internetu.
Wielkanocne wydatki: Względem zeszłorocznych wydatków zamierza zmniejszyć 45,8% Polaków, wynika z raportu UCE Research i Shopfully. Rok temu blisko 53% osób zakładało pomniejszenie świątecznych kosztów w stosunku do 2022 roku. Obecnie 34,9% respondentów zajmuje przeciwne stanowisko. 9,8% konsumentów jeszcze nie wie, jak zarządzi swoim budżetem, a 9,5% badanych nie potrafi się określić.
E-commerce: Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły sprzedaż o 12% r/r w marcu, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 8,5%, a średnią wartość koszyka – o 3,2% r/r do 204,3 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
Smart shopping: 30% konsumentów to tzw. smart shopperzy, którzy stawiają na oszczędności – wybierają tańsze produkty (także te marek własnych), śledzą promocje i korzystają z aplikacji zakupowych, wynika z badania zrealizowanego przez IQS na zlecenie firmy Wedel. Z kolei 22% badanych, ceniących sobie markę i stojącą za nią jakość, jest gotowych zapłacić więcej za produkty zdrowe, naturalne, często od lokalnych dostawców.
Centra handlowe i parki handlowe: Centra handlowe najczęściej odwiedzane są raz w tygodniu lub częściej przez 42% mieszkańców miast, a aż 84% odwiedza je co najmniej raz w miesiącu. Parki handlowe są odwiedzane co najmniej raz w tygodniu przez 33% respondentów, zaś 73% osób wskazało odpowiedź „Co najmniej raz w miesiącu”, wynika z danych Cushman & Wakefield. Parki handlowe mają wyraźnie niższą popularność w Warszawie – 24% odwiedza je raz w tygodniu lub częściej, podczas gdy w mniejszych miastach ten odsetek sięgał 36%. Wyniki badania wskazują też, że centra handlowe są preferowane w kategoriach zakupów odzieżowych oraz usług, natomiast parki handlowe cieszą się większym zainteresowaniem w przypadku dużych zakupów spożywczych i kupnie leków.
Zwyczaje zakupowe: Co czwarty Polak przynajmniej raz dokonał impulsywnego zakupu o wartości przekraczającej 500 zł. Mężczyźni częściej kupują pod wpływem chwili, a kobiety częściej tego żałują, wynika z badania „Finanse w parach 2025”, zrealizowanego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów. Wyniki pokazują, że mężczyźni częściej niż kobiety pozwalają sobie na spontaniczne wydatki o znacznej wartości. 31% mężczyzn przyznało, że zdarzyło im się dokonać takiego zakupu pod wpływem chwili, podczas gdy wśród kobiet odsetek ten wyniósł 20%. Jednocześnie kobiety są bardziej skłonne do refleksji nad swoimi decyzjami zakupowymi – 29% z nich przyznało, że żałowało takiego wydatku, w porównaniu do 26% mężczyzn.
System kaucyjny: Według Polskiej Izby Handlu kilka lat pracy nad ustawami kaucyjnymi nie zabezpieczyło przedsiębiorców przed kosztami, które będą musieli ponieść. Przedstawiciele handlu podjęli więc decyzję o wystąpieniu do rządu w kwestii uregulowania kwestii kosztów, jakie sklepy będą ponosić w związku z funkcjonowaniem systemu kaucyjnego. Problem dotyczy dziesiątek tysięcy przedsiębiorców w skali kraju. Bez systemowego rozwiązania działanie systemu zbiórki opakowań będzie przyczyniało się do pogarszania sytuacji placówek handlowych oraz wzrostu kosztów dla klientów, podkreślono.
ROZWÓJ BIZNESU
Shoper: Zarząd zarekomendował przeznaczenie 28,98 mln zł z zysku netto za ub.r. na dywidendę, podała spółka. Proponowana kwota oznacza wypłatę 1,03 zł na jedną akcję, co stanowi wzrost o 59% w porównaniu do dywidendy za 2023 rok.
Sfinks Polska: Sprzedaż gastronomiczna grupy w I kwartale 2025 r. wzrosła o 6% r/r do 50,32 mln zł, z wyłączeniem sieci Piwiarnia, podała spółka. Wartość sprzedaży gastronomicznej netto zrealizowanej przez lokale porównywalne L4L, działające pod markami należącymi do Grupy Sfinks z wyłączeniem sieci Piwiarnia, za I kwartał 2025 r. wyniosła 46,4 mln zł, co oznacza wzrost o 4%r/r, podano także.
Mex Polska: Odnotował 2,43 mln zł zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2024 r. wobec 3,85 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 5,62 mln zł wobec 6,27 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 16,17 mln zł wobec 14,99 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 106,92 mln zł wobec 95,42 mln zł rok wcześniej.
Polwax: Uzgodnił z Jeronimo Martins Polska (JMP) warunki dostawy produktów (znicze oraz wkłady do zniczy) na 2025 r. i szacuje, że wartość obrotów z JMP w ramach dokonanych uzgodnień wyniesie ok. 66 mln zł netto, podała spółka.
InPost: Wprowadził gwarancję dostawy przed Świętami Wielkiej Nocy. Wszystkie przesyłki nadane nawet w Wieli Piątek, 18 kwietnia, do godziny 13:00, a w niektórych strefach do 16:00, klienci odbiorą przez urządzenie w sieci Paczkomat kolejnego dnia, podała spółka. Finalna godzina nadania paczki, którą obejmuje gwarancja dostawy, zależy od strefy, w której znajduje się dany Paczkomat.
Miraculum: Szacuje przychody ze sprzedaży netto na poziomie 14,96 mln zł w I kw. 2025 r., co stanowi wzrost o 17% r/r, podała spółka.
InPost: Wdrożenie usługi InPost Pay obejmie strony internetowe sklepów Modivo, CCC i e-Obuwie oraz ich aplikacje mobilne, podał InPost. Decyzja o współpracy jest wynikiem bardzo dobrych rezultatów pilotażu prowadzonego w sklepie DeeZee.
DHL Group: Podpisała memorandum of understanding (MoU) z platformą Temu w celu pogłębienia współpracy i dalszej rozbudowy dotychczasowego partnerstwa, podało Temu. Porozumienie ma na celu skuteczniejsze wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw w realizacji zamówień.
Fit Cake: Sieć otworzyła blisko 10 nowych lokali w I kw. tego roku, podpisała umowę na otwarcie pierwszego punktu Fit Cake w Kanadzie i rozpoczęła rozmowy dotyczące wejścia na rynek egipski, poinformował właściciel marki Rafał Kościuk. W najbliższych miesiącach spółka planuje kolejne 5 lokalizacji.
Green Caffè Nero: Planuje otwarcie lokalu w kompleksie SOHO by Yareal w maju 2026 r. Lokal o powierzchni blisko 190 mkw. powstanie na parterze kameralnego budynku apartamentowego NEFRYT, realizowanego właśnie w zachodniej części kompleksu na warszawskiej Pradze-Południe. Obecnie sieć liczy blisko 90 kawiarni zlokalizowanych w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu.
Żabka: Do końca 2024 roku 57 uczestników programu „Bezpieczny Start”, prowadzonego przez Żabkę od sierpnia ub.r., otworzyło sklepy franczyzowe, a w tym roku kolejnych 25 osób zdecydowało się na podjęcie współpracy z siecią po ukończeniu programu. Od sierpnia 2024 r. Żabka rozwija program „Bezpieczny Start” skierowany do osób, które marzą o własnym biznesie, ale nigdy nie miały do czynienia z pracą w handlu, ani prowadzeniem własnej działalności gospodarczej.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Biedronka: W roku 30-lecia największej sieci handlowej w Polsce swoje 5. urodziny obchodzi jej Fundacja, która skupia się przede wszystkim na pomocy seniorom i przyczynianiu się do poprawy jakości ich życia. W ciągu pierwszych 5 lat swojej działalności Fundacja Biedronki przeznaczyła ponad 280 mln zł na programy wsparcia dla osób z najbardziej wrażliwych grup społecznych, realizując m.in. inicjatywy przeciwdziałające biedzie i niedożywieniu, samotności, czy finansując działalność szpitalnych oddziałów geriatrycznych i hospicjów. Przy współpracy ponad 1600 partnerów społecznych, dzięki którym dociera do dużej grupy potrzebujących, z pomocy fundacji korzysta nawet 230 000 beneficjentów rocznie.
Biedronka: Weszła na rynek kosmetyczny i w ramach swojej marki własnej NIUQI – kojarzonej z kosmetykami do makijażu i paznokci – wprowadziła 9 produktów nowej linii do włosów, podała spółka. Nowa linia składa się z trzech produktów: szamponu, odżywki i maski, z których każdy występuje w trzech wariantach, podano.
Allegro: Dane Allegro pokazują, że tegoroczny sezon na aktywności na świeżym powietrzu już się rozpoczął, a klienci przystąpili do wyszukiwania inspiracji i zakupów w kategorii Dom i Ogród. Zainteresowanie w tej kategorii wzrosło o 100% od 20 marca, czyli pierwszego dnia astronomicznej wiosny. Dodatkowym sposobem na oszczędności są Allegro Days, które wystartowały 4 kwietnia – w kategorii Dom i Ogród nie zabraknie okazji, które pozwolą zaoszczędzić na roślinach, meblach i ogrodowych akcesoriach.
Źródło: ISBnews