Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była w styczniu 2024 r. o 1,3% wyższa niż przed rokiem, zaś liczba transakcji spadła o niemal 8%, wynika z danych Polskiej Izby Handlu (PIH) i Centrum Monitorowania Rynku (CMR).
W porównaniu z grudniem 2023 r. łączne obroty sklepów małoformatowych w styczniu br. roku spadły o 12%, a liczba transakcji była o 4% niższa.
„Klienci przychodzili do sklepów małoformatowych rzadziej niż przed rokiem, niższa była również łączna liczba sprzedanych opakowań (o niemal 7%), ale spadki te wynikają w dużej mierze ze zmniejszającej się liczby placówek tego formatu. Średnia wartość paragonu w sklepach małoformatowych w styczniu wyniosła 24,45 zł, to aż o 10% więcej niż przed rokiem. Wzrost ten nie wynikał jednak tylko z wyższych cen, ponieważ w porównaniu ze styczniem 2023 r. zwiększyła się – wprawdzie symbolicznie, bo o 1,3% – średnia liczba produktów na paragonie” – czytamy w komunikacie.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: ISBnews