Wariant inwestorski (W41) dla linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK – Płock – Włocławek został zatwierdzony przez wiceministra infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laseka, podał resort. Wariant ten uzyskał najwyższą ocenę i charakteryzuje się on najmniejszą liczbą nieruchomości zabudowanych niezbędnych do pozyskania w celu realizacji inwestycji, wskazano.
Odcinek ten będzie elementem linii CMK Północ, a także transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
„Wybór wariantu inwestorskiego dla odcinka o długości ok. 150 km to efekt wielomiesięcznych prac prowadzonych w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), w tym prognozowanych potoków pasażerskich. Biorąc pod uwagę czas trwania poszczególnych etapów inwestycji, zakończenie budowy linii kolejowych może nastąpić po 2035 roku. Jako element sieci bazowej rozszerzonej TEN-T, odcinek może zostać zgłoszony do ubiegania się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej” – czytamy w komunikacie.
Wariant W41 powstał z połączenia wariantów (W1, W4, W6a, W8 i W9). W każdym z modeli badanych w analizie wielokryterialnej, tj. rozwojowym, technicznym, ekonomicznym i ekologicznym to ten przebieg uzyskał najwyższe oceny. Oznacza to również najmniejszą liczbę ingerencji w obszary cenne środowiskowo, podkreślono.
Docelowy wariant rozpoczyna się na węźle kolejowym CPK na terenie gminy Teresin. Następnie linia omija Sochaczew od północy i zmierza w kierunku mostu na Wiśle. Na tym odcinku powstaną m.in. przejścia dla zwierząt łączące szlaki migracyjne fauny Kampinoskiego Parku Narodowego. Most na Wiśle będzie zaczynał się na terenie Łęgu-Januszewa i połączy się z Wyszogrodem na drugim brzegu. Dalej linia skręca w kierunku zachodnim (gminy Mała Wieś, Bodzanów, Słupno, Radzanowo, Bielsk, stacja pasażerska w Bodzanowie-Chodkowie), by za pomocą odgałęzienia połączyć się z dworcem pasażerskim w centrum Płocka.
Linia omija kombinat Orlen od strony północnej, a dalej przebiega przez tereny gmin Bielsk, Stara Biała, Brudzeń Duży (stacja w Brudzeniu Małym), Dobrzyń Nad Wisłą do węzła niedaleko Nowej Wsi w Gminie Wielgie. Tam główny przebieg linii skręca w stronę Lipna (a dalej Grudziądza i Gdańska), zaś południowa odnoga prowadzi przez most na Wiśle do stacji położonej w centrum Włocławka. W Lipnie zaplanowano stację pasażerską i węzeł z linią kolejową nr 27. Odcinek objęty studium kończy się w miejscowości Złotopole w gminie Lipno, wymieniono.
Do włączenia do wariantu inwestorskiego nie została zarekomendowana tzw. zachodnia obwodnica Sochaczewa rozpatrywana w ramach STEŚ. Powodem były jej wysokie koszty, również społeczne, w stosunku do korzyści, jakie miałaby przynieść jej budowa, wyjaśniono także.
Linia kolejowa CMK Północ była planowana już w latach 70. XX wieku jako przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Kujaw i Trójmiasta. Linia nr 5, która powstanie w standardzie Kolei Dużych Prędkości, będzie niezbędnym uzupełnieniem sieci kolejowej w Polsce oraz znacznie przyczyni się do skrócenia czasów przejazdów.
Budowa tego odcinka oznacza skrócenie czasu przejazdu z Płocka do Warszawy Centralnej do ok. 50 min (dziś taka podróż trwa ponad 2 godz.), a z Włocławka – ok. 1 godz. 10 min (dziś co najmniej godzinę dłużej).
Na linii nr 5 na odcinku CPK – Lipno prędkość zakładana wynosi 350 km/h, a na linii nr 50, na odcinku Grochowalsk – Włocławek 250 km/h. Obie linie mają być przeznaczone dla ruchu mieszanego: towarowego i pasażerskiego.
Źródło: ISBnews