AmRest odnotował 35,6 mln euro skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2022 r. wobec 21,9 mln euro zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Strata operacyjna wyniosła 13,9 mln euro wobec 37,6 mln euro zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł odpowiednio: 100,8 mln euro wobec 104 mln euro zysku rok wcześniej, zaś skorygowana EBITDA: 101,7 mln euro wobec 104,9 mln euro rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 605,7 mln euro w II kw. 2022 r. wobec 464,4 mln euro rok wcześniej.
„Grupa AmRest, wiodący multibrandowy operator restauracji franczyzowych w Europie z portfolio światowych marek, kontynuuje pozytywny trend, osiągając nowy rekord sprzedaży na poziomie 605,7 mln euro w drugim kwartale 2022 roku, wzrost o 30,4% rok do roku. Po raz pierwszy w historii grupy przekroczona została granica 600 mln euro przychodów kwartalnych. Wskaźnik sprzedaży porównywalnej w restauracjach wyniósł 123%” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
W I poł. 2022 r. spółka miała 35,5 mln euro skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 1,9 mln euro zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1 112,7 mln euro w porównaniu z 844,3 mln euro rok wcześniej.
„Dynamika wzrostu jest nadal silnie związana ze znoszeniem restrykcji pandemicznych w regionach, w których grupa prowadzi swoją działalność. Wyjątkiem pozostają Chiny, gdzie wciąż obowiązują ograniczenia związane z polityką 'Zero Covid’. W efekcie skonsolidowane przychody grupy za pierwszą połowę 2022 roku wyniosły 1,112,7 mln euro, o 31% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku” – czytamy dalej.
Zysk EBITDA wyniósł w I poł. br. 176,1 mln euro wobec 153,7 mln euro zysku rok wcześniej, zaś skorygowana EBITDA: 177,6 mln euro wobec 156 mln euro rok wcześniej.
„Silna pozycja AmRest w sektorze QSR (restauracji z szybką obsługą), wraz ze sprawdzonym modelem biznesowym przystosowanym do nowych trendów i zachowań konsumenckich, pozwoliły osiągnąć wynik EBIDTA na poziomie 100,8 mln euro z marżą 16,6%. Z kolei EBITDA za pierwsze półrocze wyniosła 176,1 mln euro z marżą 15,8%, przekraczając tym samym o ponad 22 mln euro poziomy osiągnięte w pierwszej połowie 2021 r roku (te jednak wliczały 28 mln euro ze środków wsparcia Covid zatwierdzonych przez różne rządy). Wyłączając wkład nadzwyczajnych środków wsparcia, marża EBITDA w I półroczu 2022 roku wzrosła o 1 punkt procentowy, mimo utrzymującej się presji kosztowej” – napisano też w komunikacie.
Kapitał własny grupy wzrósł o 3,8% w II kwartale oraz o 15,8% w ostatnim roku, pomimo znaczącej utraty wartości aktywów biznesu KFC w Rosji w wysokości 52,9 mln euro. Łączna liczba odpisów została jednak częściowo skompensowana poprzez odwrócenie odpisów na poziomie restauracji, gdzie, po raz pierwszy od początku pandemii, liczba restauracji odwracających odpisy aktualizujące wartość aktywów netto (121) przekroczyła liczbę restauracji wymagających dokonania dodatkowych odpisów aktualizujących (84), powodując tym samym odwrócenie netto na poziomie 2,3 mln euro, podała także spółka.
Dług netto wyniósł 433,7 mln euro, spadając o 196 mln euro od początku pandemii oraz o 33,9 mln euro w ostatnim roku. Pozycja gotówkowa wzrosła o 61 mln euro do poziomu 240,5 mln euro.
„Wyniki osiągnięte zarówno w drugim kwartale, jak i pierwszym półroczu 2022 roku po raz kolejny udowadniają odporność modelu biznesowego AmRest. Dynamika sprzedaży grupy, wzmocniona stopniowym znoszeniem ograniczeń Covid w większości regionów, w których prowadzimy działalność, dodatkowo potwierdza naszą zdolność do dostosowania się do nowych trendów konsumenckich oraz atrakcyjną ofertę, z której korzystają klienci naszych marek” – skomentował dyrektor finansowy Eduardo Zamarripa, cytowany w komunikacie.
W związku z transferem wszystkich restauracji marki Pizza Hut w Rosji do lokalnego operatora liczba restauracji w portfolio grupy została skorygowana. Tym samym na koniec pierwszego półrocza 2022 r. AmRest prowadził 2 382 restauracje (wobec 2 440 na koniec 2021 r).
„Spółka sukcesywnie realizuje swój plan otwarć – w drugim kwartale otwarto 18 nowych restauracji, z kolei w pierwszym półroczu oddano do użytku 29 nowych lokali. Grupa kontynuuje realizację celu optymalizacji portfolio, koncentrując się na zyskowności oraz zarządzaniu restauracjami, regionami a także markami zgodnie z perspektywą strategiczną firmy” – napisano w komunikacie.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I poł. 2022 r. wyniosła 1,92 mln euro wobec 5,04 mln euro straty rok wcześniej.
AmRest to jeden z wiodących publicznie notowanych operatorów restauracji w Europie, posiada portfolio rozpoznawalnych marek w 25 krajach. AmRest prowadzi restauracje pod markami franczyzowymi, takimi jak KFC, Starbucks, Pizza Hut i Burger King, a także pod markami własnymi, takimi jak La Tagliatella, Sushi Shop, Bacoa i Blue Frog. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.
Źródło: ISBnews