Emitel i Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) podpisały umowę, na mocy której przeprowadzą pilotażowe wdrożenie systemu emisji spotów reklamowych w modelu DAI. W trakcie projektu testowana będzie funkcjonalność i efektywność systemu, a zakres testów obejmie wszystkie rodzaje cyfrowych platform telewizyjnych w Polsce. Implementacja rozpocznie się w drugiej połowie marca, podała GPW.
W ramach projektu Emitel odpowiada za instalację i konfigurację systemu, który będzie połączony z infrastrukturą udostępnianą przez GPW. Wdrożenie rozwiązania i testy rozpoczną się w drugiej połowie marca i będą obejmować telewizję naziemną, kablową oraz IPTV. Jeśli testy zakończą się pozytywnie, GWP zamierza uruchomić w kolejnym roku w Polsce komercyjną platformę DAI.
„Celem GPW jest zbudowanie kompleksowej platformy technologicznej, która umożliwiać będzie realizację usługi dynamicznej podmiany reklam telewizyjnych, czyli DAI. System ma docelowo działać w naziemnej telewizji cyfrowej, sieciach kablowych oraz na platformach streamingowych. Umożliwi on nadawcom telewizyjnym podmianę telewizyjnych spotów reklamowych na dopasowane do zainteresowań odbiorcy. Razem z Emitel rozpoczynamy wdrożenie i testy funkcjonalności systemu. Podmiana reklamy będzie dokonywać się na dekoderach po to, aby docelowo zbudować zasięg ogólnopolski i pozwolić reklamodawcom na projektowanie kampanii i dopasowywanie treści poprzez nasz system. To podstawowy wyróżnik naszego projektu. Sprawdzając różne technologie, chcemy mieć pewność, że będziemy w stanie zbudować jak największy zasięg urządzeń u różnych operatorów, na obszarze całego kraju” – powiedział cytowany w komunikacie Maciej Stanecki, wiceprezes zarządu GPW DAI.
Emitel od wielu lat rozwija produkty tzw. telewizji hybrydowej, w tym rozwiązania typu Addressable TV. Jednym z takich rozwiązań jest platforma DAI (ang. Dynamic Ad Insertion), która umożliwia m.in. umieszczanie określonych spotów w blokach reklamowych na bazie wcześniej zdefiniowanych kryteriów. W praktyce oznacza to, że widzowie oglądając dany kanał telewizyjny, podczas emisji bloku reklamowego zobaczą różne spoty reklamowe. Rozwiązanie to daje możliwość pokazania na ekranach telewizorów, w tym samym czasie, w ramach przekazu telewizyjnego różnych treści dostosowanych do widza (warunkiem jest podłączenie odbiornika telewizyjnego do internetu).
Dzięki systemowi kampanie reklamowe będą docierać do konkretnych odbiorców, którzy spełnią określone kryteria segmentacji. Wykorzystanie tej technologii do emisji reklam może w przyszłości stanowić atrakcyjną wartość dodaną dla reklamodawców, którzy na wzór rozwiązań już dostępnych w internecie będą mogli efektywniej realizować kampanie reklamowe.
„Emitel od kilku lat prowadzi prace dotyczące wdrożenia technologii DAI. Współpracując z nadawcami telewizyjnymi rozumiemy, jak przełomowe może być to rozwiązanie właśnie dla naszych partnerów. Na trudnym rynku reklamy technologia DAI otwiera nowe pole do znacznie efektywniejszego wykorzystywania czasu reklamowego, co powinno przełożyć się na lepsze wyniki finansowe nadawców, a z kolei widzom pozwoli unikać oglądania reklam, którymi nie są zainteresowani. Tym bardziej cieszymy się, że tak poważny gracz jak Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie podejmuje próbę budowy tego rozwiązania na rynku w Polsce oraz że możemy być częścią tego przedsięwzięcia i tworzyć tak nowoczesne rozwiązania w naszym kraju. Warto też podkreślić, że platforma, którą będziemy wdrażać, obejmuje swoim zasięgiem wszystkie cyfrowe sposoby dystrybucji kanałów telewizyjnych, a nie tylko naziemną telewizję cyfrową” – powiedział wiceprezes Emitel Maciej Staszak, cytowany w komunikacie.
Emitel to największy operator naziemnej infrastruktury radiowo-telewizyjnej w Polsce. Oprócz usług dla nadawców telewizyjnych i radiowych Emitel oferuje infrastrukturę wysokościową dla operatorów telefonii komórkowej, projektuje i instaluje nowoczesne systemy łączności bezprzewodowej oraz uczestniczy w tworzeniu inteligentnych miast i włącza się w prace nad przygotowaniem do budowy sieci 5G w Polsce.
Grupa kapitałowa GPW prowadzi platformy obrotu akcjami, obligacjami skarbowymi i korporacyjnymi, instrumentami pochodnymi, energią elektryczną i gazem ziemnym oraz dostarcza indeksy i wskaźniki referencyjne, m.in. WIBID i WIBOR. Od 2010 r. GPW jest spółką publiczną notowaną na prowadzonym przez siebie parkiecie.
Źródło: ISBnews