Grupa Żabka odnotowało 319 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2024 r. wobec 225 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 664 mln zł wobec 597 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 1 093 mln zł wobec 934 mln zł zysku rok wcześniej.
„W III kwartale 2024 r. skorygowany wynik EBITDA zwiększył się do poziomu 1 119 mln zł (+ 17,8% r/r). Solidne wyniki kwartalne oraz programy efektywności kosztowej wdrożone od początku 2024 r. sprawiły, że w okresie 9 miesięcy br. skorygowana EBITDA zwiększyła się o 26% r/r do 2 518 mln zł” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
„Skorygowana marża EBITDA w III kwartale 2024 r. wyniosła 14,9% (+0,1 pkt proc. r/r), a narastająco po 9 miesiącach sięgała 12,3% (+0,6 pkt proc.). Wzrost był efektem poprawy marży bezpośredniej, efektywności kosztowej, normalizacji kosztów energii oraz rosnących wyników oferty cyfrowej Grupy” – czytamy dalej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 6 578 mln zł w III kw. 2024 r. wobec 5 594 mln zł rok wcześniej.
„W III kwartale 2024 r. sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 7 499 mln zł, co oznacza wzrost o 17% w porównaniu z III kwartałem 2023 r. Przez 9 miesięcy 2024 r. wynik ten sięgnął 20 392 mln zł (wzrost o 20,4% r/r). O 18% do 6 578 mln zł zwiększyły się przychody Grupy w III kwartale br. Przez 9 miesięcy wzrosły o 20% r/r do 17 726 mln zł” – napisano także w komunikacie.
Wpływ na zwiększenie wyników sprzedażowych miały w równym stopniu wzrost sprzedaży porównywalnej (LfL), jak i ekspansja sieci sklepów, podkreśliła spółka.
„Pomimo spowolnienia inflacji w III kwartale 2024 r., Grupa Żabka zwiększyła sprzedaż LfL o 8,6% w okresie 9 miesięcy i o 6% w III kwartale, w porównaniu z analogicznymi okresami roku poprzedniego” – napisano dalej.
W I-III kw. 2024 r. spółka miała 377 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 148 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 17726 mln zł w porównaniu z 14771 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 2472 mln zł wobec 1935 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
„Od września 2023 r. sieć sklepów Grupy Żabka zwiększyła się o 999 placówek do 10 906 lokalizacji działających na koniec III kwartału 2024 r. (włączając nowo otwarte sklepy w Rumunii oraz sklepy Nano). Tylko w III kwartale 2024 r. otwartych zostało 266 punktów, a w trzech kwartałach 2024 r. 892 sklepy. Zgodnie z prognozami z IPO, Grupa Żabka ocenia potencjał rynku na około 19 500 sklepów w Polsce oraz ok. 4 000 sklepów w Rumunii, co oznacza znaczną przestrzeń do wzrostu na obu rynkach” – czytamy też w materiale.
Nakłady inwestycyjne (capex) wyniosły 407 mln zł w III kwartale oraz 1 052 mln zł za pierwsze dziewięć miesięcy 2024 r. Większość tej kwoty została przeznaczona na otwarcia nowych sklepów oraz wdrażanie konceptu Żabka Café 2.0. i rozwój oferty PROSTO z PIECA, związanych m.in. z instalacją pieców konwekcyjno-mikrofalowych w ok. 7 000 sklepów, podano dalej.
W trzech kwartałach 2024 r. wskaźnik zadłużenia netto do skorygowanego wyniku EBITDA poprawił się do 1,4x z poziomu 2,1x przed rokiem. Ten pozytywny trend wspierany był wysokim poziomem generowania wolnych przepływów gotówkowych, które w pierwszych 9 miesiącach roku wyniosły 1,9 mld zł, podała też spółka.
„Cieszę się, że nasze pierwsze po IPO wyniki finansowe i operacyjne potwierdzają, że strategia Grupy Żabka jest realizowana zgodnie z celami, jakie sobie założyliśmy i komunikowaliśmy. Przez 9 miesięcy 2024 roku nasz wzrost znacznie przewyższał dynamikę całego detalicznego rynku spożywczego, co znalazło odzwierciedlenie w ponad 20-proc. dynamice sprzedaży do klienta końcowego i ponad 25-proc. dynamice skorygowanego wyniku EBITDA. Do końca roku zamierzamy otworzyć łącznie ok. 1,1 tys. sklepów w Polsce i w Rumunii oraz osiągnąć wzrost sprzedaży w istniejących lokalizacjach w oczekiwanym przedziale 7,5-9%” – skomentował CEO Tomasz Suchański, cytowany w komunikacie.
CFO Grupy Marta Wrochna-Łastowska wskazała, że zarówno w III kwartale, jak i w ciągu 9 miesięcy 2024 r. Grupa Żabka poprawiła wskaźniki rentowności, w tym skorygowaną marżę EBITDA oraz marżę zysku netto, co przyczyniło się do wygenerowania znacząco większego przepływu gotówki i dalszej redukcji zadłużenia.
„Zgodnie z naszymi zapowiedziami z IPO, w średnim terminie dążymy do poprawy skorygowanej marży EBITDA w kierunku górnej granicy przedziału 12-13%. Ostatnie wyniki handlowe, normalizacja kosztów energii oraz zwiększenie efektywności skali działalności, powinny również przyczynić się do poprawy marży EBITDA w 2024 w stosunku do 2023 roku” – dodała Wrochna-Łastowska.
Ekosystem Grupy Żabka obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 10 900 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów przez całą dobę w dowolny dzień tygodnia. Grupa dysponuje również zaawansowaną, stale rozwijaną ofertą cyfrową. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2024 r.
Źródło: ISBnews