Międzynarodowe konsorcjum z Budimeksem w składzie zostało zakwalifikowane do II etapu przetargu na budowę odcinka głównej linii kolejowej Rail Baltica w Estonii, która połączy Tallinn z Łotwą. Łączna wartość przetargu może osiągnąć łącznie nawet 932 mln euro. Ostateczny wybór zostanie ogłoszony w I poł. 2025 r.
„Do II etapu przetargu na projekt kluczowej drogi kolejowej w krajach bałtyckich oraz Unii Europejskiej zakwalifikowano m.in. konsorcjum z udziałem Budimex SA. W jego skład wchodzą jeszcze firmy takie jak: Bouygues Travaux Public, Ingérop Conseil et Ingénierie, KMG Infra OÜ oraz WSP Finland Oy. Wszyscy uczestnicy musieli spełnić rygorystyczne wymagania dotyczące zdolności technicznych, finansowych i doświadczenia. Celem projektu jest stworzenie nowoczesnej infrastruktury kolejowej w Estonii umożliwiającej pociągom osiąganie prędkości do 249 km/h. Budowa jest współfinansowana przez Unię Europejską oraz estoński budżet państwowy” – czytamy w komunikacie.
Projekt ten jest kluczowym elementem inwestycji Rail Baltica, mającej na celu integrację Estonii, Łotwy i Litwy z resztą Unii Europejskiej. Jest to jeden z najważniejszych fragmentów jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w Europie. Dalszy udział Budimeksu w tym projekcie stanowi kolejny krok w rozwoju Grupy na rynkach zagranicznych, podkreślono.
Łączna wartość przetargu może osiągnąć łącznie nawet 932 mln euro, wliczając w to opcję zakupu strategicznych materiałów. Inwestycja podzielona jest na 2 etapy, na które planuje się podpisać oddzielne umowy:
Etap 1 – budowa nawierzchni kolejowej na odcinku Ülemiste-Pärnu oraz podbudowy odcinka Tootsi-Pärnu. Szacunkowa wartość kontraktu: 394 mln euro.
Etap 2 – projektowanie i budowa odcinka Pärnu-Ikla, aż do granicy z Łotwą. Szacunkowa wartość kontraktu: 332 mln euro.
„Zakwalifikowanie nas do kolejnego etapu przetargu na projekt Rail Baltica w Estonii to dowód na to, że Budimex jest gotowy podejmować się największych wyzwań infrastrukturalnych w Europie. Nasze doświadczenie i kompetencje pozwalają nam skutecznie współpracować z partnerami międzynarodowymi, wnosząc wartość dodaną do strategicznych projektów. Rail Baltica to nie tylko inwestycja w nowoczesną kolej, ale także w rozwój współpracy między państwami i ogromna zmiana oblicza infrastruktury transportowej w naszym regionie” – powiedział prezes Artur Popko, cytowany w komunikacie.
Udział Budimeksu w jednym z kluczowych dla funkcjonowania Unii Europejskiej przetargu podkreśla jego pozycję jako jednego z liderów w sektorze infrastrukturalnym. Ostateczny wybór zostanie ogłoszony w pierwszej połowie 2025 roku. Jednocześnie Budimex kontynuuje swój rozwój, aktywnie uczestnicząc w przetargach o kluczowym znaczeniu dla infrastruktury i gospodarki Europy.
Największy polski generalny wykonawca, w ramach konsorcjum ERB RAIL (Eiffage Génie Civil, Budimex SA, Rizzani de Eccher), realizuje już inny, 230-kilometrowy fragment linii kolejowej Rail Baltica, stanowiącej część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Wartość kontraktu wynosi 3,7 miliarda euro, a zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2032 rok, przypomniano.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2023 r. miał 9,8 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews