Makarony Polskie odnotowały 32,89 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 24,46 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 43,67 mln zł wobec 33,2 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 57,82 mln zł wobec 42,37 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 354,84 mln zł w 2023 r. wobec 328,92 mln zł rok wcześniej.
„Wartość sprzedanych makaronów oraz dań gotowych wzrosła w tempie około 9% r/r, przy czym sprzedaż pod markami Grupy Makarony Polskie wzrosła o 52% r/r. Rentowność sprzedaży na poziomie EBITDA zwiększyła się o 3,4 pkt proc. do 16,3%” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
„Oceniam rok 2023 dobrze. Wyniki pokazują skuteczność realizowanej strategii rozwoju, tzn. po pierwsze – sukcesu przejęcia firmy SAS i uwolnienia synergii akwizycyjnych, po drugie – inwestycji w nowe moce produkcyjne makaronów premium i dań gotowych, dbania o efektywność, a także – po trzecie – bycia wiarygodnym partnerem dla dystrybutorów, dostarczając jakościowych i atrakcyjnie wycenionych produktów pod markami własnymi i markami sieci handlowych” – skomentował prezes Zenon Daniłowski, cytowany w materiale.
Na koniec grudnia 2023 roku Grupa Makarony Polskie dysponowała 29 mln zł gotówki i jej ekwiwalentów (+21,2 mln zł r/r) pomimo wypłaty w 2023 roku 6,6 mln zł dywidendy za rok 2022, prowadzenia bieżących inwestycji oraz zmniejszenia na koniec grudnia zadłużenia kredytowego o 14,6 mln zł (o ponad połowę), do 11,7 mln zł. W rezultacie spadający w ostatnich latach wskaźnik długu netto do EBITDA wszedł już w strefę ujemną, wskazując na posiadanie gotówki netto, a nie zadłużenia netto. Grupa prezentuje również bardzo wysokie wskaźniki płynności, wskazano też w materiale.
„To baza do dalszego rozwoju biznesu i tworzenia wartości dla akcjonariuszy. Przygotowujemy kolejne inwestycje w moce produkcyjne naszych sprzedażowych hitów, widzimy duże zainteresowanie naszymi innowacyjnymi, unikalnymi produktami, w tym makaronami funkcjonalnymi. Inwestujemy zarówno w linie makaronowe, jak również w wytwarzanie dań gotowych, których na samych tackach zamierzamy sprzedać w tym roku około 4 mln sztuk, o jedną trzecią więcej niż w zeszłym roku. Nasza marka dań gotowych SoFood umocniła pozycję lidera w swojej kategorii” – dodał prezes.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2023 r. wyniósł 24,8 mln zł wobec 10,46 mln zł zysku rok wcześniej.
Makarony Polskie są jednym z największych producentów makaronów w Polsce i regionie CEE. Posiadają zakłady produkcyjne makaronów w Rzeszowie, Częstochowie i Korpelach oraz zakład produkcji dań gotowych w Stoczku Łukowskim. Spółka jest notowana na GPW od 2007 r.
Źródło: ISBnews