OT Logistics odnotowało 1,75 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 89,47 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
„Zgodnie z tym co już sygnalizowaliśmy I kw. 2024 r. charakteryzował się przejściowym osłabieniem korzystnych dla Grupy OTL trendów. Odczuwalny był zastój na rynku agro przez załamanie cen na rynkach światowych oraz zmniejszenie importu ładunków masowych, głównie węgla i rudy. Dodatkowo nasze wyniki porównujemy z rekordowym I kw. 2023 r., gdy notowaliśmy ponadprzeciętne przeładunki węgla, importowanego wówczas do Polski. Stabilizujemy poziom realizowanych przeładunków i przewozów oraz tworzymy nowe perspektywy rozwojowe w takich obszarach jak usługi transportów ro-ro i multimodalnego oraz analizujemy możliwości wejścia w nowe grupy towarowe obsługiwane w portach” – powiedział prezes Kamil Jedynak, cytowany w komunikacie poświęconym wynikom.
Zysk operacyjny wyniósł 1,07 mln zł wobec 57,83 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 13,16 mln zł wobec 68,01 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 79,39 mln zł w I kw. 2024 r. wobec 195,08 mln zł rok wcześniej.
Przychody z działalność portowej spadły w I kw. br. o 57,45% r/r na skutek niższych przeładunków towarów masowych, a spedycyjnej o 63,17% r/r, głównie za sprawą spadku wolumenów przewozów kolejowych tych towarów. O 21% r/r w I kw. br. wzrósł przeładunek towarów drobnicowych w tym ro-ro i nawozów. Spółka zakłada, że po rozwiązaniu problemu blokad granicy ładunki agro ponownie pojawią się na rynku tranzytowym. Oczekuje też wysokiej podaży polskiego zboża w portach w sezonie 2024/2025, w związku z mniejszymi zbiorami w Ukrainie i Rosji. Powyższe okoliczności powinny przyczynić się do istotnego wzrostu przeładunków agro. Dobre perspektywy ma także rynek masowy w segmentach węgla i rudy, który odbudowuje się dzięki m.in. wzrostowi zapotrzebowania na węgiel koksujący. Powyższe pozytywne trendy są już widoczne w działalności Grupy w ostatnich tygodniach, podano także.
„W produktach agro spodziewamy się stabilnego wzrostu w najbliższych latach. Dlatego w terminalach w Gdyni i Świnoujściu inwestujemy w rozwój infrastruktury i suprastruktury pod tego typu ładunek. Zakładamy też dalszy wzrost przychodów z obsługi ładunków drobnicowych. Pomoże nam w tym uruchomienie nowej linii ro-ro do Szwecji oraz wzrost stawek frachtowych na kontenery z Dalekiego Wschodu. Rośnie także zapotrzebowanie na półprodukty stalowe” – dodał członek zarządu Karol Bowżyk.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I kw. 2024 r. wyniósł 11 tys. zł wobec 49,19 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa OTL to notowana na GPW grupa specjalizująca się w usługach transportowych, spedycyjnych i logistycznych. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 592,3 mln zł w 2023 r.
Źródło: ISBnews