Studenac Group zamierza przeprowadzić pierwszą publiczną ofertę akcji (IPO), która ma ma obejmować emisję nowych i sprzedaż istniejących oraz zadebiutować na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu, podała spółka. Z emisji nowych akcji zamierza pozyskać ok. 80 mln euro brutto. Inwestorom detalicznym mogą zostać zaoferowane istniejące akcje stanowiące do ok. 10% akcji oferowanych w ramach oferty.
Oferta będzie obejmować emisję nowych akcji przez spółkę oraz sprzedaż istniejących akcji przez niektórych z obecnych akcjonariuszy, w tym przez Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII), fundusz który posiada obecnie około 90,08% akcji spółki, a także przez Beragua Capital Advisory S.L., Heunadel Retail Invest GmbH, Elisario Limited oraz Vladimira Bosiljevaca (mniejszościowi akcjonariusze sprzedający), którzy posiadają łącznie około 9,16% akcji spółki. Ponadto, około 0,76% akcji spółki jest w posiadaniu kilku innych akcjonariuszy, w tym członków zarządu, którzy nie będą sprzedawać akcji w ofercie (mniejszościowi akcjonariusze niesprzedający), podano.
„Z dużą satysfakcją informuję o zamiarze przeprowadzenia pierwszej publicznej oferty akcji spółki Studenac i ich wprowadzenia do obrotu na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu. Jestem przekonany, że nasz sprawdzony model biznesowy, potwierdzony mocnymi wynikami finansowymi, znaczącym wzrostem przychodów oraz osiągnięciami naszej sieci w ostatnich latach, przyciągną zainteresowanie inwestorów. Wierzę, że kontynuacja wieloletnich działań sprawi, że Studenac stanie się jednym z wiodących graczy w formacie proximity w regionie” – powiedział prezes Studenac Michał Seńczuk, cytowany w komunikacie.
„Od przejęcia przez Enterprise Investors w 2018 roku, Studenac ponad trzykrotnie zwiększył liczbę sklepów, do ponad 1 400 placówek na koniec września 2024 roku. Z odnoszącej sukcesy sieci regionalnej w Dalmacji, rozwinęliśmy naszą działalność w całej Chorwacji, stając się siecią z największą liczbą sklepów spożywczych w kraju. W tym roku zrobiliśmy także pierwszy krok w ramach naszej międzynarodowej ekspansji, wchodząc na rynek w sąsiedniej Słowenii. Kluczową siłą napędową tego wzrostu było skupienie się na formacie sklepów, który pozwala nam być blisko naszych klientów i umożliwia im robienie codziennych zakupów szybko i wygodnie” – podkreślił.
Pieniądze z emisji zostaną przeznaczone na finansowanie dalszego dynamicznego rozwoju działalności, w tym na przejęcia oraz organiczny rozwój sieci sklepów, a także na zmniejszenie dźwigni finansowej mierzonej wskaźnikiem skorygowany dług netto/EBITDA, podano także.
Oferta będzie skierowana do inwestorów detalicznych i instytucjonalnych w Polsce i Chorwacji, kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych (ang. qualified institutional buyers) w Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych w niektórych innych jurysdykcjach, wskazano.
„Wierzymy, że IPO i następnie notowanie akcji spółki na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu ułatwią nam dalszy rozwój poprzez wzmocnienie profilu, rozpoznawalności marki i wiarygodności spółki […] Chorwaccy, polscy i międzynarodowi inwestorzy zyskają ekspozycję na jedną z najszybciej rozwijających się firm w Chorwacji pod względem przychodów, działającą na perspektywicznym rynku, która oferuje zarówno dalszy dynamiczny wzrost skali, jak i atrakcyjne poziomy rentowności” – dodał prezes.
Członkowie zarządu zobowiążą się, że nie będą oferować ani sprzedawać akcji spółki (lock-up), z zastrzeżeniem standardowych wyłączeń, przez okres 540 dni od daty pierwszego notowania akcji spółki. PEF VIII zobowiąże się do niepodejmowania takich czynności przez okres 180 dni, a spółka, mniejszościowi akcjonariusze sprzedający i mniejszościowi akcjonariusze niesprzedający przez okres 360 dni, zaznaczono.
Rolę globalnych koordynatorów i współprowadzących księgę popytu będą pełnić: Erste Group Bank AG, Erste Securities Polska, Erste&Steiermärkische Bank d.d., Jefferies GmbH, J.P. Morgan SE, Santander Bank Polska, Santander Biuro Maklerskie oraz Banco Santander. Santander Bank Polska – Santander Biuro Maklerskie i Erste&Steiermärkische Bank d.d. będą również działać jako firmy inwestycyjne odpowiednio w Polsce i w Chorwacji.
Erste Group Bank AG będzie działał jako menedżer stabilizujący i będzie uprawniony do nabycia akcji na GPW lub ZSE w łącznej liczbie nieprzekraczającej 10% ostatecznej liczby akcji oferowanych w ofercie w celu ustabilizowania ceny akcji, podano także.
Studenac został założony w 1991 roku w Omiš, w południowej Chorwacji. W sierpniu 2018 roku spółka została przejęta przez Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII), fundusz zarządzany przez Enterprise Investors, jedną z największych firm private equity w Europie Środkowo-Wschodniej. W momencie akwizycji przez PEF VIII, sieć Studenac obejmowała 385 sklepów.
Studenac działa głównie na chorwackim rynku spożywczym, którego całkowita wartość szacowana jest na 10,2 mld euro (wg danych za 2023 rok). Według analizy przygotowanej przez firmę doradztwa strategicznego OC&C, sektor ten w latach 2018-2023 zanotował skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 5,5%, a w ciągu najbliższych pięciu lat wskaźnik wzrostu CAGR prognozowany jest na poziomie 4,8%. Według OC&C, udział sieci Studenac w chorwackim rynku w 2023 roku wyniósł 6,6% pod względem całkowitych przychodów, co stanowi wzrost o 4,1 pkt proc. w porównaniu z 2018 rokiem, podano także.
Studenac prowadzi sklepy o średniej powierzchni sprzedaży 111 m2 w formacie proximity, co oznacza, że jego placówki są strategicznie zlokalizowane blisko konsumentów i dostosowane do specyficznych potrzeb społeczności i warunków lokalnych (np. zwyczajów dotyczących korzystania ze środków transportu, turystyki). Sklepy Studenac są zazwyczaj zlokalizowane bliżej klientów i w dogodniejszych lokalizacjach niż sklepy konkurencji. Około 71% klientów Studenac ma mniej niż pięć minut do sklepu sieci Studenac (istotnie mniej niż w przypadku konkurentów), a duża część klientów odwiedza sklep pieszo, podkreślono.
„Zarząd uważa, że format sklepów Studenac jest również odpowiedni do ekspansji na rynki zagraniczne. W 2024 roku firma weszła na rynek w Słowenii poprzez przejęcie sieci Kea, zapewniając sobie obecność na słoweńskim rynku spożywczym o szacowanej wartości 5,9 mld euro (na podstawie danych za 2023 rok zawartych w analizie OC&C). Słowenia to kraj oferujący atrakcyjne uwarunkowania makroekonomiczne i demograficzne, należący do strefy euro, z najwyższym PKB na mieszkańca spośród 11 członków Unii Europejskiej z Europy Środkowo-Wschodniej (na podstawie danych Eurostatu za 2023 rok). Według zarządu, format sklepu Studenac jest dobrze dopasowany do rynku słoweńskiego, a gusta i nawyki konsumentów słoweńskich oraz chorwackich są podobne”- czytamy także w komunikacie.
Studenac jest najszybciej rosnącą siecią sklepów spożywczych w Chorwacji pod względem przychodów w ciągu ostatnich pięciu lat. Na koniec września 2024 roku Studenac posiadał w sumie 1 404 sklepy, w tym 1 372 placówki w Chorwacji, co czyni go największą siecią sklepów w kraju, oraz 32 sklepy w Słowenii, po wejściu na ten rynek w 2024 roku poprzez przejęcie sieci Kea.
Przychody ze sprzedaży wzrosły z 309,5 mln euro w 2021 roku do 668,1 mln euro w 2023 roku, co oznacza skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 46,9%. W tym samym okresie skorygowana EBITDA wzrosła z 31,3 mln euro do 65,9 mln euro (CAGR na poziomie 45,1%). Przychody ze sprzedaży pro forma i skorygowana EBITDA pro forma za rok 2023 wyniosły odpowiednio 702 mln euro i 70,7 mln euro. Wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu LFL wyniósł 5,6% w 2021 roku, 18,0% w 2022 roku i 16,3% w 2023 roku, podano.
W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku Studenac osiągnął skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 556,5 mln euro, co oznacza wzrost o 19,7% r/r, przy wzroście LFL o 13,1%. W tym samym okresie skorygowana EBITDA wzrosła do 66,9 mln euro (+22,3% r/r). Przychody ze sprzedaży pro forma i skorygowana EBITDA pro forma za pierwsze osiem miesięcy 2024 roku wyniosły odpowiednio 608,8 mln euro i 72,1 mln euro.
Źródło: ISBnews