T-Mobile Polska miał 466 mln zł skorygowanego zysku EBITDA AL w II kw. 2023 r. wobec 465 mln zł rok wcześniej, przy 1 660 mln zł przychodów wobec 1 616 mln zł rok wcześniej, podała spółka. Oznaczało to wzrosty r/r o odpowiednio 0,2% i 2,7%.
„II kwartał roku był kolejnym, w którym spółka mierzyła się ze wzrostem kosztów działalności. W szczególności wzrosły koszty zakupu energii elektrycznej, choć ten wzrost w części został skompensowany dzięki pozytywnym efektom kontraktu vPPA. W efekcie operator wypracował kwartalny wynik EBITDA AL w wysokości 466 mln zł, a więc na poziomie zbliżonym do analogicznego kwartału zeszłego roku, z niewielkim wzrostem (0,2%). Co jednak najważniejsze, wzrost ten oznacza odwrócenie negatywnych trendów zaobserwowanych w dwóch poprzednich kwartałach: poprawa EBITDA AL w porównaniu do pierwszego kwartału roku wyniosła 27 mln zł” – czytamy w komunikacie.
„Rozbieżność między wzrostem przychodów a wynikiem EBITDA AL pokazuje, jak poważnie na działalność takich firm jak nasza wpływa ciągły, znaczący wzrost kosztów. To ważne szczególnie teraz, gdy inwestujemy nie tylko w rozwój naszej sieci mobilnej, ale także rozbudowujemy infrastrukturę światłowodową, data center, rozwijamy kompetencje ICT i bezpieczeństwa oraz jesteśmy gotowi do inwestycji w rozwój sieci 5G w kolejnych miesiącach. Wszystko to jest możliwe dzięki przygotowaniom zapoczątkowanym i wdrożonym jeszcze w poprzednich latach: przyjęciu strategii koncentrującej się na jakości oraz stałej trosce o stabilność finansową firmy, które dziś procentują i pozwalają nam działać z pełną skutecznością mimo trudnego otoczenia ekonomicznego” – dodał członek zarządu ds. finansowych Juraj Andras, cytowany w materiale.
Na koniec II kw. 2023 roku baza klientów T-Mobile Polska liczyła 12,46 mln klientów, co oznacza wzrost o 353 tysięcy (2,9%) w stosunku do stanu po II kw. ubiegłego roku. Jednocześnie w stosunku do I kw. b.r. zmniejszyła się liczba aktywnych kart prepaid, co jest efektem wyłączania nieaktywnych kart pomocowych przekazywanych uchodźcom z Ukrainy. Porównując rok do roku, baza prepaid wzrosła o 193 tysiące, a liczba klientów abonamentowych wzrosła zarówno w ujęciu kwartalnym, jak i rocznym. To, w połączeniu z rosnącą popularnością wyższych planów taryfowych i pakietów konwergentnych, wzrostem przychodów z usług ICT oraz przekroczeniem liczby 200 tysięcy użytkowników usług szerokopasmowych pozwoliło na wypracowanie wzrostu przychodów o 2,7% mimo utraty części wpływów z tytułu rozliczeń operatorskich na skutek regulacji stawek MTR, podano także.
„Chcemy, żeby dzięki T-Mobile klienci mieli dostęp do pełnej oferty usług. Dlatego koncentrujemy się na pakietach konwergentnych, łączących usługi stacjonarne, głosowe i rozrywkę. Ale ta oferta nie byłaby kompletna bez troski o najwyższą jakość technologii i co najważniejsze: obsługi klienta. Widzimy, że to połączenie przynosi świetne efekty. Niestety, ostatnie kwartały to, oprócz sukcesu komercyjnego, także wzrost kosztów tak intensywny, że momentami niwelujący korzyści wynikające ze wzrostu przychodów – tak było w poprzednich dwóch kwartałach. Dlatego też to bardzo dobra informacja, że drugi kwartał 2023 kończymy odwróceniem tego trendu. Częściowe złagodzenie efektu wzrostu kosztów elektryczności dzięki uruchomieniu pierwszych farm zielonej energii w ramach umowy vPPA w połączeniu z dobrymi wynikami komercyjnymi dały nie tylko ustabilizowanie wyniku, ale nawet jego poprawę” – powiedział prezes Andreas Maierhofer.
T-Mobile kontynuuje strategię zapewniania swoim klientom jak najlepszych doświadczeń, a od II kw. 2023 r. daje taką okazję również przyszłym użytkownikom. Jest to możliwe dzięki wprowadzeniu do wszystkich ofert abonamentowych i pakietowych opcji testowania usług przez 30 dni. T-Mobile jest przy tym pierwszym operatorem w Polsce, który udostępnił możliwość darmowego, 3-miesięcznego testowania internetu mobilnego za pośrednictwem e-SIM-u bez zmiany dotychczasowego operatora. Co równie ważne, T-Mobile stawia na rozwój i promocję usług konwergentnych. W II kw. tego roku operator nie tylko rozszerzył usługę MagentaTV o 12 nowych kanałów telewizyjnych, ale zaproponował również klientom zakup usług konwergentnych do 9 miesięcy za darmo. Takie działania przełożyły się na wzrost zainteresowania ofertą pakietów usług – porównując sprzedaż pakietów usług ze światłowodem w II kw. 2023 r. do kwartału poprzedzającego, wzrost wyniósł 6,8%, zaś w przypadku sprzedaży samego światłowodu operator zanotował wzrost o 22%, porównując II kw. 2023 r. z analogicznym okresem w 2022 r., wymieniono.
„II kwartał 2023 r. w segmencie biznesowym T-Mobile to kontynuacja rozwijania technologii, które wspierają nie tylko firmy, ale również miasta i planetę. I tak, w przypadku dużych korporacji operator wdrożył usługę 'Bezpieczny internet’, która pozwala na kompleksową ochronę łącza internetowego w danej firmie. Z kolei mniejsze biznesy mogą szybciej rozwijać się z T-Mobile dzięki odświeżonej ofercie MagentaBIZNES, w której od połowy maja tego roku operator oferuje rozszerzone zakres usług. Oferta została wzbogacona m.in. o wyższą prędkości przesyłu, większy limit danych czy wyższe zniżki na urządzenia. Działania skupione na tworzeniu rozwiązań pozwalających rozwijać się małym i średnim firmom w drugim kwartale 2023 r. zaowocowały m.in. ponad 15 tysiącami klientów z aktywną usługą światłowodu i kolejnym okresem z dodatnim bilansem przenośności numerów. Co równie ważne, nowe technologie wdrażane przez T-Mobile to także pozytywny wpływ na rozwój miast i planety. We Wrocławiu pływa już specjalna boja pomiarowa, monitorująca stan zanieczyszczenia Odry, a operator kolejny rok z rzędu otrzymał nagrodę podczas Smart City Forum za swoje rozwiązania z obszaru smart metering. T-Mobile kontynuuje przy tym partnerstwa w ramach w projektów edukacyjno-rozwojowych, w tym z firmą Siemens w zakresie prywatnych sieci kampusowych, z Krakowskim Parkiem Technologicznym w obszarze przemysłu 4.0 oraz z Akademią Leona Koźmińskiego w Warszawie w zakresie studiów podyplomowych z Zarządzania Cyberbezpieczeństwem” – czytamy dalej.
Po wyłączeniu sieci 3G T-Mobile koncentruje się na jak najszybszym uruchomieniu w uwolnionym pasmie technologii LTE. Do dyspozycji klientów oddano 3 100 zmodernizowanych w ten sposób stacji, co oznacza nie tylko wzrost szybkości transmisji danych, ale także poprawę jakości połączeń głosowych dzięki technologii voice-over-LTE. Na koniec II kw. 70% ruchu głosowego w sieci operatora odbywało się właśnie za pośrednictwem VoLTE oraz VoWIFI. T-Mobile konsekwentnie kontynuuje również rozwój sieci 5G na bazie częstotliwości 2100 MHz i technologii DSS oraz przygotowuje infrastrukturę do uruchomienia 5G po uzyskaniu dodatkowych zasobów 3,6 GHz. W II kw. liczba stacji bazowych oferujących zasięg sieci piątej generacji w tej technologii przekroczyła 50% wszystkich stacji dostępnych w sieci T-Mobile, a sieć 5G dociera obecnie do ponad połowy mieszkańców Polski. W tym czasie ilość danych przesyłanych w sieci mobilnej operatora wzrosła o 24% (r/r), podano także.
Usługi sieci T-Mobile i Heyah dostępne są na blisko 100% powierzchni Polski. Pierwszym współzałożycielem, a obecnie jedynym właścicielem T-Mobile Polska jest grupa Deutsche Telekom.
Źródło: ISBnews