Ponad połowa (55%) Polaków twierdzi, że dziś częściej niż przed wybuchem pandemii dokonuje transakcji finansowych online lub mobilnie, wynika z III edycji badania poświęconego popularności bankowości online i mobilnej, przeprowadzonego na zlecenie Mastercard. Jest to najwyższy wynik w Europie.
Jako najważniejsze zalety bankowości elektronicznej i mobilnych płatności ankietowani najczęściej wymieniają: oszczędność czasu (77%), prostotę i łatwość użytkowania (71%), dostępność zawsze i wszędzie (55%), bezpieczeństwo (38%) oraz niskie koszty (30%), podano.
Dodatkowo Polacy odchodzą od płatności gotówkowych: 53% z nich twierdzi, że z powodu pandemii będzie używać mniej gotówki, 68% uważa, że w porównaniu z innymi metodami płatności gotówka nie jest wygodna, a z kolei 43%, że sprawdza się ona tylko przy płaceniu niewielkich kwot. Ponadto prawie połowa (49%) badanych z Polski uważa, że popularyzacja płatności zbliżeniowych pomoże zmniejszyć rozprzestrzenianie się COVID-19.
„W sytuacji, w której wszyscy dostosowujemy się do nowej rzeczywistości, jedno jest pewne: nasze życie toczy się teraz przede wszystkim w sferze cyfrowej. Liczba użytkowników bankowości mobilnej w Polsce wynosi już ponad 15 milionów, a więc niemal o 3 miliony więcej niż rok temu. Polacy oczekują dziś prostych i bezpiecznych usług finansowych, na miarę czasów tzw. nowej normalności. W Mastercard pracujemy zarówno z fintechami, jak i z tradycyjnymi instytucjami finansowymi, pomagając im sprostać nowym potrzebom w zakresie ucyfrowienia usług finansowych” – powiedział dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe Bartosz Ciołkowski, cytowany w komunikacie.
W badaniu Mastercard zwrócono uwagę również na oczekiwania klientów banków w Polsce dotyczące dalszej cyfryzacji ich usług. Prawie wszyscy (97%) ankietowani z Polski są zainteresowani korzystaniem z rozwiązań z zakresu bankowości cyfrowej, co jest najwyższym wynikiem w Europie. Wyprzedzamy pod tym względem mieszkańców Europy Zachodniej, szczególnie Niemcy i Francję, gdzie zainteresowanie takimi rozwiązaniami jest mniejsze o 9 pkt proc.
Niemal co czwarty ankietowany (22%) rozważa zrezygnowanie w ciągu najbliższych 12 miesięcy z usług oferowanych przez tradycyjny bank na rzecz instytucji finansowej oferującej usługi wyłącznie online i mobilnie. Dodatkowo 29% deklaruje, że w takim w pełni cyfrowym banku chciałoby mieć rachunek bieżący. Równocześnie 79% twierdzi, że od swoich dostawców usług finansowych oczekuje zmian w ofercie. 29% ankietowanych chciałaby, żeby była ona bardziej dostępna i prostsza w obsłudze. Z kolei 25% badanych zgłasza potrzebę większej kontroli nad wydatkami w czasie rzeczywistym, a 23% większej elastyczności, która przejawiałaby się m.in. brakiem długoterminowych umów czy możliwością konsultacji 24h na dobę, podkreślono.
Wybierając spośród różnych dostawców i ofert cyfrowych usług finansowych, Polacy największą uwagę zwracają na bezpieczeństwo swoich pieniędzy i danych (55%). Inne istotne dla nich kryteria wyboru to niskie koszty i dodatkowe korzyści (39%), wygoda (30%) oraz przejrzystość i kontrola nad finansami (26%).
„Nowe rozwiązania finansowe to również te oparte na koncepcji otwartej bankowości, gdzie poszczególne instytucje finansowe za zgodą klienta wymieniają się danymi na jego temat, aby zaoferować mu lepsze lub zupełnie nowe usługi. 63% Polaków ankietowanych w badaniu Mastercard deklaruje, że słyszała o koncepcji otwartej bankowości, a wielu z nich wykazuje zainteresowanie opartymi na niej usługami finansowymi. 42% respondentów chciałoby korzystać z aplikacji, która umożliwia kontrolę i nadzór nad wszystkimi kontami w różnych bankach, 33% jest zainteresowanych usługą pozwalającą zarządzać finansami na bazie wszystkich dotychczasowych wydatków, a 28% rozwiązaniami, które oferują wysoką personalizację usług finansowych w oparciu o dane finansowe zebrane z różnych źródeł” – czytamy dalej.
Mastercard pozostaje zaufanym partnerem dla instytucji finansowych dostarczających cyfrowe rozwiązania. Badani Polacy uważają, że cyfrowi gracze współpracują z Mastercard z powodu innowacyjnych i przyszłościowych technologii firmy (38%), jej wiarygodności (39%) oraz dostępności w wielu miejscach na świecie (42%). Jednocześnie 35% ankietowanych z Polski uważa, że współpraca różnych podmiotów w zakresie usług finansowych będzie w przyszłości coraz częstsza. W Europie Mastercard współpracuje z ponad 60 w pełni cyfrowymi instytucjami finansowymi oraz z 80% wszystkich firm FinTech i PayTech w regionie. Szczegółowe informacje na temat współpracy Mastercard z wybranymi z nich można znaleźć w poniższych studiach przypadku: Bnext, Bunq, Curve, Monese, Orange Bank, Paynetics, Rebellion, Stocard, Treezor, Vanta, podsumowano.
Badanie „Banking Evolution Study” zostało przeprowadzone na zlecenie Mastercard we wrześniu 2020 r. Próba obejmowała 9 605 respondentów z dwunastu krajów Europy, w tym z Polski, Niemiec, Holandii, Francji, Włoch, Hiszpanii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Węgier, Bułgarii i Rosji. Badanie zostało przeprowadzone metodą ankiety online wśród internautów powyżej 18 r.ż.
Źródło: ISBnews