Rynek pracy i obecna koniunktura gospodarcza budzą niepokój wśród młodych Polaków – 75% osób do 35. roku życia ocenia negatywnie wpływ aktualnej sytuacji makroekonomicznej na swoje życie, wynika z raportu firmy Future Mind „Młodzi vs. Mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej”. Przeciwnego zdania jest 6% ankietowanych.
Jednak młodzi Polacy, zwłaszcza ci poniżej 25. roku życia, starają się adaptować do bieżących warunków, z powodzeniem wykorzystując technologie mobilne, takie jak aplikacje sklepów i marek, aby kupować taniej, podano.
„W obliczu wyzwań makroekonomicznych uczestnicy przeprowadzonego przez nas badania wykazują się elastycznością i zaradnością, korzystając z różnych strategii w ograniczaniu wydatków. Zgodnie z wynikami dla aż 62% ankietowanych preferowanym kierunkiem działania jest poszukiwanie w sklepach okazji i promocji. Co więcej, ponad 40% dwudziesto- i trzydziestolatków deklaruje, że wybiera tańsze warianty swoich ulubionych produktów, a jedna czwarta z nich korzysta ze specjalnych aplikacji wyszukujących im promocje. Jednocześnie warto dodać, że w grupie wiekowej 21-25 lat przeszło 30% respondentów robi częściej zakupy w tym samym sklepie, aby później skorzystać z bonusów. Zainteresowanie taką formułą oszczędzania u wielu młodych ludzi to doskonały moment dla firm, by zainwestować w programy lojalnościowe” – powiedziała head of advisory w Future Mind Izabela Franke, cytowana w komunikacie.
Choć wyzwania ekonomiczne stanowią obiektywną przeszkodę, młodzi Polacy nie rezygnują ze swoich ambicji, szukając możliwości podnoszenia kompetencji przez aktywne uczestnictwo na rynku pracy. Z badania wynika, że nawet mając pieniądze, jedna trzecia z nich chciałaby pracować dla własnego rozwoju, a blisko jedna czwarta, by podnieść standard życia. Ponadto gdyby młodzi ludzie zaczęli szukać pracy jutro, najważniejszymi kryteriami byłyby dla nich: jak najwyższe wynagrodzenie (55%), elastyczne godziny pracy (41%), szerokie możliwości rozwoju (28%), korzystne dodatki do pracy (28%) oraz możliwość wyboru trybu pracy – zdalnej czy hybrydowej (27%), podkreślono.
„Nacisk na rozwój personalny i technologiczny jest bardzo silny wśród naszych respondentów. Ta tendencja jest widoczna nie tylko w ich podejściu do pracy, ale również w wyznawanych wartościach. Pomimo różnic światopoglądowych interesujące jest to, co łączy młodych identyfikujących się jako konserwatyści i postępowcy. W przypadku osób w wieku 15-35 lat priorytetem jest inwestowanie w naukę i rozwój technologiczny, a także budowanie silnego i sprawnego państwa. Oba te obszary zyskały po 80% poparcia, co wskazuje na to, że tradycyjne linie podziału światopoglądowego nie są odzwierciedleniem rzeczywistych systemów wartości młodych ludzi. Wartości, które młodzi ludzie uważają za istotne, obejmują również szukanie kompromisu między różnymi ideami (70%), ograniczanie wpływu człowieka na środowisko (67%) oraz poszerzanie praw zwierząt (66%)” – dodał lead UX researcher w Future Mind Jakub Nawrocki.
Ta świadomość znaczenia technologii i rozwoju odzwierciedla się również w codziennym korzystaniu ze smartfonów. Młodym Polakom trudno jest wyobrazić sobie dziś funkcjonowanie bez urządzeń mobilnych. 60% z nich spędza przed ekranem smartfona od 2 do 5 godzin dziennie. Co więcej, w grupie osób 15-20 lat blisko 40% deklaruje, że jest to przedział nawet między 5 a 10 godzinami, zakończono.
Raport „Młodzi vs Mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej” powstał w oparciu o badanie ilościowe wykonane metodą CAWI na ogólnopolskim panelu on-line. Dobór do próby miał charakter kwotowy w oparciu o rozkład populacji Polski osób w wieku 15-35 lat. Próba zrealizowana N=1011. Oba badania zostały zrealizowane w kwietniu 2023 roku, przy współpracy firmy Future Mind i SW Research.
Źródło: ISBnews
Dlatego idzcie do urn w pazdzierniku i wywalcie tych drukarzy od władzy bo zrobią nam tu amerykę południową z talonami i bankructwami.