Wśród Polaków w wieku ponad 15 lat 96,9% korzysta z telefonu komórkowego, a 77,3% – z internetu w 2021 r., wynika z „Badania opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów”, zrealizowanego w listopadzie ub.r. przez Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE).
„Wśród usług telekomunikacyjnych największą popularnością cieszy się telefonia komórkowa, z której korzysta 96,9% pytanych. Znacznie mniejsze znaczenie ma telefonia stacjonarna, użytkowana przez co dziesiątą osobę [10,1%]. Dość powszechne wśród Polaków jest także korzystanie z internetu (77,3%). Z różnych form usługi telewizyjnej korzysta z kolei 89,8% badanych. Zaledwie 0,3% badanych deklaruje, że nie stosuje żadnej z usług telekomunikacyjnych” – czytamy w raporcie z badania.
Najbardziej popularnym typem aparatu telefonicznego jest smartfon, którego używa 78% użytkowników telefonii komórkowej. Wśród konsumentów poniżej 44 r.ż. odsetek ten wzrasta do ponad 95%. Z telefonów tradycyjnych korzysta 19,6% Polaków. Dominują wśród nich osoby z najstarszej grupy wiekowej (w grupie 60+ telefonu tradycyjnego używa 55,9%).
„Najczęściej wybierana oferta to stały miesięczny abonament, z którego korzysta 70%. Znacznie mniej popularne są telefony na kartę (tj. doładowania pre-paid), użytkowane przez jedną czwartą badanych. Telefon z doładowaniem wybierany jest najczęściej przez osoby starsze” – czytamy dalej.
Średnie miesięczne wydatki na telefon wynoszą 54 zł. Odsetek użytkowników, którzy w ostatnim roku przenieśli numer do innego operatora wyniósł 3,8%, wskazano także w materiale.
Spośród użytkowników telefonii komórkowej 74,6% korzysta z usługi internetu w telefonie. Główne cele to:
Przeglądanie stron internetowych – 82,1%
Używanie komunikatorów – 79,9%
Korzystanie z portali społecznościowych – 74,1%
Odbieranie/wysyłanie poczty email – 67,5%
Korzystanie z aplikacji mobilnych – 66,6%
Robienie zakupów przez internet – 41,6%
Słuchanie muzyki/radia – 40,6%
Załatwianie spraw urzędowych – 30,1%
Oglądanie telewizji/filmów, TV na żądanie – 22,4%
Udostępnianie treści własnych – 21,3%
Granie w gry – 19,5%
Sprzedaż przez internet – 15,4%.
„Najczęstszym posiadanym dostępem do internetu jest dostęp mobilny w telefonie komórkowym – posiada go 95,1% pytanych. Z usługi stacjonarnej korzysta połowa [49,3%] posiadaczy internetu. Znacznie mniej powszechny jest dostęp mobilny w komputerze czy laptopie oraz w innych urządzeniach przenośnych” – czytamy dalej w raporcie.
Powody, dla których badani nie korzystali z internetu to przede wszystkim deklarowany brak takiej potrzeby (61%). Blisko połowa (48,8%) nie posiada umiejętności użytkowania sieci internetowej, a niemal jedna piąta (19,8%) nie ma odpowiedniego sprzętu lub ocenia koszt takiej usługi jako zbyt wysoki (18,7%), podano także.
„Do usług internetowych wykorzystywanych najczęściej zaliczyć należy przeglądanie stron internetowych oraz korzystanie z portali społecznościowych – codziennie robi to odpowiednio 67% i 57,6% ankietowanych” – napisano w materiale.
Z bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej korzysta 35,1% ankietowanych, z TV za pośrednictwem platformy cyfrowej/ satelitarnej – 33,7%, TV kablowej – 27%, TV internetowej – 5,7%.
„Ponad połowa respondentów korzystała z programów antywirusowych, antyspyware lub innych pozwalających zabezpieczyć komputer przez zagrożeniami. Mężczyźni częściej wykorzystywali takie rozwiązania (61,3% vs. 51,5% kobiet). Wśród grup wiekowych to najmłodsi najczęściej stosowali zabezpieczenia komputera (67,9%)” – czytamy także w raporcie.
Źródło: ISBnews