Wartość eksportu towarów rolno-spożywczych wzrosła o 7% r/r do 31,3 mld euro w okresie styczeń-listopad ub.r., wynika z obliczeń Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) na podstawie danych Ministerstwa Finansów. Dostawy do krajów UE wygenerowały 25 mld euro (wzrost o 5%), co stanowiło 80% przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.
„Od stycznia do listopada 2020 r. sprzedaż towarów rolno-spożywczych za granicę osiągnęła 31,3 mld euro, o około 2 mld euro więcej niż rok wcześniej (wzrost o 7% do analogicznego okresu roku 2019). Na wzrost eksportu miały wpływ przede wszystkim bardzo dobre wyniki sprzedaży zagranicznej w pierwszym kwartale 2020 r. oraz w okresie od czerwca do listopada 2020 r. Do wzrostu eksportu w znacznym stopniu przyczyniło się osłabienie złotego względem waluty unijnej i dolara amerykańskiego, co z kolei sprzyjało konkurencyjności cenowej polskich produktów rolno-spożywczych na rynku międzynarodowym. Jednocześnie import towarów rolno-spożywczych wyniósł 20,4 mld euro i był o 4,8% wyższy niż przed rokiem” – czytamy w raporcie.
Dynamika wzrostu eksportu przewyższała tempo wzrostu importu, w rezultacie dodatnie saldo wymiany handlowej zwiększyło się w porównaniu z tym samym okresem 2019 r. o 11,1%, osiągając 10,8 mld euro, podano również.
Głównym partnerem handlowym Polski pozostawały Niemcy – eksport do tego kraju wyniósł 7,8 mld euro i był o 11% większy niż w analogicznym okresie 2019 r. Ważnymi odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych były także: Wielka Brytania (2,8 mld euro), Niderlandy (1,8 mld euro), Francja (1,7 mld euro), Włochy (1,6 mld euro) oraz Czechy (1,4 mld euro).
Do krajów pozaunijnych w okresie styczeń-listopad 2020 r. wyeksportowano z Polski produkty rolno-spożywcze o wartości 6,2 mld euro wobec 5,4 mld euro przed rokiem (wzrost o 16%). W tym eksport do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw ukształtował się na poziomie 1,6 mld euro, tj. o 10% wyższym niż rok wcześniej.
„Znaczącym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych była Arabia Saudyjska. Eksport do tego kraju ukształtował się na poziomie 614 mln euro, w tym 48% wartości – 295 mln euro stanowił wywóz pszenicy. Ważnymi odbiorcami artykułów rolno-spożywczych były także Stany Zjednoczone (przychody na poziomie 487 mln euro), a w dalszej kolejności Algieria (226 mln euro), Izrael (222 mln euro), Norwegia (217 mln euro), a także Chiny i RPA (po 190 mln euro)” – czytamy dalej.
W strukturze towarowej wartości polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych dominowały żywiec, mięso i jego przetwory. W okresie jedenastu miesięcy 2020 r. przychody uzyskane ze sprzedaży zagranicznej tej grupy towarowej były o 3,5% niższe niż rok wcześniej i wyniosły 5,8 mld euro, stanowiąc 19% wartości całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych, podał też KOWR.
„W okresie styczeń-listopad 2020 r. drugą pod względem wartości pozycję z 14% udziałem w eksporcie produktów rolno-spożywczych z Polski zajmowało ziarno zbóż i przetwory, których sprzedaż, w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r., zwiększyła się o 26%, do 4,4 mld euro. Wzrost wartości eksportu odnotowano także w przypadku tytoniu i wyrobów tytoniowych – o 17%, do 4 mld euro, cukru i wyrobów cukierniczych – o 6% do 2,3 mld euro oraz ryb i przetworów – o 4% do 2,1 mld euro. Większa była także wartość wywozu m.in.: owoców łącznie z przetworami – o 3% (1,3 mld euro) oraz kawy, herbaty i kakao – o 6% (0,8 mld euro). Wartość eksportu produktów mlecznych, podobnie jak w analogicznym okresie 2019 r., wyniosła 2,1 mld euro” – czytamy też w raporcie.
Źródło: ISBnews