Komisja Europejska rozważa wprowadzenie ceł wyrównawczych na pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami (BEV) produkowane w Chinach, wynika z informacji Komisji. KE stwierdziła, że łańcuch wartości pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV) w Chinach korzysta z nieuczciwego subsydiowania, które stwarza ryzyko naruszenia konkurencji wobec unijnych producentów pojazdów elektrycznych typu BEV.
„4 października 2023 r. Komisja formalnie wszczęła z urzędu dochodzenie antysubsydyjne dotyczące przywozu pojazdów elektrycznych akumulatorowych dla pasażerów pochodzących z Chin. Każde dochodzenie zostaje zakończone w ciągu maksymalnie 13 miesięcy od wszczęcia. Komisja może opublikować tymczasowe cła wyrównawcze w ciągu 9 miesięcy od wszczęcia postępowania (tj. najpóźniej do dnia 4 lipca). Ostateczne środki mają zostać nałożone w ciągu 4 miesięcy od nałożenia ceł tymczasowych” – czytamy w komunikacie.
W związku z tym Komisja skontaktowała się z władzami chińskimi, aby omówić te ustalenia i zbadać możliwe sposoby rozwiązania zidentyfikowanych problemów w sposób zgodny z WTO.
W tym kontekście Komisja wstępnie ujawniła poziom tymczasowych ceł wyrównawczych, jakie nałożyłaby na przywóz pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV) z Chin.
Jeżeli dyskusje z władzami chińskimi nie doprowadzą do skutecznego rozwiązania, te tymczasowe cła wyrównawcze zostaną wprowadzone od 4 lipca w formie gwarancji (w formie ustalonej przez organy celne każdego państwa członkowskiego). Byłyby one pobierane wyłącznie w przypadku nałożenia ostatecznych ceł, podano także.
Indywidualne cła, jakie Komisja nałożyłaby na trzech chińskich producentów objętych próbą, byłyby następujące:
– BYD: 17,4%;
– Geely: 20%;
– SAIC: 38,1%.
Inni producenci pojazdów BEV w Chinach, którzy współpracowali w dochodzeniu, ale nie zostali objęci próbą, podlegaliby średniemu cłu na poziomie 21%.
Wszyscy pozostali producenci pojazdów BEV w Chinach, którzy nie współpracowali w dochodzeniu, podlegaliby cłu na poziomie 38,1%.
KE podała także, że na podstawie uzasadnionego wniosku jeden producent pojazdów BEV w Chinach – Tesla – może otrzymać indywidualnie obliczoną stawkę cła na etapie ostatecznym. Każde inne przedsiębiorstwo produkujące w Chinach które pragnie zbadać swoją szczególną sytuację, może zwrócić się o przyspieszony przegląd zgodnie z podstawowym rozporządzeniem antysubsydyjnym zaraz po nałożeniu środków ostatecznych (tj. 13 miesięcy po wszczęciu). Termin na taki przegląd wynosi 9 miesięcy.
Informacje na temat planowanych poziomów ceł tymczasowych przekazywane są wszystkim zainteresowanym stronom (w tym producentom unijnym, importerom i eksporterom oraz ich reprezentatywnym zrzeszeniom, chińskim producentom eksportującym i ich reprezentatywnym zrzeszeniom oraz krajowi pochodzenia lub wywozu, tj. Chinom), oraz do państw członkowskich UE przed nałożeniem takich środków, zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu zakazujących sunbwencjonowania.
Źródło: ISBnews