Koszt planowanej obniżki akcyzy na paliwa oraz zwolnienia paliw z opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej, a także zwolnienia z akcyzy od sprzedaży energii elektrycznej dla gospodarstw oraz czasowe obniżenie stawki akcyzy na energię elektryczną to koszt 1 553,7 mln zł, wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.
Projekt został wczoraj przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu.
Koszty rozwiązań, zakładanych w projekcie to – według OSR – 133, 9 mln zł w roku 2021 oraz 1419, 8 mln w roku 2022.
„Obniżenie stawek akcyzy na paliwa silnikowe i energię elektryczną oraz zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej dla gospodarstw domowych będzie wyłącznym kosztem budżetu państwa” – czytamy w OSR.
W uzasadnieniu do projektu podano, że koszt dla budżetu wprowadzenia obniżek paliw to ok. 1,327 mld zł (akcyza wraz z podatkiem VAT), zwolnienie z akcyzy i VAT na energię dla gospodarstw domowych to ok. 0,1 mld zł. Z kolei zwolnienie paliw z podatku od sprzedaży detalicznej.
Według OSR, projektowane rozwiązanie spowoduje ubytek dochodów budżetu państwa z tytułu podatku od sprzedaży detalicznej w kwocie 146 mln zł, podano także. Szacunku dokonano zna podstawie danych z deklaracji na podatek od sprzedaży detalicznej, złożony przez podmioty sektora paliwowego za wrzesień 2021.
Szczegółowy zakres proponowanych zmian obejmuje:
Stawki akcyzy w okresie od dnia 20 grudnia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. wyniosą na:
- benzyny silnikowe o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1369,00 zł/1000 litrów;
- oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1065 zł/1000 litrów;
- biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczone do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN – 1065 zł/1000 litrów;
- gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych skroplone – 364 zł/1000 kilogramów.
Stawki akcyzy w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 maja 2022 r. wyniosą na:
- benzyny silnikowe o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1413 zł/1000 litrów;
- oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1104 zł/1000 litrów;
- biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczone do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN – 1104 zł/1000 litrów;
- gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych skroplone -387 zł/1000 kilogramów.
Stawka akcyzy na energię elektryczną w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 maja 2022 r. wyniesie – 4,6 zł/MWh.
Obniżenie stawek akcyzy powinno oznaczać spadek cen paliw na stacjach paliw. W przypadku przeniesienia całej obniżki akcyzy na końcową cenę paliw litr paliwa będzie się kształtował następująco:
- olej napędowy i biokomponenty stanowiące samoistne paliwa:
20 grudnia 2021 r. – 31 grudnia 2021 r. o 8 gr/l z VAT 10 gr/l,
1 stycznia 2022 r. – 31 maja 2022 r. o 5 gr/l z VAT o 6 gr/l;
- benzyny silnikowe:
20 grudnia 2021 r. – 31 grudnia 2021 r. o 14 gr/l z VAT 17 gr/l,
1 stycznia 2022 r. – 31 maja 2022 r. o 11 gr/l z VAT o 14 gr/l;
- gaz skroplony (LPG):
20 grudnia 2021 r. – 31 grudnia 2021 r. o 15 gr/l z VAT 18 gr/l,
1 stycznia 2022 r. – 31 maja 2022 r. o 15 gr/l z VAT o 18 gr/l.
Źródło: ISBnews