Polscy konsumenci robią zakupy w marketach średnio 11 razy w ciągu miesiąca, wydając w trakcie jednej wizyty około 48 zł, wynika z raportu „Super Markets Equity” opracowanego przez firmę analityczno-badawczą Braincandy. Na szczycie listy najczęściej wybieranych sklepów znajduje się Biedronka, którą wybiera 9 na 10 kupujących, a jej głównym konkurentem pozostaje sieć Lidl.
„Wyniki wspomnianego badania pokazują, że najliczniejszą grupą konsumentów wśród Polaków (54%) są miłośnicy promocji, którzy polują na okazje i obniżki cen. Kolejną grupę (17%) tworzą łowcy najlepszych cen, porównujący oferty w różnych sklepach w poszukiwaniu najtańszych produktów. Pozostała grupa, czyli zwolennicy szybkich i prostych zakupów (12%), cenią sobie czas i łatwy proces zakupowy. Z kolei poszukiwacze jakości (10%) to konsumenci skoncentrowani na wysokiej jakości i trwałości produktów, nawet kosztem wyższej ceny. Ostatnią grupę – najmniej liczną (7%) – stanowią osoby, które lubią eksperymentować, są otwarte na nowości, a także chętnie sięgają po różnorodne produkty i marki. Bez względu na to, jaki profil reprezentują, Polacy odwiedzają markety średnio 11 razy w miesiącu, wydając podczas jednej wizyty średnio 48 zł” – czytamy w komunikacie.
Zarówno Biedronka, jak i Lidl mają mocno ugruntowaną pozycję oraz określone kategorie produktów i grupy klientów, w których wyprzedzają się nawzajem. Biedronka jest pierwszym sklepem, o którym myślą konsumenci poszukujący najlepszego stosunku jakości do ceny (44% wskazań przy wyniku Lidla na poziomie 21%) oraz w kategorii produktów polskiego pochodzenia – 33% w stosunku do 16%, jakie uzyskał Lidl. Co ciekawe, Lidl nieznacznie wyprzedza Biedronkę w kategorii produktów wyprodukowanych w sposób zrównoważony – odpowiednio 30% oraz 24% wskazań. Oba dyskonty osiągnęły także bardzo wysoki wynik w kontekście pozytywnych doświadczeń konsumenckich. 67% badanych w przypadku Lidla oraz 64% ankietowanych w przypadku Biedronki oceniło je na dobre lub bardzo dobre, wskazano w materiale.
Biedronka i Lidl potwierdzają swoją dominację na rynku detalicznym wśród poszukiwaczy jakości, osiągając odpowiednio 28% i 33% wskazań jako ulubione sklepy. Wśród konsumentów ceniących nowości i różnorodność wyróżniają się Dino i Auchan, osiągając po 10% wskazań i zajmując wspólne trzecie miejsce, podkreślono.
„W tegorocznej edycji badania Biedronka i Dino to sieci handlowe, które odnotowały wzrost w czterech kluczowych etapach procesu decyzyjnego konsumenta w stosunku do roku 2021. Są to: stopień rozpoznawalności marki, liczba klientów, którzy kiedykolwiek odwiedzili sklep, częstotliwość wizyt w ostatnich sześciu miesiącach oraz skuteczność marki w byciu pierwszym wyborem dla konsumentów. Pozostałe sieci nie zdołały poprawić swojej efektywności w przełożeniu rozpoznawalności w lojalność klientów. Dodatkowo Auchan i E.Leclerc okazały się jedynymi sieciami, które w porównaniu z poprzednim badaniem nie zwiększyły liczby klientów odwiedzających ich w ciągu ostatnich 6 miesięcy” – zakończono.
Raport „Super Markets Equity” został opracowany przez Wisdrop, serwis subskrypcyjny Braincandy, w oparciu o internetowe badanie konsumenckie na próbie n=600 Polaków w wieku 16-75 lat. Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2023 r. i zawiera szczegółową analizę rynku detalicznego w Polsce, koncentrując się na najpopularniejszych sieciach supermarketów, dyskontów i sklepów convenience. Badanie obejmuje szeroką gamę marek, w tym Biedronka, Lidl, Carrefour, Auchan, Dino, Żabka, Kaufland, Aldi, Netto, Lewiatan, Stokrotka, Polo Market, Delikatesy Centrum, Społem, Inter Marche i E.Leclerc, zapewniając kompleksowy przegląd preferencji konsumentów.
Źródło: ISBnews